Noen veterinærer her?

ORIGINAL: *Christ*

ORIGINAL: GULLUNGEiVUGGA

FJOLLEFRUA!

...må bare!

Ser hva du skriver om vom og hundemat!

Det er hundemat det er snakk om! En hund er faktisk ikke lagd for å få kunstig mat som tørrfor egentlig! Du finner faktisk ikke sunnere og bedre mat enn ekte kjøtt! Maten er sammensatt på den måten en villhund ville forsynt seg av byttet sitt! Litt fra vomma og litt her og litt der! [:D] Har faktisk testet denne maten 1 år og finnes ikke bedre vil jeg si! Eneste jeg som eier synes det er enklere med å ha tørrfòrboks i skapet istedet for frysern full[:D] Lukter stort sett kjøttdeig! Den jeg har nå lukter kjøttdeig og laks[:D] Noen ganger kan man kjenne litt kulukt, men det er pga mengden vom i forhold til kjøtt! 1 pølse på 3 år har jeg vært uheldig med!!

Ang bakterier så har jo ikke maten ligget i sola før den har blitt lagt[8D] Maten er ikke varmebehandlet nei...men DYPFRYST!

Så dæææ[;)]

...og en anna ting... jeg ble overbevist! Mat har mye å si for sykdom og lignende hos hund! Hunden min hadde allergi da jeg startet med maten! Etter under 1 år med maten kutta jeg all imunesept og jeg har ikke gitt a ei sprøyte på 3 år!!!

...og du... hehe... vet du hva som er i wienerpølser???[;)][:D]

AMEN TIL DEG!!!

Jeg har fora på V&H i alle år jeg har hatt hund...

Som jeg skrev, så er det MANGE som er fornøyd, men jeg anbefaler det ikke pga måten det blir fremstilt og produsert...

Enhver hundeeier tar sine egne valg, men HI spurte om råd og tips. Og jeg gir mine råd å tips etter opplæring, erfaring og fakta jeg har tilgjengelig som selger av hundefór...

ORIGINAL: lmk88

Ehm... Nå ble jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre[8|]

Kjør på med Hill's Performance, og frysetørket Vom fra Provit.
Da kan du fore med samme leverandør som du pleier, og fete opp litt ekstra med varmebehandlet kjøtt med masse fett [;)]

Prøv hennes tips først i 14 dager så mitt![:D]

Trenger ikke mer enn 14 dager for å overbevise deg om at det er nbest for hunden og forresten: Du kan gå rett på dette foret uten halvblanding![;)] Perfekt for hunden fra første jafs[:D]

Det tar 21-28 dager før foret er gjennom næringssystemet til en hund over 20 kg...

¨Fjollefrua....

Er dette noe du kan?? Eller noe du har "lært"?

Forskjellen på vom og tørrfor?
Tørrfor er det største møkka som finnes..

vom og hundemat pølsene! [:)]

¨Fjollefrua....

Ernæring er en vesentlig del av opplæring i salg av hundefór.
Jeg har jobbet med dette selv i 2 år, og moren min i 23 år.
Så jeg vil vel påstå at dette både er noe jeg kan, og har lært gjennom flere år som hundeeier...
OG vi får vite om hvordan produksjonen foregår....

Som jeg sa, MANGE er fornøyd og man tar sine egne valg.
HI spurte om TIPS og RÅD. Jeg forteller henne fakta så får hun trekke sine egne beslutninger...

ORIGINAL: fjollefrua

¨Fjollefrua....

Så jeg vil vel påstå at dette både er noe jeg kan, og har lært gjennom flere år som hundeeier...

HI spurte om TIPS og RÅD. Jeg forteller henne fakta så får hun trekke sine egne beslutninger...

Okaaaaay....  Ja jeg kan ikke noe jeg, sikkert ikke gullungeivugga heller..[;)]
Du er lært til å selge tørrfor, det er ikke vi! Vi snakker års erfarin...

Da kan du fore med samme leverandør som du pleier, og fete opp litt ekstra med varmebehandlet kjøtt med masse fett [;)]

Tror jeg henter meg en sekk med Performance hvertfall... Også litt frysetørket vom.... Og sånn andre pølser[8D]
Da er jeg sikret vektøkning[8D]

¨Fjollefrua....

Okaaaaay....  Ja jeg kan ikke noe jeg, sikkert ikke gullungeivugga heller..[;)]
Du er lært til å selge tørrfor, det er ikke vi! Vi snakker års erfarin...

Kjære vene...
Vi selger både våt og tørrfor, og VI SELGER VOM OG HUNDEMAT......
Så jeg kan begge deler...

Sier ikke at dere ikke kan noe, men jeg jobber med dette til daglig....

Tror jeg henter meg en sekk med Performance hvertfall... Også litt frysetørket vom.... Og sånn andre pølser[8D]
Da er jeg sikret vektøkning[8D]

[:)]

Trodde hunder trengte tørrfôr jeg da[8|]

De trenger det vel strengt talt ikke, men det er bedre for tenner å tannkjøtt med tanke på tannstein og munnhygiene.

Hunder trenger riktig mengde med næringsstoffer og mineraler, akkurat som oss mennesker. Og tørrforprodusentene er flinke til å sette sammen riktig ernæring slik at det er lettere for hundeeiere å dosere riktig mengde.
Med kjøtt er det litt vanskeligere å tilpasse hvor mye bikkjene trenger fordi næringsopptaket på rått kjøtt er så forskjellig fra rase til rase og individ til individ.
Det er derfor mange hunder går opp veldig i vekt på pølser, og bruker lenger tid på å få ett kontrollert kosthold. (ingen fasit her heller, og noen klarer å finne doseringen veldig kjapt, mens mange gir opp etter ett halvt år fordi bikkja har blitt altfor feit og de ikke klarer å få den ned i vekt igjen).

