Nok et teit spørsmål fra meg :-P

kokosnøtta

Glad i forumet
Sånn som jeg har forstått det får man tre forsøk offentlig X 2. Altså, slik at en kan prøve på 2 barn.

Hva skjer hvis en setter inn to egg første gangen og begge fester seg. (Eller at det blir eneggede tvillinger) Mister man da det andre forsøket siden en da har fått to stk??

Mye rart en skal lure på :-P

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Nei, du får ikke flere forsøk i det offentlige dersom du er så heldig å få to på én gang. Unntaket er eventuelle fryseegg som er igjen etter første omgang. De kan man få bruke.

Sent from my iPhone using BV Forum

Man kan faktisk få mer enn to forsøk i det offentlige, men man ender sist i køen og må vente lengre enn de andre.

Man kan faktisk få mer enn to forsøk i det offentlige, men man ender sist i køen og må vente lengre enn de andre.
Men da må du betale hele løpet selv og kan da like gjerne gå privat. Den rettigheten har jo alle! Man får ikke dekket kostnader til flere enn to barn i det offentlige og det er forståelig. Det er ganske kostbar behandling, dessverre, og de fleste betaler kun en liten del av det selv i det offentlige.

Det stemmer ikke helt, men de fleste tror det. Det var noen som gikk rettens vei for å få forsøk nr 3 dekket. Da kom det frem at det ikke var nedfelt i lovverket noe sted at man bare får 2 barn offentlig. Så sykehuset kan ikke nekte deg, men putter deg nok helt bak i køen. Jeg har tvillinger og prøver på nr 3 offentlig på Haukeland, så dette vet jeg :)

Det stemmer ikke helt, men de fleste tror det. Det var noen som gikk rettens vei for å få forsøk nr 3 dekket. Da kom det frem at det ikke var nedfelt i lovverket noe sted at man bare får 2 barn offentlig. Så sykehuset kan ikke nekte deg, men putter deg nok helt bak i køen. Jeg har tvillinger og prøver på nr 3 offentlig på Haukeland, så dette vet jeg :)
Er det virkelig sant at man kan det? Jeg trodde aldri man kunne få tre barn dekt av helsevesenet

Det er sant, men det er ikke noe det offentlige har annonsert så høyt siden de helst vil hjelpe de som ikke har fått to barn først. Vet ikke så mye om denne saken. Har en god venninne som er gynekolog som fortalte dette da jeg sa at jeg ikke ville ha flere barn siden jeg ikke kunne lage dem på Haukeland. Men det ordnet seg heldigvis etter en god tids venting :)

Det er sant, men det er ikke noe det offentlige har annonsert så høyt siden de helst vil hjelpe de som ikke har fått to barn først. Vet ikke så mye om denne saken. Har en god venninne som er gynekolog som fortalte dette da jeg sa at jeg ikke ville ha flere barn siden jeg ikke kunne lage dem på Haukeland. Men det ordnet seg heldigvis etter en god tids venting :)
Måtte dere betale dette forsøket selv? Om man kan få det kommer jeg til å kjøre på om vi en gang i framtiden ønsker flere enn to barn

Måtte dere betale dette forsøket selv? Om man kan få det kommer jeg til å kjøre på om vi en gang i framtiden ønsker flere enn to barn
Betaler det samme som med de to første forsøkene - 1500,- + medisiner opp til 15000,-. Er jo mulig at de vil endre på dette hvis det viser seg at mange vil ha mer enn 2 barn ved IVF, men akkurat nå er det iallefall sånn.

Betaler det samme som med de to første forsøkene - 1500,- + medisiner opp til 15000,-. Er jo mulig at de vil endre på dette hvis det viser seg at mange vil ha mer enn 2 barn ved IVF, men akkurat nå er det iallefall sånn.

Hvordan gikk dere fram for å få ekstra forsøk? (Nå skal vi i gang med nr 2 men greit å vite at det er mulig).

Fikk legen til å sende en søknad, akkurat som forrige gang. Ikke noe spesielt, egentlig.

Fikk legen til å sende en søknad, akkurat som forrige gang. Ikke noe spesielt, egentlig.
Så bra da, å den aksepterte de uten diskusjon? Trenger ikke svare om det blir for personlig

Nei, det er da ikke personlig. Fikk det standardsvar som en får fra sykehus når en henvises til noe som ikke skal prioriteres, så fikk jeg brev med time til start etter noen måneder. Utredningen var jo allerede gjort første gangen.

elliot: det er tydeligvis en svært ulik praktisering av dette, for alle de jeg kjenner som har forsøkt å få behandling til et tredje barn har overhodet ikke fått mulighet. Svært urettferdig i såfall! Det må og skal være en ensartet praksis for ALLE! Fryktelig dårlig at det da ikke opplyses om det og at noen får behandling mens andre ikke får :/. Siste vennepar som forsøkte var i fjor høst. De har endt opp privat, de aller fleste, eller gitt opp. Synes uansett det er greit med en grense på to barn da jeg mener staten har mer enn nok andre ting som burde prioriteres, men det er nå bare min mening ;).

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei, det er da ikke personlig. Fikk det standardsvar som en får fra sykehus når en henvises til noe som ikke skal prioriteres, så fikk jeg brev med time til start etter noen måneder. Utredningen var jo allerede gjort første gangen.
Så deilig å slippe å krangle seg til det eller må gå rettens vei eller privat. Selv tror jeg det ikke blir et tredje barn på oss (må jo først få nr 2 Hehe ). Time will show

jeg hadde kun fått vite at man har 3 forsøk pr barn. Da det ikke ble innsetting på 1.søskenforsøk, sa de der var positivt da jeg ikke mistet noe forsøk, men fortsatte på nr1. Da det ikke ble noe egg å sette inn andre forsøk heller, gikk vi ut fra at vi nok en gang var på null og hadde tre forsøk. Da fikk jeg brått beskjed om at det ikke var vits i å prøve mer og at det var vanlig praksis å stoppe forsøkene når eggene ikke ville dele seg 2 ganger på rad. Jeg ble skikkelig skuffa og sjokkert og forbannet over at de kunne si det var "positivt" at det ikke ble innsetting. Heldigvis ga han meg en sjanse til og nå etter maksdose på fostimon, klarte vi å få et befruktet egg som delte seg. Dermed må de gi oss flere sjanser om det ikke fester seg på dette forsøket. Har lest nå at det gis "inntil tre forsøk" så dette avgjøres av legen. Litt på siden, men synes ikke regelverket er helt entydig.

Back
Topp