Nok et spørsmål om legalisering av hasj

ORIGINAL: Inmari

Jeg er imot og har aldri prøvd engang, men jeg er ganske engasjert imot. Kjenner desverre fryktelig mange som har dødd av overdoser. Mange av disse startet med hasj, eller ja, også alkohol, men man krysser tross alt en litt større grense når man eksperimeterer med hasj.

Sambo har brukt en del hasj tidligere (lenge før jeg traff han) og han har fortalt at det var veldig hardt å slutte og at det påvirket livet hans veldig i negativ retning. Heldigvis klarte han å slutte uten hjelp.

Jeg er ikke interessert i at barna mine skal vokse opp i et land hvor hasj er legalisert og helt greit.

Vet det ikke var slike svar du ville ha, men jeg kan ikke svare deg på det du spør om og engasjerer meg litt for mye til å la det ligge...

Lov å engasjere seg selv om du er imot og aldri har brukt[;)] Og jeg tenker sånn som deg..

Jeg og har mistet flere kjente i overdoser.. og alle disse startet med hasj.. etterfulgt av andre sterkere stoffer..

De drev ikke med alkohol.. kun hasj og vanlig røyking.. sikkert en øl eller 2 innimellom også.. men hovedsaklig hasj..

Hasj er inngangen!!

ORIGINAL: Fridasinmamma

ORIGINAL: Inmari

Jeg er imot og har aldri prøvd engang, men jeg er ganske engasjert imot. Kjenner desverre fryktelig mange som har dødd av overdoser. Mange av disse startet med hasj, eller ja, også alkohol, men man krysser tross alt en litt større grense når man eksperimeterer med hasj.

Sambo har brukt en del hasj tidligere (lenge før jeg traff han) og han har fortalt at det var veldig hardt å slutte og at det påvirket livet hans veldig i negativ retning. Heldigvis klarte han å slutte uten hjelp.

Jeg er ikke interessert i at barna mine skal vokse opp i et land hvor hasj er legalisert og helt greit.

Vet det ikke var slike svar du ville ha, men jeg kan ikke svare deg på det du spør om og engasjerer meg litt for mye til å la det ligge...

Lov å engasjere seg selv om du er imot og aldri har brukt[;)] Og jeg tenker sånn som deg..

Jeg og har mistet flere kjente i overdoser.. og alle disse startet med hasj.. etterfulgt av andre sterkere stoffer..

De drev ikke med alkohol.. kun hasj og vanlig røyking.. sikkert en øl eller 2 innimellom også.. men hovedsaklig hasj..

Hasj er inngangen til perleporten!!

Yes in diid AMEN hallleluuuujaaa:)

Jeg må bare si at jeg synes argumenteringen FOR legalisering minner om argumentene for å kjøpe alkohol til barna sine: "De får i det uansett", "det er bedre å tilby det i ordnede former". Så det at noen hadde kommet til å fått tak i stoffet uansett, skal liksom være et argument for at staten skal åpne opp for åpent salg av et narkotisk stoff?? ALL forskning viser at det å kjøpe alkohol til barna (ungdommene om du vil) bare fører til økt forbruk. Likevel er det MANGE som hardnakket argumenterer for at det er bedre enn at de skaffer seg selv. *river meg i håret*. Jeg mener at det er blåøyd å tro at økt tilgang ikke fører til økt forbruk!! Det er tross alt en terskel som flyttes i det du gjør noe kriminelt. Og man kan argumentere seg grønn og blå om at alkohol er verre, men den er da allerede på markedet!! DET er da ikke en grunn til å innføre nok et rusmiddel??

Jeg vet ikke om jeg er for eller imot..
Jeg er for i medisinsk sammenheng, men jeg ser ikke den store katastrofen om det skulle blitt geografisk legalisert slik som i f.eks Danamark og Nederland.

Erfaring gjort fra disse landene viser at det ikke blir flere narkomane, mer kriminalitet eller høyere antall overdoser pga legalisering. Hva legaliseringen har gjort innenfor psykisk helsevern er jeg usikker på..

