noen vernepleiere her?

mammen t daniel

Gift med forumet
vurderer å begynne på den utdanningen til høsten, kan dere fortelle litt om hvordan dere trives, hvordan studiet var, hva dere jobber med nå osv?

Jeg er førsteårs vernepleierstudent på Diakonhjemmet Høgskole i Sandnes, så er egentlig ganske fersk..

Jeg synes studeit er veldig greit, er jo selvsagt litt tørt og kjipt i begynnelsen, alt det grunnleggende vi må lære før vi kan begynne på alt det som er spennende.. Har nettopp begynt med utviklingspsykologi, sosialpsykologi og gruppepsykologi, og jeg synes det er veldig spennende!! Vi skal de nesten mnd også lære om funksjonsvansker og forskjellige diagnoser, og etter påske skal vi ut i praksis i boliger med funksjonshemmede/utviklingshemmede og autister.. Jeg gleder meg vilt!!

Neste skoleår står medikamenhåndtering for tur, vi skal lære å sette sprøyter og slikt, nervepirrende, men det må gjøres..

Jeg er veldig klar på hva det er jeg vil jobbe med videre i livet, jeg må bare få utdannelse i ryggen først..

Jeg var ferdigutdannet i fjor. Studiet er veldig interessant der du lærer litt om alt, kan du si. Veldig mye praksis der jeg gikk, det var slitsomt egentlig. Skal gjøre veldig mye på kort tid. Når du begynner å komme inn i det er praksisen over og du skal på en ny plass... [;)]
Jeg har vært i "permisjon", så jeg har ikke jobbet noe særlig som vernepleier ennå. Har kun tatt ekstravakter i helgene på et omsorgshjem for demente.
Vernepleien er jo veldig allsidig da, så du kan jobbe med det meste egentlig. Etter at jeg fikk barn har turnus blitt helt uaktuelt, så jeg satser på dagjobb. F.eks. på skoler.

Hvis du lurer på noe, så er det bare å spørre!

Jeg gikk ut skolen for 8 år siden...

Det er en fin utdannelse og man har mange bein å stå på etter utdannelsen.
jeg har også vært veileder for vernepleier studenter de siste årene og må si at utdannelsen har blitt vanskeligere med årene,men til det positive.

Det er mye praksis,gruppe oppgaver og fokus på helheten.

bare spør viss det er noe du lurer på.

Ferdig utdanna vernepleier fra Høgskolen i Akershus i fjor.

HIAK har fokus på atferdsvitenskap og læringspsykologi, noe jeg har fått utolig mye ut av!
Lærer om hvordan atferd fungerer og hvordan folk lærer. Helt nødvendig når man skal jobbe med mennesker med lærevansker/atferdsproblemer og normalt fungerende etter min mening!
Ellers er det medikamenthåndtering, sykdomslære, jus for helsesektoren, vedtak osv osv [:)] Litt av alt egentlig!
Jeg hadde praksis i instutisjon for autister med store atferdsvansker, boveiledertjenesten, hjemmesykepleien og sinne/atferdstrening med ungdomsskoleelever med skolevegring og atferdsproblemer.
Jobba en stund i hjemmesykepleien mens jeg studerte og tar nå en mastergrad i atferdsvitenskap. [:)]

Back
Topp