Noen som vet?

pops25

Forelsket i forumet
om hvilke av foreldrene barna tar mest av utseende etter. feks mørkt hår og brune øyne vs lyst hår og blå øyne. er det noe fasit på dette, mørkt overvinner lyst eller noe? hehe...

Ingen fasit på det! ;) Jeg er mørk(norsk),brunt hår og brune øyne og kjæresten min er relativt mørk og mørkt hår og jammen har vi ikke en lys prinsesse! Veldig spent på hvordan nestemann blir[:)] Haha!

hehe... så det er ikke noe mørkt overvinner lyst nei... [:)] bare tenkte på utenlandske personer , der får jo ofte barna preg av det. men det blir kanskje ikke det samme greine.. har ikke peil jeg altså.. bare veldig nysgjerrig på hvordan vår prinsesse blir seende ut:) hihi

Hvis jeg ikke husker naturfagen min helt feil er det vanligvis det dominante genet som "overvinner" som f.eks brune øyne "slår" blåe. Men det er ALLTID et unntak for regelen. Det er også noen recessive gen som slår gjennom.[:)]
Eller noe i den duren der[8D]

Brune øyne er den dominerende fargen, så barn av foreldre med blå og brune øyne har større sjangse for å få brune øyne enn blå. Og mange barn er jo lyse når de er små, men får mørkere hårfarge etter hvert :)

Da er det ikke bare jeg som har hørt det.. brunt overvinner blått osv, har jeg nemlig alltid hørt. Vi er nemlig en lys, blå øyne og en mørk (norsk, men mørkebrunt hår), brune øyne[8D]

de sier att brune øyne er mest dominerene men min sønn på 4 har helt blå som meg å faren har brune... å det samme er det hos flere jeg kjenner, så vet ikke hvor riktig slikt er..

Er nok ikke noe fasit på det nei. Eneste er at brune øyne i utgangspunktet er dominant, men ungen får ikke automatisk brune øyne fordi om en av foreldrene har det. Selv har jeg brune øyne, sambo gråblå og mini har gråblå med bittelitt brunt. Pappaen min hadde brune øyne og mamma har blå. Ellers har jeg 2 nevøer der begge foreldrene har brune øyne og der har begge guttene fått brune øyne, men den eldste ligner på pappaen og den yngste ligner på mammaen. To foreldre med blå øyne kan faktisk få unger med brune øyne dersom det finnes brune øyne i tidligere generasjoner.

Ja mørkt er altså i utgangspunktet dominant men det kommer an på hvilke arveanlegg man bærer på selv også. Både broren min og jeg hadde kritthvitt hår da vi var små, men begge to ble mørke i håret da vi ble eldre
og begge har brune øyne.

Jeg er fremdeles litt skuffet over at gutten vår ikke fikk brune øyne for jeg synest det er finest, men for all del, han er fin som han er allikevel. [:)]

Samme som hos oss, jeg har mørkt hår og brune øyne, pappa har mørkt hår og brune øyne, brodern har blå øyne og mørkt hår, mamma har blå øyne og mørkt hår. Så det er vel 50% sjanse for begge deler da... alt ettersom arvesystemet eller hva det het.. hehe...[:)]

Jeg og søstern har mexicansk far (mørk) å norsk mor (blond med blå øyne) jeg har blitt mørk som pappa og søstern lys som mamma.... tror ikke det er noe fasit svar på det nei

Brunt er i teorien et dominant gen. Men foreksempel: min mor har blå øyne og lysebrunt hår, pappa har brune øyne og mørkebrunt hår, jeg fikk mørk blondt hår og grønne øyne. Så i noen tilfeller kan den av foreldrene som har sterkest gener overvinne det dominante genet. :)

Hvis jeg husker rett fra evolusjonsbiologien:

Man har to utgaver av hvert gen når det gjelder øyefarge. Brunfargen kommer av et pigment, blåfargen fordi man mangler pigmentet. (mener grønn er noe midt i mellom, er nemlig litt mer komplisert enn det jeg viser her, men for enkelthets skyld for å vise arv og dominante farger så bruker vi brun/blå her)

Om man har et gen med brun og et gen med blått (arvet fra hver av foreldrene) så har man jo pigmentet, og øynene blir brune. Har man to brune gen blir de brune, mens to blå gen gir blå øyne.

Hvis både mor og far har kombinasjonen brun+blå så vil de ha 25% sjanse for å få en blåøyd unge selv om de selv har brune øyne. De har også 25%sjanse for å få kombinasjonen brun+brun hos barnet, mens halvparten av ungene (statistisk sett) vil få brune øyne men kombinasjonen brun+blå. Har derimot en av foreldrene blå øyne, og den andre har brun+blå kombo, vil 75%av ungene få blå øyne. Har en forelder brun+brun blir det brune øyne på alle.

Blåfargen er egentlig resultat av en mutasjon (genfeil) som oppsto for lenge siden. Det vil dermed være mulig for foreldre med brun+brun kombinasjonen å få et blåøyd barn om denne mutasjonen skulle oppstå igjen.

Det som er enda mer facinerende er at vi har mange flere gener for hudfarge. Husker ikke noe eksakt tall men la oss si 8. Har du 8 lyse så blir du lys, og 8 mørke så blir du mørk. Og så er det en skala fra lyst til mørkt alt etter forholdet mellom disse.  Så selv om du selv og partner ligger midt på skalaen (feks 4lyse og 4 mørke hver ,la oss si dette gir solbrun husfarge) så kan ungen bli mørk ved å arve de 4 mørke fra hver av foreldrene. Lett å mistenke mor for å ha noe på gang da ja [8D]

hehe ja, det har jeg lest om.. to lyse fikk mørkt barn:) Hvor fant du dette, er det noe sted jeg kan lese om det? syntes sånt er interessant:)

det er riktig som dere sier med dominans på farger [:D] Jeg er veldig spent på hudfarge og hårfarge på prinsen vår... Jeg er lys, grønne øyne og blondt hår.. Men av den sorten som ikke blir solbrent og blir brun. Pappen her gården er fra afrika, men er ikke helt svart.. Men mørk! Så jeg er veldig spent på hvordan lille prins blir seende ut [:)]

Her har samboer svart hår og brune øyne,mens jeg ble født meg lyst hår og blå øyne. Sønnen vår har fått brune øyne og lyst hår.
Samme er hos søsteren min og pappan, ungene dems har arvet brune øyne etter pappan,men har lyst hår.
Tror brunt dominerer jeg også, i hvertfall i øyefargen.

tror nok ikke det er noe fasit på det nei.
kjæresten min har brune øyne, som er dominant over mine som er blå. jeg har krøllete hår som er dominant over hans rette. men jammen har ikke lille prinsessa vår arva pappas hår og mammas øyne med et lite hint av pappas brune øyne. hihi[:D]

tror jeg aldri har sett noen som har blå-brune øynen, men det har jammen prinsessa mi[:D][:)]

ORIGINAL: contesse

Hvis jeg ikke husker naturfagen min helt feil er det vanligvis det dominante genet som "overvinner" som f.eks brune øyne "slår" blåe. Men det er ALLTID et unntak for regelen. Det er også noen recessive gen som slår gjennom.[:)]
Eller noe i den duren der[8D]

Back
Topp