noen spm til dere:)

LadyOnHeels

Elsker forumet
1. har dere ofte tørre øyne og er tørr i nesen i sv.skapet?

2. tar dere noen vitaminer?

3. ser noen vasker klær o.l til babyen 2-3ganger før bruk, gjør dere det også? evt. hvorfor? 

mine svar:
1. jeg er myyye plaget med tørre øyne og tørr nese nå for tiden :( 
2. jeg tar ingen vitaminer denne gangen, men det kan vel ikke være så farlig?! prøvde meg på jern tabeletter, men fikk ikke god mage av de :/ 
3. jeg vasker det meste på bare 40grader en gang, tror kanskje de som vasker flere ganger og alt på 60grader gjelder ofte førstegangsmødre?! 

1. har vært veldig plaget med tørre øyne å tørr/tett nese nesten hele sv.skapet

2. tar ikke noen vitaminer nei,blir så dårlig av de,var likt sist gang også..:(

3. vasker kun klærne 1gang før bruk,på vanlig 40graders vask:) 

1. Øynene er som vanlig trur jeg, men nesegrevet er en liten ørken for tia... har vært det fra ganske tidlig av...

2. Ingen vitaminer nei..:)

3. Jeg har ikke begynt å vaske noe enda, men har aldri tenkt på at jeg skal vaske det mer enn en gang... så her blir det engangs vask på klærna te snuppemor :)

Mine svar:

1. Klør mye i nesen (klør som en gal nå :p), men ikke i øynene.

2. De tre første månedene tok jeg folat og tran. Etter det gikk jeg over til Lifeline kostilskudd for 2. trimester og ammende. Er litt av hvert i den inkl litt jern og omega3 tab. Synes de er litt dyr, men har kjøpt de til 30% (vitus apotek har tilbud på de nå, hadde det før jul også). Den siste månedene har jeg tatt de tab annen hver dag, satser på at det holder ;)

3. Jeg vasker klærne 1 gang. Er førstegangsfødende og spurte min mor om dette :p Hun sa at det var mer en nok å vaske de en gang. Så da har jeg gjort det. De fleste babyklærne og div har jeg vasket på 40 grader, kluter etc 60 grader og bamser og det som står at det tåler håndvask på håndvaskeprogram 30 grader i maskin :) Hadde egentlig tenkt å vente litt med å behynne å vaske klærne, men siden jeg er hjemme på dagtid må jeg ha noen prosjekter, så forrige uke var det å klippe av lapper på klærne (hater stive lapper :p) og vasket de :)

Nei, øynene har jeg ikke tenkt på så det kan ikke være noe anderledes, nesen er heller tett enn tørr.

Ja, tok i starten den Lifeline greia, men synes det var mye tabletter og dyrt og når jeg i tillegg leste at Omega 3 kanskje ikke er bra så var jeg lykkelig da jeg fant de tablettene jeg har brukt i mine 2 foregående svangerskap, nemlig Gravitamin, tar en hver dag og passer på at vi spiser fisk minst 2 ganger i uka.

3. ser noen vasker klær o.l til babyen 2-3ganger før bruk, gjør dere det også? evt. hvorfor? 

Har aldri vasket klærne mer enn 1 gang. Det er det som anbefales, i og med at det kan være noen kjemikalier eller noe som sitter igjen etter produksjon, disse forsvinner under vask.

1. Nei, har ikke merket noe til det... 2. Tar ikke vitaminer, men tran og jern 3. Vasker bare en gang :)

1.har ikke vært plaget med tørre øyene,men tett/tørr nese litt så.
2.ja har tatt masse vitaminer,å gjør det forsatt.
3.vasket kun klærene 1 gang.

- Ikke tørre øyne, men mye tett nese ( ikke tørr)

- Jeg tok i starten ( folat og sånn lifeline vitaminer). Men måtte kutte ut etter 4 mnd elns, da alt kom opp igjen. Prøvde etter en stund igjen, men det kommer bare opp igjen, så kuttet det helt ut..

-tenker det blir vasket 1 gang, på 40 grader :)

Øynene er litt irriterte men har også litt allergi. alle kroppsvesker er MYE seigere enn vanlig, nesa er kjempe tørr, jeg har masse sår inni nesa, tetter  helt igjen om natten, noe som resulterer i at jeg må puste med åpen munn og min munn er ørken når jeg våkner, må skylle munnen med vann for å kunne prate og puste ordenlig igjen

Jeg tar C-vitaminer for å øke jernopptaket da jeg ikke kan ta jern pga magen, så tar jeg tran

har vasket alle klærne i str 56 og 62 som jeg har, kommer ikke til å vaske alt nytt jeg får og ikke i str oppover tenker jeg. med mindre hun skulle reagere på noe. Kna da ikke vaske klærne fler enn en gang, syns det er greit at klærne ser nye ut jeg når de skal brukes første gang. jeg bruker også vanlig skyllemiddel som resten av huset bruker, får bytte hvis hun skulle reagere på noe.

