Noen sykepleiere e.l. her inne, eller noen som vet?

Ida82

Forumet er livet
Jeg og vesla har fått bekreftet svineinfluensa. Vi ble syke i helga som var. Sambo som har vært hjemme og pleiet oss hele denne tiden, har ikke vist antydning til noen symptomer. Noen som vet (hvis han er smitta), hvor lang tid denne inkubasjonstiden varer på denne influensaen? (han har planer for helga, og håper selvfølgelig å få være med på det),,,

Tror jeg leste et sted at fra smitte til sykdommen slår ut går det 5-6 dager. Men står sikkert masse info på nett hvis du søker på svineinfluensa.. :)

Du er smittsom så lenge du er syk, inkubasjonstart er ca. 2-3 dager etter smitte, dvs. ca. samtidig som nåk symptonene dukker opp.
Er du syk pga. H1N1 i 10 år, så er du smittsom i 10 år, er du syk pga. H1N1 i 6 dager, så er du smittsom i 6 dager. Smitten "dør" ikke før levevilkårene til viruset i vertskroppen opphører.

ORIGINAL: Kal-El

Du er smittsom så lenge du er syk, inkubasjonstart er ca. 2-3 dager etter smitte, dvs. ca. samtidig som nåk symptonene dukker opp.
Er du syk pga. H1N1 i 10 år, så er du smittsom i 10 år, er du syk pga. H1N1 i 6 dager, så er du smittsom i 6 dager. Smitten "dør" ikke før levevilkårene til viruset i vertskroppen opphører.

Tusen takk for svar!!

Egentlig helt utrolig at sambo ikke har blitt syk enda. Ca 1 uke siden snuppa ble smitta og ho smitta meg med en gang... ligger 1 dag etter... Kanskje han er motstandsdyktig..

ORIGINAL: Ida82

ORIGINAL: Kal-El

Tusen takk for svar!!

Egentlig helt utrolig at sambo ikke har blitt syk enda. Ca 1 uke siden snuppa ble smitta og ho smitta meg med en gang... ligger 1 dag etter... Kanskje han er motstandsdyktig..

Det er flere årsaker til at enkelte ikke blir syke. Noen av årsakene:

A: Den som blir smittet får ingen symptoner (ikke veldig sjeldent, men sjeldent).
B: Ved bra hygiene, forsinket smitte kan viruset være dødt eller sterkt svekket når mottager får det f.eks via møbler/klær. Da fungerer det som naturlig vaksine, man får døde RNA-biter fra viruset i seg som da får kroppen til å produsere antigen.
C: Man er smittet, men ikke slått ut ennå.
D: Man har/har nylig hatt forkjølelsesvirus (f.eks Rhino-viruset er veldig vanlig) som undertrykker H1N1-viruset og får dermed ingen symptoner. Voksnes immunforsvar er ofte som en skuff, er den allerede bebodd av et virus, så er skuffen full og dermed liten/ingen plass til nye virus før skuffen er tom igjen.

Sikkert fler, som jeg ikke kommer på i farta.

Takk for nok et godt informerende svar!

Back
Topp