Noen spm

dalensjenta

Betatt av forumet
Når legger de små seg for kvelden? Sønnen min er 7mnd.

Han er stuuup trøtt klokka 18, og vi pleier å legge han mellom 18 og 18.30.
Legginga er INGEN PROBLEM, men han våkner mye i løpet av natta.
Han trenger ikke mat, bare sutt og byssing så sovner han igjen.
Han får mat 1-2 ganger i løpet av natta.
Men han våkner hver 1,5time. begynner å bli veldig slitsomt.
Så står han opp i 5-6 tiden.
Jeg skal prøve å drøye leggingen til i 7-8 tiden, og kanskje han sover lenger.
Han får grøt i 9-10 tiden på morgenen. Middag i 15-16 tiden. Grøt igjen i 18.tiden.

Vet ikke hva jeg vil med dette, men føler jeg trenger litt hjelp med det at han våkner så mye. er det noe jeg kan gjøre? Og hvordan gå frem for å forskyve legge tiden?

Takker for svar:)

Har du forsøkt å legge ham før han rekker å bli stuptrøtt da? Skjønner at det blir tidlig, men. Mine unger sover i hvert fall dårlig resten av natta dersom de blir lagt etter at de har blitt skikkelig trøtt..

ORIGINAL: dalensjenta

Når legger de små seg for kvelden? Sønnen min er 7mnd.

Han er stuuup trøtt klokka 18, og vi pleier å legge han mellom 18 og 18.30.
Legginga er INGEN PROBLEM, men han våkner mye i løpet av natta.
Han trenger ikke mat, bare sutt og byssing så sovner han igjen.
Han får mat 1-2 ganger i løpet av natta.
Men han våkner hver 1,5time. begynner å bli veldig slitsomt.
Så står han opp i 5-6 tiden.
Jeg skal prøve å drøye leggingen til i 7-8 tiden, og kanskje han sover lenger.
Han får grøt i 9-10 tiden på morgenen. Middag i 15-16 tiden. Grøt igjen i 18.tiden.

Vet ikke hva jeg vil med dette, men føler jeg trenger litt hjelp med det at han våkner så mye. er det noe jeg kan gjøre? Og hvordan gå frem for å forskyve legge tiden?

Takker for svar:)

Sikker på at han får nok mat da?[8|]
Er ikke sikkert det hjelper å drøye legginga, det kan bare gjøre det værre med tanke på at han kan bli overtrøtt..
Sønnen min er straks 6mnd. Hadde også en sånn periode som dere har nå. Stuptrøtt på kvelden, og ofte våken på natt. Han legger seg 19.00. Da begynte vi med middag, etter det så har han sovet hele natta. Han får 4 måltider..frokost, lunsj, middag og kvelds.

Vi legger vesla etter hennes mønster, altså rundt 18.00-18.30.

Man bør IKKE legge barn etter 19.00, det gir dårlige rutiner som de kan ta med seg senere, dessuten kan du risikere et ovrtrøtt arn som ikke får sove.

Kan godt hende at det er utviklingssprang som gjør det vansleig å få mini til å sove natten igjennom, det er også vanlig at de ikke sover natten igjennom ved 7mnd alder. Siden det bare er å gi litt kos og smokk så ville jeg bare fortsatt på samme måten en stund til[:)]

ORIGINAL: rodstilk

Har du forsøkt å legge ham før han rekker å bli stuptrøtt da? Skjønner at det blir tidlig, men. Mine unger sover i hvert fall dårlig resten av natta dersom de blir lagt etter at de har blitt skikkelig trøtt..

sign![;)]

Da sønnen min var så liten, fant vi fort ut at søvn avler søvn. La vi ham når han var langt over stuptrøtt, sov han skikkelig urolig og veldig lite den natten.

ORIGINAL: Gollemor

Da sønnen min var så liten, fant vi fort ut at søvn avler søvn. La vi ham når han var langt over stuptrøtt, sov han skikkelig urolig og veldig lite den natten.

Sånn er det her også[;)] Sover han lite på dagen, så sover han lite på natten også.