Men jeg synes det er rart at alkohol, som er et resultat av en lang prosess, er lovlig. Mens hasj, som vokser fritt og er helt naturlig, er ulovlig.

ORIGINAL: Misin

Jeg må bare si at jeg synes argumenteringen FOR legalisering minner om argumentene for å kjøpe alkohol til barna sine: "De får i det uansett", "det er bedre å tilby det i ordnede former". Så det at noen hadde kommet til å fått tak i stoffet uansett, skal liksom være et argument for at staten skal åpne opp for åpent salg av et narkotisk stoff?? ALL forskning viser at det å kjøpe alkohol til barna (ungdommene om du vil) bare fører til økt forbruk. Likevel er det MANGE som hardnakket argumenterer for at det er bedre enn at de skaffer seg selv. *river meg i håret*. Jeg mener at det er blåøyd å tro at økt tilgang ikke fører til økt forbruk!! Det er tross alt en terskel som flyttes i det du gjør noe kriminelt. Og man kan argumentere seg grønn og blå om at alkohol er verre, men den er da allerede på markedet!! DET er da ikke en grunn til å innføre nok et rusmiddel??

Så enig så enig! Enig i hele innlegget.. men spesielt det jeg har uthevet!

Det betyr ikke økt tilgang, ettersom det er enkelt å få tak i hasj allerede. Problemet er hvor du får tak i det per i dag. Legalisering vil føre til annerledes / lovlig tilgang, det vil føre til at hasj ikke lenger er en inngangsportal til sterkere stoffer ettersom man ikke trenger å kontakte miljøer/personer som bruker/tilbyr sterkere stoffer for å få tak i det hvis det blir lovlig, og man vil ikke lenger føle at man har gått over en "grense" ved å bryte loven som igjen gjør det lettere å bryte loven igjen (med sterkere stoffer).

ORIGINAL: LiljaLilly

Jeg bare lurer...
Dere som er for legalisering, tror dere virkelig at det kommer til å skje?
Altså, jeg er ikke spesielt engasjert i denne saken, så jeg vet ikke hva de som er "høyere opp" enn oss vanlige folk mener om saken.
Men er det virkelig en reell sjanse for at hasj kommer til å bli legalisert i Norge? (Til medisinsk bruk)

Jeg vet ikke hva jeg mener om dette...er redd for at legalisering kun til medisinsk bruk vil føre mere vondt enn godt med seg.
Hasj blir mer akseptert og derfor vil kanskje grensene for å prøve det senke hos den enkelte?
Lettere å få tak i?

Ja, det bler jo snart legalisert i danmark, så koffor sgo det ikkje skje her?

ORIGINAL: Niiiitah87

Eg e for og har røyka møje opp igjennom årå.

Hvis du ikke gjør det nå.. hvorfor ønsker ud at de legaliserers da?

Fordi det ikkje hjelpe å ha det ulovligt, derfor.

ORIGINAL: LiljaLilly

Jeg bare lurer...
Dere som er for legalisering, tror dere virkelig at det kommer til å skje?
Altså, jeg er ikke spesielt engasjert i denne saken, så jeg vet ikke hva de som er "høyere opp" enn oss vanlige folk mener om saken.
Men er det virkelig en reell sjanse for at hasj kommer til å bli legalisert i Norge? (Til medisinsk bruk)

Jeg vet ikke hva jeg mener om dette...er redd for at legalisering kun til medisinsk bruk vil føre mere vondt enn godt med seg.
Hasj blir mer akseptert og derfor vil kanskje grensene for å prøve det senke hos den enkelte?
Lettere å få tak i?

Ja, det bler jo snart legalisert i danmark, så koffor sgo det ikkje skje her?

http://www.dagbladet.no/2009/09/25/nyheter/utenriks/politikk/danmark/8290239/

så om sønnen din kommer hjem om.. tja.. si.. 15 år med en hasj pipe.. så synes du det er ok? For det er jo lovlig.. og han er myndig..

