noen som vet?

pops25

Forelsket i forumet
Hvordan man venner barnet til lyder? da i sær når det sover. Noen får det til og slipper å liste seg rundt, mens andre må det. er det noe man selv kan gjøre for å unngå å måtte liste seg rundt? Og evt hvor tidlig skal man begynne å venne de til lyder?

Å venne barn til lyder er noe man burde gjøre veldig tidlig. Spedbarn sover veldig tungt, så la for eks vogna stå i gangen mens du støvsuger stua og andre rom. Ha på tv når barnet sover på dagen. Prat med normal stemme selvom barnet sover rett ved. Det er blitt bevist at spedbarn ikke bryr seg så mye om lyder som man skulle tro. De har ett enormt behov for søvn, derfor sover de også såpass tungt at vanlige lyder ikke forstyrrer de:)

når mine 2 første var små, tok jeg aldri å lukka døra til romme når di sov på dagen. satt heller på musikk så det aldri var stilt.

Man ødelegger bare for seg selv hvis man sier: Hysj, babyen sover.
Det er bedre å lage litt bråk, sette på musikk, slik de over sier. Da vil babyen kunne sove overalt.

tusen takk, jenter:))

Mine har sovet i stua i begynnelsen. Og på rom med åpen dør etter et par mnd.
Jeg har av og til spilt musikk, hatt på tv/radio på normal styrke, støvsugd, gjort vanlig husarbeid. Og ingen av de har våknet for hver minste lyd. Har venner som har listet seg fra dag en, og som har barn som har våknet av et lite gulvknirk... Så jeg tror man skal leve normalt selvom barnet sover, snakke med vanlige stemmer, og gjøre som  vanlig. Å begynne med hviskestemme, skru ned tv-lyden og liste seg på tå så snart babyen sover er veldig dumt. Det tar ikke lang tid før de venner seg til å ha det stille, og våkner av den minste lyd.
Når babyen er i magen er den jo vant til å være våken og sove til de samme lydene, så det er ikke noe nytt å venne den til heller.  

Driver og leser en bok om barn og søvn nå, ig der står det at spedbarnet våkner med jevne mellomrom for å sjekke at "alt er ved normlen" Hvis det var bråk/lyder når det sovnet sjekker det liksom at det fremdeles er det, ig da kan det sove trygt videre. Det står:

"Barnet har et naturlig instinkt mot å bli overlatt til seg selv, og må sjekke forholdene fra tid til annen. Hver gang barnet er i den lette søvnperioden tar sansene en liten sjekk; er alt som det var da jeg sovnet? Hvis det var stille da barnet sovnet, skal det bare et lite knirk til for at det våkner. Sovnet det derimot i bråk og ståk, sover det trygt videre så lenge omgivelsene ikke blir helt lydløse. Ettersom barnet hører en hel del allerede i mors liv, er det fra starten av vant til visse lyder. Det kan for eksempel være familiens stemmer og trinn, musikk eller kanskje til og med lyden av telefonen. Det kan ta tid å venne seg til nye lyder, og plutselige lyder er selvfølgelig de værste."

(Catharina Hansson: Håndbok om Barn: Søvn og Helse, 2005)

æ både støvsugde huset å hadde både tv å andre ting på så de va vant t lyda.minste tøtta mi sov ekstra godt den perioden vi pussa opp huset for da banka å slamra gubben med oppussing=) det e jo nåkka herk vess man får onga some vare for lyda

Vi har heller aldri tatt hensyn til gutten vår. Her var det lyder fra dag en! Musikk og prating.
Vi dro med han hjem til venner når de hadde vorspiel eller masse besøk, og lot han sove der. Nå er han vant med både å sove borte i reisesenga si, og vant med masse lyder.
Jeg støvsugde selv om han sov rett ved siden av fra han var liten, og lagde kaker o.l. med kjøkkenmaskiner mest når han sov. Var da jeg hadde tid... Han har aldri våknet av det...

Du gjør det lettest for deg selv om du lever som normalt fra dag en. Kan bli vanskelig å venne dem til lyder senere...

ORIGINAL: Indigo

Mine har sovet i stua i begynnelsen. Og på rom med åpen dør etter et par mnd.
Jeg har av og til spilt musikk, hatt på tv/radio på normal styrke, støvsugd, gjort vanlig husarbeid. Og ingen av de har våknet for hver minste lyd. Har venner som har listet seg fra dag en, og som har barn som har våknet av et lite gulvknirk... Så jeg tror man skal leve normalt selvom barnet sover, snakke med vanlige stemmer, og gjøre som  vanlig. Å begynne med hviskestemme, skru ned tv-lyden og liste seg på tå så snart babyen sover er veldig dumt. Det tar ikke lang tid før de venner seg til å ha det stille, og våkner av den minste lyd.
Når babyen er i magen er den jo vant til å være våken og sove til de samme lydene, så det er ikke noe nytt å venne den til heller.  

har nemlig noen venner en ikke kan besøke til visse tider og som man må hviske når en er på besøk hos, og det må jo være helt slitsomt.. jeg skal i hvertfall kjøre støvsugere og snakke normalt, ha besøk og trekke ned i do når jeg ønsker det.. hehe[:D]

bare la det bli vant med lyder når de sover, gjerne når det ligger i stuen eller når det ligger i armene dine og sover .. hvis du lar være å ha tv-en på grei lyd eller støvsuge så vil barnet lettere våkne når uvante lyder plutselig oppstår. Jeg tror at barn føler seg trygge når de hører lyder og vet at dere er nær.

Ja...man bør ikke hviske når barna har lagt seg...blr slitsomt i lengden! Det er forresten hvert tredje kvarter at barnet sover "lett". Mange babyer våkner etter tre kvarter. Lurt å venne dem til å sovne igjen da, ikke ta de opp![;)] Gjorde nettop den feilen jeg da..

Fra dag en da han sov i stua prata vi med normal stemme, jeg kunne støvsuge, og spille musikk..aldri vært plaga med å måtte liste oss[;)]

Back
Topp