ORIGINAL: Myfirst

Sikker på at han får nok mat da?[8|] Han spiser til han blir mett. Jeg lager alltid for mye.
Er ikke sikkert det hjelper å drøye legginga, det kan bare gjøre det værre med tanke på at han kan bli overtrøtt..
Sønnen min er straks 6mnd. Hadde også en sånn periode som dere har nå. Stuptrøtt på kvelden, og ofte våken på natt. Han har holdt på sånn i over ei uke nå. Kansje ikke lenge, men slitsomt.
Han legger seg 19.00. Da begynte vi med middag, etter det så har han sovet hele natta. Han får 4 måltider..frokost, lunsj, middag og kvelds. Hva gir dere til Lunsj? Hna spiser ikke sånn frukt beger eller noe, kommer fort i retur. Så har jeg prøvd skive.

ORIGINAL: Myfirst

Sikker på at han får nok mat da?[8|] Han spiser til han blir mett. Jeg lager alltid for mye.
Sønnen min er straks 6mnd. Hadde også en sånn periode som dere har nå. Stuptrøtt på kvelden, og ofte våken på natt. Han har holdt på sånn i over ei uke nå. Kansje ikke lenge, men slitsomt.
Han legger seg 19.00. Da begynte vi med middag, etter det så har han sovet hele natta. Han får 4 måltider..frokost, lunsj, middag og kvelds. Hva gir dere til Lunsj? Hna spiser ikke sånn frukt beger eller noe, kommer fort i retur. Så har jeg prøvd skive.

Ja, men jeg ser du skriver at  han får frokost 09.00-10.00 også middag 15.00-16.00.. Kanskje han trenger noe imellom der?
Her får han melk til lunsj da, har akkurat begyt med middag serru, så må ta en ting av gangen[;)]
Du kan jo prøve yoghurt? En annen sort grøt enn hva dere bruker til frokost og kvelds?
Kanskje da trenger han ikke så mye mat på natta heller..
Men som noen skriver lenger oppe her, så er det vanlig at de er litt urolige på natta, våkner tidligere enn vanlig når de er rundt 7 mnd.
Er bare å prøve seg frem..

hehe. Glemte å skrive at han får melk:P Jeg ammer. Han pleier å få melk i 12 tiden. Men youghurt var et godt tips:) Finner nok ut av det. er bare helt zombie i dag etter ei uke med lite søvn.

Her er et utrag fra en tekst om utviklingssprang *lånt fra mai2010*

Sprang 5:
Ved omkring 23 ukers alder er det påann igjen. Barnet blir missfornøyd og humørsyk. Det femte spranget er rundt 6 mnd alder. Barnet lærer at verden er stor mens hun/han er liten. Det barnet vil leke med ligger gjerne oppå en hylle eller er bord. Forsvinner foreldrene til et annet rom og blir borte en stund, kan oppleves som skremmende for barnet. Nå sover barnet dårlig. Det kan ta lang tid før det sovner og våkne tidligere. Det kan virke som barnet har mareritt. Barnet blir også blygere og vil bare til mamma og pappa.

Hva du kan gjøre: Vis barnet at du ikke forlater det. La det venne seg til nye situasjoner i sin egenn fart. Lek Borte-Tittei leken. Det er gøy å kaste ting og rive ned tårn som mamma og pappa har bygd. Gjennomsiktige ting med noe inni er spennende, f.eks en vannflaske med vann i. Nå er det påtide å barnesikre hjemmet skikkelig. Musikk, dans og regler skaper latter og glede.

Sprang 6:
Uke 32-37 fortsetter det. Det kan merkes ved at barnet sover dårligere, spiser mindre og blir krevende og klengende igjen. Utviklingspranget som skjer ved 8-9 mnds alder, kan kalles kategorispranget. Dette fordi barnet oppdager at forskjellige saker har forskjellige egenskaper tilfelles. F.eks, en katt er en katt uansett om den er på tv, i et blad eller i virkeligheten, om den er hvit, svart eller grå. Når barnet lærer seg dette begynner det å studere omverden på en helt ny måte. Det lærer seg hva som gjør at noe er hårete, glatt, klissete osv.

Hva du kan gjøre: La barnet sammenligne gjenstander, om de er lette, tunge, glatte eller ruglette. Barnet liker å gjøre små ting. Som å hente ting til mamma, få trykke på lysbryteren eller andre ting. Slik lærer barnet seg hva som hender ved å gjøre de forskjellige tingene.

hehe. Glemte å skrive at han får melk:P Jeg ammer. Han pleier å få melk i 12 tiden. Men youghurt var et godt tips:) Finner nok ut av det. er bare helt zombie i dag etter ei uke med lite søvn.

Ok, da skjønner jeg[;)] Det tar på når man ikke får nok søvn[&o]

Back
Topp