Noen spørsmål om utviklingen til babyene våre - hva er normalt?

Pucci

Flørter med forumet
Jeg må høre litt med dere rundt et par ting, som jeg er usikker på. Jeg kjenner ingen med baby på samme alder, så jeg trenger å kalibrere litt.

- Babyen er 3,5 måned, og har blitt veldig redd for fremmede. Har dere merket det samme? Vi har den siste uken hatt en rekke opplevelser hvor hun går helt i vranglås av at andre bærer på henne, hun gråter helt utrøstelig. Det går fint i et par minutter, og så vrææææææl. Er det normalt, tro, når de er så små?

- Hun begynte å rulle sist uke, fra rygg og over til mage. Ruller og ruller og ruller. Og så holder hun leker og putter i munnen. Er det på denne tiden det begynner? Eller er det tidlig? (Mitt første barn var treg med alt, han satt ikke før han var ett år, så dette er nytt for oss.)

- Hun har fått sin første tann. Det står at man skal pusse tenner fra første stund. Men eh ... Hur i hekken gjør man det, liksom. Andre som har fått tenner, som vil fortelle hvordan de gjør det?

Min putter også alt i munnen :P så der er du ikke alene :)
Men hun ruller bare fra mage til rygg. Så ligger hun der.

Trodde ikke den skeptiske perioden kom nå. Men min vil ikke sitte hos farmor så lenge. Toppen 10 min så er det nok.

Men nr 2, så hadde jeg det slik, ang angst mot fremmede. Ho var helt håpløs fra 3 mnd..Måtte gi meg på babysang bare pga de "snille gamle" damene på Frelsesarmeen, var i overkant nærgående :-) og de tok ikke hintet heller!

Sniker fra sept, last ned appen The wonder weeks, eller google de forskjellige utviklingssprangene. Da får man opp sånn ca når de utvikler de forskjellige egenskapene.

Alle er selvsagt forskjellige, og de trenger ikke komme på akkurat den tiden.

Men det stemmer sålangt ganske bra på frøkna her.Gøy å følge med på når man vet hva man skal se etter av "tegn".

Her er William veldig tidlig med det meste tror jeg. Rullet fra mage til rygg allerede da han var 6 uker, men kan fortsatt ikke rulle rundt og rundt (er 12 uker). Begynte å gripe tak i leker og spise på alt for ca to uker siden! Han har ikke fått tenner men klør mye i munnen. Man skal vel bare pusse litt rundt tannen, men kanskje bare med litt vann?! Innbiller meg at det ikke er bra at de svelger tannkrem? Når det gjelder å være skeptisk til fremmede tror jeg det er vanlig at visse babyer blir det rundt 17-18 uker(selvfølgelig individuelt), men da hørtes det jo "normalt" ut :) er nok bare en fase! Kommer kanskje an på hva babyen er vant til om man ofte er hjemme bare dere eller mye ute blant folk!

Matheo er ganske skeptisk til de han ikke ser til daglig, da kommer gråteleppa og gråten! Han er 3 mnd.
Han ruller ikke enda, men tror ikke det er noe uvanlig å gjøre det :)
Storebror her fikk tenner da han var 4 mnd, begynte å pusse med en gang, men bare tannbørste og vann ☺

Back
Topp