noen?

Fjolsy

Gift med forumet
som er sykepleiere her, eller som kan endel om blodsukker?
trenger litt hjelp her, send gjerne en pm.[:)]

er hjelpepleier å veit ikke om jeg kan nok til å svare deg på spørsmål men du kan prøve meg hvertfall...

har hatt en blodsukkerundersøkelse på skolen og trenger svar på hvorfor boller har så sakte blodsukker nedgang og hvorfor cola og kvikklunsj har så rask blodsukker nedgang?
håper du kan hjelpe[:)] skal levere oppgaven i kveld, isjh

hmmm, jeg vet at melk holder blodsukkeret lengre stabilt, eller det spretter ikke så raskt opp og raskt ned liksom...det er det jeg kommer på i farta... Og melk er det jo i boller...men trodde det var det i kvikklunsj også... :/

dytter jeg

Det er på grunn av sammensetningen av produktene i varen at blodsukkeret synker raskere enn andre varer. Kanskje hvis du søker etter blodsukker på internett så får du et bedre svar?

ja det vet jeg.har både søkt og lest i lærebøker men finner søren meg ingen ting om de to matvarene og blodsukkeret.

ORIGINAL: doffen har daua

sitter med en hånd her,

men grunnen er stivelse. skal sende tekst melding til sambo, så får jeg ett godt svar til deg :)

det hadde vært kjempe snillt hvis du hadde villet det[:D]

dytter opp jeg

ORIGINAL: m@rIt

jo mer sukker, jo fortere opp i blodsukker. derfor er cola, sjokolade, syltetøy osv noe som er bra dersom man må ha blodsukkeret fort opp- f.eks ved føling
matvarer med mindre sukker og mer stivelse, fiber, korn osv får ikke den samme raske stigningen, men holder seg lengre oppe.

jeg har en bror som er diabetiker. når han har føling (lavt blodsukker) får han honning, syltetøy, cola eller annet med sukker som får han raskt opp. en bolle eller ei skive ville tatt lengre tid da før blodsukkeret kom opp.
men man må også spise noe "langsom" fordøyelig mat, slik at blodsukkeret holder seg oppe lengre. cola osv går raskt ned igjen, det holder ikke lenge og forsvinner fort ut av systemet.
en bra frokost for diabetikere er f.eks yoghurt med kornblanding- det får blodsukkeret raskt opp, og kornet gjør at det holder seg oppe lenge.

håper du skjønte det jeg prøvde å forklare om "hurtig" og "langsom" mat.

signerer denne[;)]

tusen takk for svar jenter, knuppis[:D]

men da må jeg spørre igjen hvorfor går da blodsukker raskt ned igjen etter at man har spist sjokolade?
og hvorfor går det så sakte ned igjen etter en hvetebolle?
så vanskelig og formulere meg

dytt

Back
Topp