Noen vegetarianere her?

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Hvorfor ble du det? Og føler du at kroppen din "fungerer" bedre?

Jeg har vurdert dette, i lang tid.. Men har ikke tatt steget ennå...
Fordeler/ulemper?

Skal spise egg/fisk og meieriprodukter isåfall...

Jeg lever på samme kost som du ønsker å prøve.

Går inn i mitt 12 år.
Fungerer absolutt mye bedre, jeg har sensitiv mage og tåler ikke tungt, rent kjøtt.

Litt utfordrende å være eneste veggis i huset og jeg savner lettvinheten når man er på farten (ta en pølse på bensinstasjonen) :p

Verdt å prøve ut :)

Jeg lever på samme kost som du ønsker å prøve.

Går inn i mitt 12 år.
Fungerer absolutt mye bedre, jeg har sensitiv mage og tåler ikke tungt, rent kjøtt.

Litt utfordrende å være eneste veggis i huset og jeg savner lettvinheten når man er på farten (ta en pølse på bensinstasjonen) :p

Verdt å prøve ut :)
Spennende :-)

Har også sensitiv mage, og mye stive ledd/smerter/migrene... Vil sjekke om denne endringen, kan endre helsen min...

Også er jeg ikke så glad i kjøttsmak..

Ja, er superglad i kyllingpølser... Så det blir tøft evt hehe..

Hvor finner du insp.til middager? Hvorda løser dere det ift familie/barn osv når dere skal spise mat :-)?

Spennende :-)

Har også sensitiv mage, og mye stive ledd/smerter/migrene... Vil sjekke om denne endringen, kan endre helsen min...

Også er jeg ikke så glad i kjøttsmak..

Ja, er superglad i kyllingpølser... Så det blir tøft evt hehe..

Hvor finner du insp.til middager? Hvorda løser dere det ift familie/barn osv når dere skal spise mat :-)?
Jeg hadde et sterkt savn etter innbakt kylling men etterhvert så finner man gode alternativer :) Nå friterer jeg grønnsaker i stedet.

Jeg har fått mange kokebøker for vegetarmat i tillegg til å kjøpe en del erstatningsprodukter; soyapølser, grønnsaksmedaljonger, falafel ol.

Vi har bare et barn på snart 5 mnd, han skal få farens kost MEN jeg skal få tak i økologisk kjøtt til han. Vi har etterhvert funnet endel retter som vi begge kan spise med en liten tvist- men stort sett blir det dobbel oppvask ;)
Feks:
Lasagne
Pizza
Tikka Masala (jeg bruker kikerter og tofu-biter)
Innbakt kylling og ris (jeg baker inn grønnsaker)
Grillpølser og soyapølser
...

:)

Har også masseprodusert veggetarsupper og kjøttgryter som ligger i fryseren til de dagene vi ikke har tid til kokkelering :)

Jeg hadde et sterkt savn etter innbakt kylling men etterhvert så finner man gode alternativer :) Nå friterer jeg grønnsaker i stedet.

Jeg har fått mange kokebøker for vegetarmat i tillegg til å kjøpe en del erstatningsprodukter; soyapølser, grønnsaksmedaljonger, falafel ol.

Vi har bare et barn på snart 5 mnd, han skal få farens kost MEN jeg skal få tak i økologisk kjøtt til han. Vi har etterhvert funnet endel retter som vi begge kan spise med en liten tvist- men stort sett blir det dobbel oppvask ;)
Feks:
Lasagne
Pizza
Tikka Masala (jeg bruker kikerter og tofu-biter)
Innbakt kylling og ris (jeg baker inn grønnsaker)
Grillpølser og soyapølser
...

:)
Takk for mange tips :-)
Blir nok til at jeg går for det :-D

Mannen min er flink på kjøkkenet, så vi skal nok klare å finne noen gode retter :-D :-D

Jeg gjorde det av hensyn til dyrene, var vegetarianer i 5 år +. Begynte smått å spise kjøtt etter at eldste ble født før jeg hadde en liten veganer periode men nå er tilbake på "normal" kost. Har ikke merket noe spesielt på kroppen annet enn at jeg måtte ta TrioB da jeg var veganer, ellers føltes det som jeg var på en båt hele dagen.

Jeg gjorde det av hensyn til dyrene, var vegetarianer i 5 år +. Begynte smått å spise kjøtt etter at eldste ble født før jeg hadde en liten veganer periode men nå er tilbake på "normal" kost. Har ikke merket noe spesielt på kroppen annet enn at jeg måtte ta TrioB da jeg var veganer, ellers føltes det som jeg var på en båt hele dagen.
Ok :-)
Gikk det lett i 5 år?
Tenker om det er mange utfordringer liksom...

Har ikke spist svin på 5 år, eller gelatin ol. Og det er ingen problem.
Er ikke noe glad i okse/lam/kylling og kalkun. Så tenker at det skal gå greit. Utfordringen er bare når man er på reise og har dårlig tid :-)

Bør man ta ekstra vitamin-tilskudd tror du?

