noen spm ang vannkopper

2x 24November

Forumet er livet
VIP
Da har vi fått vannkopper i hus. Det er Linus på 3 år som har fått. Bortsett fra prikker på rygg,mage, underliv, nakke, hodet.. ja egentlig overalt bortsett fra ansiktet, kan man ikke merke at han er syk. ikke klør han spesielt heller (enda hvertfall. Prikkene kom i natt)

Vet det sikkert er veldig individuelt men
*hvor lenge må man regne med at barna må være hjemme? Er det mulighet for at han kan gå i bhg på tirsdag?
*kan han være ute? F.eks dra på butikken i morgen.
*Kan han bade i badekar? Kan lillebroren på 1 år bade sammen med han?
*det er vel ikke til å unngå at lillebror blir smitta?

Er så innmari mange år siden de to eldste hadde, så har glemt det. Men mener huske at de var ganske syke i tillegg. feber og slapp. Er det normalt? Eller er det mest normalt at de er som før, bare med prikker?

2x 24November skrev:
Da har vi fått vannkopper i hus. Det er Linus på 3 år som har fått. Bortsett fra prikker på rygg,mage, underliv, nakke, hodet.. ja egentlig overalt bortsett fra ansiktet, kan man ikke merke at han er syk. ikke klør han spesielt heller (enda hvertfall. Prikkene kom i natt)

Vet det sikkert er veldig individuelt men
*hvor lenge må man regne med at barna må være hjemme? Er det mulighet for at han kan gå i bhg på tirsdag?
*kan han være ute? F.eks dra på butikken i morgen.
*Kan han bade i badekar? Kan lillebroren på 1 år bade sammen med han?
*det er vel ikke til å unngå at lillebror blir smitta?

Er så innmari mange år siden de to eldste hadde, så har glemt det. Men mener huske at de var ganske syke i tillegg. feber og slapp. Er det normalt? Eller er det mest normalt at de er som før, bare med prikker?

Har ikke hatt det i hus ennå selv,men tror man må regne 1-2 uker hjemme(ihvertfall det våre venner har måttet).Siste skal være tørket inn før de kan i bhg.

Hadde ikke tatt han med på butikken med mindre du MÅ. Vannkopper er jo ikke farlig for friske folk,men for folk med nedsatt immunforsvar,diverse sykdommer ol.Kan det være veldig farlig.

Ang.Bading vet jeg ikke,og du må regne med at minste blir smitta uansett ja.Tar vel 10-20 dager fra smitte til han får det.

Her sier de ca ei ukes tid når utbruddet er skjedd.Dvs til vannkoppene har fått skorper/grodd.
De kan være ute,men han er jo rene smittebomben for tiden ;-) og så ville jeg sett det an på formen,er han slakk osv?..Ville vel i utgangspunktet ikke tatt med meg en syk unge ut.
Ingen problem å dusje/bade.Har hvertfall ikke hørt noe om det.
Tror nok ikke det er til å unngå nei..Men er det ikke bedre å bli ferdig med det mens de enda er små?:-)

Sikkert mange som syns vi er gale, men vi reiste til Sverige 2 dager etter eldstemann fikk vannkopp-utbrudd, sitte hjemme i den lille stua vår i 14 dager var uaktuelt. Vi har vært på butikker og handlesenter, han er i fin form, så ikke noe problem sånn sett. Ja det er smittsomt, men ikke så smittsomt at man får det bare man går forbi noen. Han hoster i albuen om han må hoste, så han går ikke rundt og hoster på folk. Vi hadde planer om både badeland og lekeland når vi er her, men vi skipper jo selvsagt det, det blir for intim kontakt med andre. Er jo mange som har "smitteparty" når noen har vannkopper, og selv om de omtrent gnikker og gnir ungene borti hverandre er det ofte de ikke får det allikevel, de som de prøver å smitte.

Bading går fint, noen syns det er greit å sitte i et varmt badekar for å lindre kløen, vet egentlig ikke om det er noen god idé da varme kan trigge kløen. :P Vær heller glad om lillebror blir smittet, jo yngre de er, jo lettere får de det. I de fleste tilfeller iallefall, er selvsagt unntak. Så blir dere også ferdige med dem nå. Minstemann på 1,5 har blitt smittet av storebroren og han har bare fått noen små kviselignende vannkopper som han ikke har reagert på i hele tatt. Storebror var slapp første dagen med utbrudd, men har ellers vært i fin form.

Gutten vår fikk sin første vannkopp forrige torsdag og kan mest sannsynlig gå i barnehagen på onsdag når vi er kommet hjem. Hans vannkopper er allerede i ferd med å forsvinne. 

Mine var borte fra skole/bhg 1 uke. Så lang tid tok det før blemmene var sprukket og tørket.
Nei det er vel ikke til å unngå at det smitter :)

får belage oss på å ha han hjemme hele neste uke.. passer egentlig ikke i det hele tatt, men det gjør det vel aldri :P 

Han er ikke syk i det hele tatt. Ingen feber, ikke slapp, like propell som alltid, og klør ikke på prikkene heller. 
Men de første prikkene kom igår kveld og det øker fortsatt, så tar vel enda en del dager før han er klar for omgivelsene igjen. 

Jeg mener forresten det at er man over en viss alder og ikke har fått vannkopper så får man heller gå og få vaksine mot det, man kan bli smittet av folk som ikke vet de har vannkopper enda også, da man er smittefarlig før utslettet bryter ut. Å få vannkopper som voksen kan være ganske slitsomt. Helsepersonell sier det vil være fornuftig for en voksen person, som ikke har hatt vannkopper, å vaksinere seg da man kan bli ganske syk av det i voksen alder. Man kan til og med vaksinere ungene sine om de ikke har hatt det og man ikke vil de skal ha det. Kan jo bli ganske mange sykedager på foreldrene om man har 3-4 unger.

giggsy skrev:
Jeg mener forresten det at er man over en viss alder og ikke har fått vannkopper så får man heller gå og få vaksine mot det, man kan bli smittet av folk som ikke vet de har vannkopper enda også, da man er smittefarlig før utslettet bryter ut. Å få vannkopper som voksen kan være ganske slitsomt. Helsepersonell sier det vil være fornuftig for en voksen person, som ikke har hatt vannkopper, å vaksinere seg da man kan bli ganske syk av det i voksen alder. Man kan til og med vaksinere ungene sine om de ikke har hatt det og man ikke vil de skal ha det. Kan jo bli ganske mange sykedager på foreldrene om man har 3-4 unger.

ja, det er det som er problemet vårt. Linus har kronisk ørelidelse.
jeg har 4 barn (3 under 12år) så jeg har 15 sykt barn dager i året. men samboeren min har bare 2 barn så han har bare 10 dager. Siden jeg begynte på skole 20/2 har han brukt 9 av sine dager, og jeg har brukt 3. Så om Linus må være hjemme hele neste uke, og lillebror får vannkopper uka etter der sliter vi.
For jeg går på en veeeldig intensiv skole, der jeg tar hele teorien til helse og sosial og helsefagarbeider på 11 uker med eksamen til høsten. 1 dag på skolen tilsvarer jo nærmest (om ikke mer) 1mnd pensum. Så det passer jo innmari dårlig for meg å være hjemme, men nå har jo ikke pappaen flere dager å ta av. 

Back
Topp