Nok et luksusproblem- for mange vil lage adventskalender til mitt barn

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Mini er for liten til å forstå noe i år, likevel kom mormor på døra i morges med adventskalender til han. Kjempekoselig, og vi er veldig takknemlige for at folk bryr seg om han og har lyst til å gi han ting.
Men farmoren sa at hun også kom til å gi han hvert år fra neste år. Gudmoren også. Og oldemoren. Jeg også har jo gledet meg til å ordne adventskalender til han, som min mor har gjort til meg.
Det ender fort med minst 4 gaver hver dag, og det er jeg ikke interessert i. En ja, men ikke en hel julaften hver eneste dag i desember.

Så hvordan takker man pent nei til alle disse snille damene som bare vil oss godt?

Gi dem et annet alternativ i stedet.
Pepperkakebaking med mini for eksempel eller ta han med på juleforestilling (først aktuelt når han er litt eldre)

Si takk, men at du ønsker å ordne det selv. Og foreslå førjulsaktiviteter med mini istedenfor :) kakebaking, juleverksted etc

Ooof det er en vanskelig situasjon syns jeg.
Kan dere ikke samarbeide? Dele det i f eks 5? Noen fikser 4 gaver... også fikser du resten? En kan fikse julestrømpe, en kan fikse morgengave..
Det kan være en ide!

Gi dem et annet alternativ i stedet.
Pepperkakebaking med mini for eksempel eller ta han med på juleforestilling (først aktuelt når han er litt eldre)
Det var lurt!

Her har vi besteforeldre som skal ha første dibs på alt som har med ungen å gjøre, så vi har sagt nei til adventskalender, sånn som med mye annet "førsteting" som har måtte sies nei til. Så det er helt innafor å si nei!

Du har fått mange fine forslag om aktiviteter, og det er jo det sånne ting som er koselig med adventstiden :) man skal ikke behøve å kaste penger på alt og alle for at førjulstiden skal bli fin :)

Si et antall pakker de kan finne, del det opp. Eller si at du gjerne ønsker å lage kalenderen selv, men at du hadde satt pris på en dag med julrbaking eller juleverksted med de og ungen :)

Jeg hadde sagt det helt ærlig, at du ønsker å lage kalender til barna dine selv, og du vil ikke de skal ha mer enn én kalender. Og så foreslå ting de heller kan gjøre, som pepperkakebaking og juleverksted og sånt.

Her har vi også måttet si ifra om enkelte ting at dette er noe vi som foreldre ønsker å gjøre, heldigvis ikke noen sure miner til nå.

Vi får noen gaver av min mor, noen av svigermor, en til hvert barn fra min tante, så lager jeg resten :)

Vi og får noen gaver til hver av barna fra min mor. Har selv vokst opp med at en gave hvert år i min pakkekalender var fra min bestemor, da var det gjerne noe litt ekstra :)

DE kunne fått bidra med en gave eller to her til kalenderen, men jeg koser meg med å koordinere kalender ti mine tre barn, så det hadde ikke vært aktuelt at fire stk skjulle lage nei ( Vi har tidvis det "problemet" med påskeegg, men det er da tross alt bare en fra hver da, de har bare uhorvelig mange egg etterhvert)

Ville heller fått dem til å bidra med aktiviteter ja, juleverksted og sånn er kos. Mine unger er på en dag med julekortlaging (fargelegger stemplede motiver som limes på farget kartong) idlig i adventiden, også er de på nissefest etter at skolen har sluttet, sammen med søskenbarn hos besteforeldre. Slikt er gull :) (og noen timer barnefri i førjulsstria, godt for oss voksne også det. Nissefesten er hele arbeidsdagen, sånn siden det altså er når skolen er stengt men foreldrene jobber)

Høres ut som en ide er at man kjøper noen dager hver. Gir heller noe fornuftig enn ting som går rett i bosset etter kort tid

Back
Topp