Ok :)
Gikk det lett i 5 år?

Er ikke noe glad i okse/lam/kylling og kalkun. Så tenker at det skal gå greit. Utfordringen er bare når man er på reise og har dårlig tid :)

Det gikk egentlig veldig greit, var kun utfordrende når det var selskap som f.eks bryllup/jul, noen ganger på ferie osv. Jeg tror det er ganske mye hurtigmat som er tilgjengelig nå om dagen, og om du skal spise fisk bør det i allefall ikke by på problemer :) På engelsk heter det å være pescetarian om man er vegetarianer som spiser fisk :)
Det kan kanskje være lurt å ta jern og b-vitaminer, kommer an på hva slags grønnsaker du spiser :)

Ok :-)
Gikk det lett i 5 år?

Er ikke noe glad i okse/lam/kylling og kalkun. Så tenker at det skal gå greit. Utfordringen er bare når man er på reise og har dårlig tid :-)

Er det ikke gjerne b12 man må ha påfyll av hvis man er vegetarianer? Den fås kun i sprøyte..
Jeg hadde nok ikke klart det, alt for glad i kjøtt og liten viljestyrke til å holde meg unna det jeg liker:p

Det gikk egentlig veldig greit, var kun utfordrende når det var selskap som f.eks bryllup/jul, noen ganger på ferie osv. Jeg tror det er ganske mye hurtigmat som er tilgjengelig nå om dagen, og om du skal spise fisk bør det i allefall ikke by på problemer :) På engelsk heter det å være pescetarian om man er vegetarianer som spiser fisk :)
Det kan kanskje være lurt å ta jern og b-vitaminer, kommer an på hva slags grønnsaker du spiser :)
Får vente til etter jul hehe :-D må spise kylling/kalkun julepølse en siste gang kanskje :-)

Ok, da vet jeg hva det heter. Takk for tipset :-)

Spiser masse frukt og grønt.
Banan, eple, appelsin, druer og dadler går det mye i. Pluss alt av grønnsaker, linser, bønner osv. Nam :-D

Er det ikke gjerne b12 man må ha påfyll av hvis man er vegetarianer? Den fås kun i sprøyte..
Jeg hadde nok ikke klart det, alt for glad i kjøtt og liten viljestyrke til å holde meg unna det jeg liker:p
Kanskje man trenger det ja.... hmm.
Ikke tenkt på :-)

Hehe... Jeg syntes som smakt ikke at det smaker meg. Spiser det kun fordi det ofte er det man blir tilbudt :-)
Når vi lager mat her, så tar jeg ikke på f.eks kylling til meg selv...

:-)

Hvorfor ble du det? Og føler du at kroppen din "fungerer" bedre?

Jeg har vurdert dette, i lang tid.. Men har ikke tatt steget ennå...
Fordeler/ulemper?

Skal spise egg/fisk og meieriprodukter isåfall...

Kan ikke huske hvordan det var for kroppen å spise kjøtt, men husker smaken. 16 år siden sist!

Jeg og flere i familien spiser slik du beskriver. Spiser du variert er det ikke behov for noe kosttilskudd :) Etter jeg fikk vite at jeg ikke tåler gluten ble alle mineral/vitaminverdiene tipp topp!! Legen hadde forventa at b-vitaminer skulle være lave, hehe.

Fiskekaker og omelett blir ofte nødmat. Ellers er mat med bønner og linser veldig enkelt når man først har prøvd seg litt frem. Mye bra indisk, libanesisk og balinesisk mat, mmmmm!!! Du sier mannen er god å lage mat så da blir det null problem :)

En "felle" det er lett å gå i i begynnelsen er mye brødmat, det er ikke nødvendigvis nøringsrikt ;)

Har ikke merket noe spesielt på kroppen annet enn at jeg måtte ta TrioB da jeg var veganer, ellers føltes det som jeg var på en båt hele dagen.

Hva er dette for noe? Et kosttilskudd?

Jeg føler meg dessverre sjøsatt med ei jolle :(

Kanskje man trenger det ja.... hmm.
Ikke tenkt på :-)

Hehe... Jeg syntes som smakt ikke at det smaker meg. Spiser det kun fordi det ofte er det man blir tilbudt :-)
Når vi lager mat her, så tar jeg ikke på f.eks kylling til meg selv...

:-)
Da er det jo ikke noe i veien for å prøve. Man må jo ikke spise kjøtt bare for at andre gjør det:) men skjønner det kan være utfordringer enkelte ganger, men det lærer man seg nok etterhvert. Det er jo mange som lever på ulike dietter som også kan være utfordrende i noen situasjoner:)
Du kjenner nok på kroppen om du begynner å mangle noe, slapphet blant annet.

Back
Topp