*vet jeg kanskje drar den litt langt nå.. men blir oppgitt av sånne holdninger som du har*

ORIGINAL: Kal-El

Det betyr ikke økt tilgang, ettersom det er enkelt å få tak i hasj allerede. Problemet er hvor du får tak i det per i dag. Legalisering vil føre til annerledes / lovlig tilgang, det vil føre til at hasj ikke lenger er en inngangsportal til sterkere stoffer ettersom man ikke trenger å kontakte miljøer/personer som bruker/tilbyr sterkere stoffer for å få tak i det hvis det blir lovlig, og man vil ikke lenger føle at man har gått over en "grense" ved å bryte loven som igjen gjør det lettere å bryte loven igjen (med sterkere stoffer).

Enige, vert me på det sjøl.
Ringte te dealeren for å få tak i
"Har kje hverken brunt eller grønt te deg, men har gode cola du kan kjøpa".
Takka selvfølgeligt nei, men allikavel.. tror det e fort gjort for andre å takka ja når det e "tørre" perioder.

så om sønnen din kommer hjem om.. tja.. si.. 15 år med en hasj pipe.. så synes du det er ok? For det er jo lovlig.. og han er myndig..

*vet jeg kanskje drar den litt langt nå.. men blir oppgitt av sånne holdninger som du har*

Svare eg ikkje på, for det har ingenting me saken å jørr.

Jeg er IMOT men har aldri prøvd selv da[:)]

Svarer som i en annen tråd:

Jeg har røyket hasj før en kort periode (for 15 år siden), men etter at jeg flippet over på extacy for 13 år siden tåler jeg ikke hasj lenger, da får jeg angst. Jeg fikk en sentralnervestimulerende allergisk reaksjon på MDA i extacy-pillen jeg tok, som igjen induserte en permanent allergi/reaksjon på stort sett alle sentralnervestimulerende midler, inklusive THC og kodein sulfat (virkestoffet i paralgin forte).

Jeg har ingen sekundære skjulte motiver for å ville legalisere hasj, tvert i mot ettersom jeg ikke tåler det - men jeg er ett av de få ekstremtilfellene, og jeg vet at jeg ikke representerer noe mer enn en forsvinnende liten minioritet, dvs. de som ikke får noe som helst godt ut av å røyke hasj. Skal jeg diskutere noe på samfunnsnivå må jeg legge mine egne personlige preferanser og erfaringer helt til side og gå etter statistikk. Klarer jeg ikke å legge mine personlige erfaringer til side så klarer jeg heller ikke å diskutere et slikt emne på et objektivt samfunnsnivå (noe jeg da klarer tydeligvis ettersom jeg forsvarer noe som går stikk i strid med mine egne personlige negative erfaringer nå).

Jeg er for legalisering, har prøvd det selv, og har med det negative erfaringer med hasj.

jeg er i mot, toooooootalt.

jeg Hater rusmidler, ser ikke grunnen til at folk trenger det.

ORIGINAL: turbo trash

Jeg hater rusmidler selv, inkl. alkohol. Dvs. jeg håndterer alkohol fint selv, men veldig mange som ikke gjør det og er derfor i mot.
Men - (stort men) så lenge alkohol er tillatt, er jeg i den mening at hasj/marijhuana burde vært tillat også.

I en perfekt verden ville ingen av disse stoffene eksistert utover noe annet enn til medisinsk bruk, og i en perfekt verden ville alkoholholdig drikke
med mer enn 2% alkoholvolum vært forbudt - og hasj/marijhuana fortsatt vært forbudt.

Problemet er at vi ikke bor i en perfekt verden.