Noen hunder har en tendens til å virke mer "sultne" og maser etter mer mat når de forer på kjøtt. Resultatet er at hundene får mer mat av eieren fordi eieren synes "synd" på hunden som står ved matskålen...

ORIGINAL: BirgitteBarbot

eller kanskje en burger måned hjelper?[8D]

Du sier noe der[;)]

ORIGINAL: LallePalle

Jeg skjønner ikke hvorfor bakteriene fra vom skal være så ille? Hunden min tåler svært lite, hun får "shuttu" av alt omtrent, men vom-pølser går kjempefint! Nå får hun tørrfor pga pelsen da, men det er oppbløtt.

Her har vi alltid gitt tørrforet oppbløtt, fordi jeg har lært at de lettere får magesår og magen tar ikke opp alt foret når det er tørt.
Så hva vi lærer er alltid forskjellig.

Men hadde jeg vært deg ville jeg hatt vetrinær på ho, fått råd der først. Så prøve ut, ingen kan over nett kjenne din hund og hva som funker for den [:)]

Ikke noe galt i å gi tørrforet oppbløtt, men næringsopptaket skal være det samme om det er vått eller tørt.
Forskjellen er at bikkjene merker fortere at de blir mette med oppbløtt for så det er fint å gi til bikkjer som "sluker" maten og ikke er flinke til å drikke nok vann ved siden av.
Forrige tispa vår fikk det oppbløtt fordi hun ikke tygde bitene og bare heiv seg over maten.
Hun kunne spise til det var tomt uansett hvor mye det var i skåla.

FJOLLEFRUA!

...må bare!

Det er hundemat det er snakk om! En hund er faktisk ikke lagd for å få kunstig mat som tørrfor egentlig! Du finner faktisk ikke sunnere og bedre mat enn ekte kjøtt! Maten er sammensatt på den måten en villhund ville forsynt seg av byttet sitt! Litt fra vomma og litt her og litt der! [:D] Har faktisk testet denne maten 1 år og finnes ikke bedre vil jeg si! Eneste jeg som eier synes det er enklere med å ha tørrfòrboks i skapet istedet for frysern full[:D] Lukter stort sett kjøttdeig! Den jeg har nå lukter kjøttdeig og laks[:D] Noen ganger kan man kjenne litt kulukt, men det er pga mengden vom i forhold til kjøtt! 1 pølse på 3 år har jeg vært uheldig med!!

Ang bakterier så har jo ikke maten ligget i sola før den har blitt lagt[8D] Maten er ikke varmebehandlet nei...men DYPFRYST!

Så dæææ[;)]

...og en anna ting... jeg ble overbevist! Mat har mye å si for sykdom og lignende hos hund! Hunden min hadde allergi da jeg startet med maten! Etter under 1 år med maten kutta jeg all imunesept og jeg har ikke gitt a ei sprøyte på 3 år!!!

Det er STOR forskjell på varmebehandling og fryseren.
Varme dreper mer bakterier enn frysetemperaturen du har i fryseboksen din.
Skal du drepe samme bakterier må du ned i over -300 grader....

Som jeg skrev, så er det MANGE som er kjempefornøyd...
Men jeg anbefaler det aldri til nye valpekjøpere.

Riktig at ULVER er fostret opp på rått kjøtt, men dagens hunder som avles opp idag er ikke som ULVENE var for flere tusen år siden.
Evolusjonen går fremover, og dyrene tilpasser seg...

Det er en grunn til at tørrfór produsentene bruker så mye tid å penger på å utvikle for som er tilpasset rasene som avles frem idag...

Og en annen ting.
Det kan være en årsak til at ulvene og hundene for mange år siden ikke levde stort lenger enn til 3-5 års alderen.

Idag blir hundene både 10-15 og 20 år gamle....

Ta en tur på landbrukshøgskolen og diskuter det temaet der du[:D] Natta![;)]

enig med fjollefrua..
og bakterier blir ikke drept i frysen, de bare "sover" [;)]

ORIGINAL: BirgitteBarbot

FJOLLEFRUA!

...må bare!

Så dæææ[;)]

Det er STOR forskjell på varmebehandling og fryseren.
Varme dreper mer bakterier enn frysetemperaturen du har i fryseboksen din.
Skal du drepe samme bakterier må du ned i over -300 grader....

Som jeg skrev, så er det MANGE som er kjempefornøyd...
Men jeg anbefaler det aldri til nye valpekjøpere.

Riktig at ULVER er fostret opp på rått kjøtt, men dagens hunder som avles opp idag er ikke som ULVENE var for flere tusen år siden.
Evolusjonen går fremover, og dyrene tilpasser seg...

Det er en grunn til at tørrfór produsentene bruker så mye tid å penger på å utvikle for som er tilpasset rasene som avles frem idag...

Og en annen ting.
Det kan være en årsak til at ulvene og hundene for mange år siden ikke levde stort lenger enn til 3-5 års alderen.

Idag blir hundene både 10-15 og 20 år gamle....

Ta en tur på landbrukshøgskolen og diskuter det temaet der du[:D] Natta![;)]

enig med fjollefrua..
og bakterier blir ikke drept i frysen, de bare "sover" [;)]

Takk [;)]

jeg ville ha gitt hunden Vom og Hundemat. spør innpå canis hva de mener om det foret! de aller fleste er veldig fornøyd med dette foret! jeg har 2 border collier selv. og fore hundene mine på for som har ligget opptint i 8 dager i kjøleskap hadde jeg aldri gjort!

Back
Topp