Ikke som jeg har tenkt over, nei..

Nope...

Absolutt ikke! Jeg vasket alt én gang før fødsel sist gang og kommer nok til å gjøre det denne gangen også. Bare ikke kommet så langt enda ;) Er jo leeenge igjen enda;) Noe må jeg jo gjøre når jeg går ut i permisjon! ;)

Øynene klør litt, mens nesen har vært helt tett og klør som bare det...har i perioder nesten ikke pust igjen når jeg gjør noe pga nesen :(
Ikke noe nå nei...men er flink med riktig mat,gr.saker og frukt.
Nei, det vaskes 1 gang... men vasker det alene ,og ikke sammen med vårt eller storebror sitt tøy :)

1: nei
2:nei
3: vasker klærne kun 1 gang,men nye sengetøy vasker jeg 2 ganger:)

LadyOnHeels skrev:

mine svar:
1.Nei, kjenner meg ikke igjen i det....
2. jeg tar ingen vitaminer... eller tran innimellom... alltid gjort,,,, og bittelitt magnesium innimellom når jeg sliter med fordøyelsen:) 

3. jeg vasker bare på 40grader en gang

takk for mange flotte svar :)

1. har dere ofte tørre øyne og er tørr i nesen i sv.skapet? Ikke tørre øyne, men litt tørr og veldig tett i nesen har jeg vært siden november eller deromkring.

2. tar dere noen vitaminer? Ja, tar gravid-vitaminpakke

3. ser noen vasker klær o.l til babyen 2-3ganger før bruk, gjør dere det også? evt. hvorfor?  Vasker klærne 1 gang, vasket ikke flere ganger når jeg ventet førstemann heller...

1. Tørre øyne sliter jeg ikke med nei, men nesa lever sitt eget liv.. Blør ofte neseblod, skal ofte ikke mer til enn å klø seg på nesen så renner det..

2. Ingen tilskudd her. Spiser makrell i tomat på brødskiva hver dag til frokost, og jordmor var veldig fornøyd med at jeg hadde inkludert omega-3 i kostholdet framfor i pilleform :D

3. Har ikke begynt med vasking av klær ennå, men kommer til å vaske alt en gang på 60 grader. Vi vasker storebror sine klær også på 60 grader. Får se hvordan det blir med fargemiks etterhvert, jentefarger passer nok dårlig å vaske sammen med guttefarger sånn i starten i alle fall.. (ikke lyst til å ha alle klærne til begge to i rosa lissom). Ellers unngår jeg skyllemiddel med parfyme i (sånn som svigermor bruker..) for det stinker så JEG blir kvalm av klærne..

1) Ikke tenkt noe over at øynene er tørre. Og nesa mi har rent så og si hele svangerskapet... vært forkjølet hele tida omtrent.

2) Jeg tok folat og trantabletter de 3 første mnd (og 1 mnd før prøverørsforsøket). Etter det hr jeg tatt 2 trantabletter hver dag. Og nå har jeg måtte begynt på jerntabletter etter legens råd. Tar den sammen med appelsinjuice, og drikker 1 glass biola hver dag - så da går det bra med magen :))

3) Nei holder det ikke med 1 gang da? Jeg vasker det kun 1 gang hvertfall. Men nå har jeg ikke begynt enda, vil gjøre det nærmest mulig termin. Vasket kun 1 gang før førstejenta kom også.

1) Har litt tørre øyne, men først og fremst tett/tørr i nesen
2) Har akkurat begynt med litt magnesium og kalsium, har fått så veldig mye kramper i leggene den siste uken. Magnesium pleier å hjelpe :)
3) Vasker alt på 40 grader. Klærne er jo rene i utgangspunktet, og på 40 grader får jeg vasket ut stivelse og overflødig farge/kjemikalier.

:)

1: Supertørr i øynene særlig om morgenen. Vanskelig å blunke når det er så tørkt..hehe Nesen er tørr som en ørken og full av sår som blør titt og ofte. Slik har det vært helt siden starten av sv.skapet. Har klart å unngå å bruke nesespray, men det er skikkelig vanskelig særlig om natta. Har prøvd x-antall typer saltvannspray og sesamolje, men saltvannspray fra Otrivin er det som hjelper beste.

2: Tar nå 2 trankapsler, jern og C-vitamin (hjelper på opptaket av jern) hver dag og en skjelden gang kalsium siden jeg ikke drikker så mye melk.

3: her vaskes klær kun 1 gang på 40 grader.

1. har dere ofte tørre øyne og er tørr i nesen i sv.skapet? Nei.

Jeg tar omega-3 og multivitaminer

3. ser noen vasker klær o.l til babyen 2-3ganger før bruk, gjør dere det også? evt. hvorfor? Jeg vasket det meste to ganger sist. Fikk beskjed av flere om at det kunne være lurt, men det var mest fordi det var så koselig å vaske det og henge det opp.

Back
Topp