Igjen, argumentasjonen ligner veldig på den mange bruker for å forsvare at de handler alkohol til mindreårige. Men hvorfor selges alkohol bare fram til et vist tidspunkt i butikken, og hvorfor selges vin og brennevin på polet? Jo, fordi økt tilgang fører til økt forbruk. Tror dere virkelig, i fullt alvor, at dersom det blir legalisert så er det ikke flere som prøver hasj?? At tallet vil holde seg stabilt?.. Og som mange har påpekt; de fleste rusmisbrukere startet sin karriere med NARKOTIKA (så ikke kom med "de startet med alkohol") med hasj. Jeg vet ikke hvilket miljø dere vanker i, men det er slettes ikke like mange som tester ut hasj som alkohol. Og: "dersom alkohol skal være lov, så bør hasj være det også" ???? Mener du det, Kal-el?? Alkohol kan være et nytelsesmiddel også, man kan veldig godt drikke alkohol til mat osv, uten at det er snakk om rus. Hasj er utelukkende for å bli rusa! Ser du ikke forskjellen? Og alkohol forsvinner ikke, uansett. Jeg forsvarer ikke alkohol jeg. Ikke i hele tatt. Men det er ikke alkohol versus hasj som er greia. Spørsmålet er om samfunnet trenger flere rusmidler. Og det med at de oppsøker kriminelle miljø holder heller ikke vann. Ettersom de MÅ ha hasj og oppsøker kriminelle miljø, så har de allerede oversteget den grensen, noe som betyr at terskelen allerede er lav. Ergo er sjansen stor for at de ville ha krysset den terskelen uansett. Og da stopper de neppe med hasj, dersom det er flørten med det ulovlige som er spennende. Da er det irrelevant om det er lovlig eller ikke.

Nei, jeg synes det er HELT riktig av staten Norge å markere avstand og nulltolleranse for narkotika.

Hvis hasj da er lovlig og han er myndig, hvorfor skulle det være mer galt å komme hjem med ei pipe enn at han kom hjem med en 6'er pils? [8|]

ORIGINAL: Kal-El

ORIGINAL: turbo trash

Jeg hater rusmidler selv, inkl. alkohol. Dvs. jeg håndterer alkohol fint selv, men veldig mange som ikke gjør det og er derfor i mot.
Men - (stort men) så lenge alkohol er tillatt, er jeg i den mening at hasj/marijhuana burde vært tillat også.

I en perfekt verden ville ingen av disse stoffene eksistert utover noe annet enn til medisinsk bruk, og i en perfekt verden ville alkoholholdig drikke
med mer enn 2% alkoholvolum vært forbudt - og hasj/marijhuana fortsatt vært forbudt.

Problemet er at vi ikke bor i en perfekt verden.

Vet du.. veldig mange.. sier ikke alle.. men veldig mange som drikker litt i ny og ne.. holder seg til dette.. kanskje de begynner på øl og vin.. så går over til sprit.. men der stopper det..

Mange som starter med hasj.. synes dette blir for kjedelig i lengden og går over på langt sterkere saker.. som feks amfetamin.. og da er veien kort..

Der synes jeg forskjellen er..

Vet også om mange som kun holder seg til hasj i ny og ne.. men ser flest tilfeller av de som starter med hasj.. og i dag så står de på plata i Oslo.. tatt mange overdoser.. eller ligger gravlagt

ORIGINAL: Kattekvinnen

Hvis hasj da er lovlig og han er myndig, hvorfor skulle det være mer galt å komme hjem med ei pipe enn at han kom hjem med en 6'er pils? [8|]

Jeg synes det er forskjell på en 6 pak og en pipe med hasj

Hasj kan gi akutte angst- og forvirringstilstander, og sannsynligvis mer i dag siden hasjen i dag ofte inneholder sterkere psykoaktive stoffer enn tidligere. Også alkoholen kan gi angst og psykiske vansker, men sannsynligvis ikke i samme grad som hasj. I tillegg synes omfattende bruk av hasj sannsynligvis å gi mer alvorlige psykiske lidelser (psykoser), hos noen få sårbare personer.
Omfattende bruk av hasj kan resultere i svekket læreevne og sløvhetstilstander som derved kan medføre store problemer i skole og for senere yrkesvalg og arbeid.
Dermed kan en si at hasj er farlig på den måten at hasj kan føre til ulike psykiske og sosiale problemer.

Back
Topp