Nok melk?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Når jeg pumper meg så blir jeg av og til overrasket over hvor lite melk som kommer fra hvert bryst og lurer litt på om det er nok.
Med ca 1-3 timers mellomrom kan jeg få ut 20-50ml fra ett bryst. Lar jeg det gå 6-9 timer klarer jeg kanskje å klemme ut 100ml fra ett bryst. Babyen min veier ca 3800gram og får mat 8-12 ganger i døgnet.

Jeg lurer derfor hva andre klarer å få pumpet ut fra hvert bryst? Hvor mye veier babyen din sånn ca?

Etter mitt regnestykke skal jo babyen ha 48-70ml melk til hvert måltid og da blir 20 ml lite.

Regnestykke: Dersom babyen skal ha ca 15% av kroppsvekta i melk hver dag. Varierer mellom 8-12 måltider.
Dersom 12 måltider = (3800gram x 0,15) / 12 = 48 ml
Dersom 8 måltider = (3800gram x 0,15) / 8 = 70 ml

Jeg får pumpet ut absolutt ingenting. Ikke en dråpe.

Fullammer stor gutt.

Pumping sier ingenting om hvor mye melk du har, eller hvor mye melk baby får ut. Babyen er langt mer effektiv enn pumpa.æ

Når jeg pumper meg så blir jeg av og til overrasket over hvor lite melk som kommer fra hvert bryst og lurer litt på om det er nok.
Med ca 1-3 timers mellomrom kan jeg få ut 20-50ml fra ett bryst. Lar jeg det gå 6-9 timer klarer jeg kanskje å klemme ut 100ml fra ett bryst. Babyen min veier ca 3800gram og får mat 8-12 ganger i døgnet.

Jeg lurer derfor hva andre klarer å få pumpet ut fra hvert bryst? Hvor mye veier babyen din sånn ca?

Etter mitt regnestykke skal jo babyen ha 48-70ml melk til hvert måltid og da blir 20 ml lite.

Regnestykke: Dersom babyen skal ha ca 15% av kroppsvekta i melk hver dag. Varierer mellom 8-12 måltider.

Jeg fullanmer, men får ikke ut en dråpe med pumpe. Får ut litt om jeg klemme med hendene.
Men prinsessa har ganske mange våte bleier pr dag, så da vet jeg at hun får i seg en go del melk.

Jeg fullammer og klarer ikke pumpe ut noe. Bruker lang tid bare på å pumpe ut noen dråper.. men både storesøstera og denne babyen fikk/får i seg nok. Mange tissebleier om dagen og følger vektkurven sin.

Babyer er mye bedre på å få ut melk enn selv de mest avanserte pumpene (jeg fikk hverken til på sykehuspumpe eller med elektrisk Medela hjemme)

Jeg har en "pumpepupp" og en "ikke sjangs i havet å få ut noe med pumpe- pupp".
Den ene kommer det ingenting fra og den andre kan det komme 100ml på mindre en 10min... men kjenner at det er fortsatt mye igjen etter pumping. Etter amming er den mye mykere.
Det negative er at jeg får tette melkeganger av å pumpe.

Det er lenge siden jeg har pumpet nå men fikk ut kun 30 ml på hver pupp sist jeg prøvde. Jeg fullammer stor gutt og han legger godt på seg så han får mer enn nok.

Som de over sier, pumping er mye mindre effektivt enn amming. Og jeg syns du får ut veldig mye, 100ml på hver pupp er helt utrolig mye spør du meg! Jeg har aldri fått ut mer enn 50ml på 1 pupp og det har bare skjedd en gang. Får stort sett ut 30, kanskje 40, da er det oftest 4 eller mer timer siden amming/pumping.

Tror du har mer enn nok melk, man skal uansett ikke bruke pumping som et mål på hvor mye melk man har. Virker babyen fornøyd, har nok våte bleier og avføring en gang i blant er nok alt bra. Følger han/hun kurven sin på vektkurven er det hvertfall ingen tvil. Min gjør ikke det enda og går opp litt lite, men jeg har nok melk for hun er fornøyd med det jeg gir. Har forsøkt å gi en god del på flaske for å sjekke, og har aldri fått i henne mer enn 80ml på et måltid. Stort sett spiser hun ca 40-50ml. Tror ikke du trenger bekymre deg :)

Til dere som ikke får noe ut med pumpe ; Hva gjør man da, dersom man må pumpe seg for å gi flaske, eller pumpe tilbake melk (hvis man har mistet) ?
Jeg har aldri gitt flaske, og om melkemengden synker ved f.eks sykdom eller lignende legger jeg barnet til oftere. Har ammet alle mine i 2+ år, og det har aldri vært et problem å ikke kunne pumpe.

Kjekt å høre deres erfaringer! Da har jeg sikkert nok melk jeg da, i og med at det ikke trenger å bety noe at det er ganger jeg ikke får ut så mye :)

Som de over sier, pumping er mye mindre effektivt enn amming. Og jeg syns du får ut veldig mye, 100ml på hver pupp er helt utrolig mye spør du meg! Jeg har aldri fått ut mer enn 50ml på 1 pupp og det har bare skjedd en gang. Får stort sett ut 30, kanskje 40, da er det oftest 4 eller mer timer siden amming/pumping.

Tror du har mer enn nok melk, man skal uansett ikke bruke pumping som et mål på hvor mye melk man har. Virker babyen fornøyd, har nok våte bleier og avføring en gang i blant er nok alt bra. Følger han/hun kurven sin på vektkurven er det hvertfall ingen tvil. Min gjør ikke det enda og går opp litt lite, men jeg har nok melk for hun er fornøyd med det jeg gir. Har forsøkt å gi en god del på flaske for å sjekke, og har aldri fått i henne mer enn 80ml på et måltid. Stort sett spiser hun ca 40-50ml. Tror ikke du trenger bekymre deg :)

Godt å vite:) Babyen virker fornøyd, normal vektkurve og har mer enn nok av våte bleier :P Da skal jeg ikke bekymre meg noe mer.

Back
Topp