Noen spm. ang. logoped!

*Labambie

Forumet er livet
Noen her som har erfaringer å dele? Når fikk barnet ditt hjelp og hva var grunnen? Send meg gjerne pm om dere ikke ønsker å legge ut her...

Snuppa mi skal undersøkes av logoped neste uke. Jeg vet liksom ikke om jeg synes det er greit eller hva [&:]
Hun er "bare" 2,5 år og hun snakker så og si hele setninger, problemet er at hun sliter med visse lyder særlig bokstaven S blir en merkelig nasal snøftelyd. JEG tror jo at dette mest sannsynlig går over av seg selv, men er allikevel bekymret for dette.... [&o]

ORIGINAL: LeahOgKianSinMamma

Vi har hatt en logoped inne, men han er bare en slags støtteperson for jenta vår og den saken vi har, vi har mest hjelp av spes.ped og assistenter, jenta vår snakker nesten ikke, men er bedre nå da, og har flere problemer med hørselen og har blitt operert

Hvordan fremtrer hørselsproblemer?

Gutten her har egen asistent 15 timer i uka dette året, det har han hatt siden han startet i barnehagen som 3.5åring. Han ligger etter språkelig. Det som var at vi som foreldre trodde han var som alle andre siden vi forsto godt hva han mente,men han lå langt etter ut fra testene
Neste år så ska han ha 20 timer med asistetn og 5 timer med spesped/logoped i uka.
Hvis barne får hjelp så se positivt på det, ser her hvor mye gutten her har forandret seg språkelig og i tilleg en del ting mer han får være med på en de andre ungene i barnehagen. Han har flerre turer uten for barnehagen en de andre for å bygge på språket

Misforstå meg rett, jeg er glad for hjelp, men synes kanskje det er litt tidlig bare... 

ORIGINAL: Labambie

Misforstå meg rett, jeg er glad for hjelp, men synes kanskje det er litt tidlig bare... 
her og begynte de med utredning på gutten da han var 2.5år. Men ble ikke tat avgjørelse med asistent før han var 3år. Det ppt sier her er jo tdligere de får startet ved forskjellige vansker jo større sjanse er det for at de får hjelpet barne såpas at de kansje slipper asistent på skolen

Syns i grunn det var litt tidleg, eg og. Sidan ho ellers er flink å snakke er jo ein manglande lyd bagatellmessig. Mi erfaring her er at mange barn ikkje kjem til hos logoped før dei er på sitt siste barnehageår, evt etter skulestart. Men kanskje bahg har tett kontakt med logoped og difor mulighet til å melde frå om barn tidleg?

ORIGINAL: *Joha*

Syns i grunn det var litt tidleg, eg og. Sidan ho ellers er flink å snakke er jo ein manglande lyd bagatellmessig. Mi erfaring her er at mange barn ikkje kjem til hos logoped før dei er på sitt siste barnehageår, evt etter skulestart. Men kanskje bahg har tett kontakt med logoped og difor mulighet til å melde frå om barn tidleg?
enkelte kommuner /banrehager er veldig tidlig ute
her begynte de da gutten var 2år med oppfølging av ppt, da han startet i abrnehagen var det inn med asistent fra dag en.
Her har barnehagene noe spesielt oppleg i forhold til språkforståelse og noe annet som jeg ikke har ehtl greie på.Så her setter de igang ekstra hjelp med en gang hvis de mener det er det beste for barne

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: *Joha*

enkelte kommuner /banrehager er veldig tidlig ute
her begynte de da gutten var 2år med oppfølging av ppt, da han startet i abrnehagen var det inn med asistent fra dag en.
Her har barnehagene noe spesielt oppleg i forhold til språkforståelse og noe annet som jeg ikke har ehtl greie på.Så her setter de igang ekstra hjelp med en gang hvis de mener det er det beste for barne

Som sagt, hun snakker fult forståelig og i hele setninger. Det er bare den nasale lyden som er problemet. Hun har også full språkforståelse.

Det har jo blitt sendt ut en kvalitetsmelding nå som sier at alle barn har rett på kartlegging av språket når de er 3 år. Så 2,5 år er jo ikke såå langt unna da. En kollega av meg hadde vært på kurs som omhandlet språk, kursholderen sa det at det språket de hadde når de var 2 år var grunnleggende for språket gjennom hele livet. (Da sliter vi BIG TIME gitt)

Å hente inn en logoped allerede nå synes jeg egentlig er tidlig. Om barnehagen selv vil hjelpe henne litt på vei ved å ha litt språktrening så hadde jo det vært supert, men logoped synes jeg var tidlig.
Men, igjen... Om det er ressurser nok til å bruke en logoped på din "bare 2,5-åring" så tror jeg ikke jeg ville takket nei, mange steder er det flere måneders ventetid.

jobber i bhg som assistent for barn m div diagnoser. syns det var tidlig, men hadde likevel takket ja[:)] ser flere barn på jobb hvor foreldre ikke har villet dette og nå er flere av de skolestartere og snakker meget dårlig[&o]

Jeg hadde syntes det var helt supert jeg, dersom N hadde trengt det.

Som du sier selv skal hun foreløpig undersøkes og da finner jo logopeden ut om det er grunn til bekymring, og videre oppfølging. Jo tidligere jo bedre tenker jeg.

Har vært mye i kontakt med logoped gjennom forrige jobben min, i følge med en gutt som IKKE hadde fått hjelp og oppfølging i bhg. Og han snakket dårligere da han var 8 år enn min 3 åring hjemme. Og da er det vanskeligere å endre på det....

Fler? [:)]

Jeg og helsesøster snakka litt om språk på 2 års kontrollen.. Sindre sa da ikke så veldig mye, men hadde jo noen ord selvfølgelig.. Så så vi det an til etter Maren var født, og da spurte jeg om ho ville henvise oss, sånn at OM det var noe, så tok vi det tidlig..
Han fikk time og vi var der, og logopeden lekte med Sindre og spurte han om ting, og ho lagde seg et bilde på hvilke lyder han sleit med og hvordan han brukte munnen..
Så fikk vi en del øvelser og leker vi kunne jobbe litt med.. Sindre har litt svak musklatur rundt munnen (noe ho mente kunne forklare sugeproblemene hans som nyfødt) men vi leker oss til bedre musklatur.. [8D] Han prater forresten som en FOSS nå da.. Og sier alle bokstaver, til og med r..

Helsesøster sa jo at de ikke pleide å henvise så tidlig, men jeg følte det var bedre å se om vi kunne gjøre noe nå, enn å vente og vente.. Barnehagen og helsesøster har jo språkskjemaer de fyller ut, så de blir jo veldig godt fulgt opp utenom logoped og da.. [:)]

S-lyden er ikke vanlig å være usikker på frem til 6 år. Veldig merkelig at du får logoped for det nå!

ORIGINAL: Fru Riskorn

S-lyden er ikke vanlig å være usikker på frem til 6 år. Veldig merkelig at du får logoped for det nå!

Ja, det er litt tidlig? Ped.leder i bhg er jo også helt enig i, og påpekte akkurat dette, at hun har full språkforståelse forøvrig. Og hun snakker fulle setninger, men det er som sagt denne nasale lyden. Den henger også litt på F har jeg lagt merke til. Og det blir til at hun ikke sier S f.eks, hun bruker andre bokstaver istedet. Som f.eks smil blir til kmil.

Back
Topp