noen som vet?

lena

Elsker forumet
hei alle..

har vært hos lege i dag..fikk beskjed om at jeg hadde klamydia.[:'(]
noen som vet noe om det?
hvordan oppstår dette..verken jeg eller han jeg er samme har hatt andre partnere og vi ble begge sjekket før vi ble sammen...
er det en bakterie som bare dukker opp!
evt. noen som vet hvor jeg evt kan lese om dette...?
klem

Jeg tror ikke klamydia smitter på noen annen måte enn ved samleie. Men jeg er ikke helt sikker.

Hei lena!

Klamydia eren kjønnsykdom som kun smittes via samleie (les på lommelegen.no). Viktig at du får bukt med sykdommen før det går for langt...'Håper du finner mer ut av det ved å lese litt..

Klem

det stemmer nok,men da lurer jeg på..ett sted må det komme fra...?
siden ingen av oss har vært utro med hverandre...
hvis du/dere skjønner hva jeg mener...
klem

Har faktisk hørt at clamydia kan smitte ved bruk av samme handkle.
Dersom en har glemt handkle etter trening for eksempel, også låner noen annen sitt...

Det kan ikke jeg gi noe fornuftig svar på egentlig.

Kanskje du hadde det når dere ble sammen,, men at det var på et tidlig tidspunkt så det ikke ble oppdaget? Har du fått noe for det?

nei har ikke fått noe får det enda..kan ikke gjøre noe før etter svangerskaps uke 27...
pga av aat det er blitt funnet stoffer som ikke er bra for fosteret..
har fått ny time sener for behandling...

klem

Håper det ordner seg ihvertfall!

Ja, da vet jeg heller ikke...Har kun hørt at det overføres via samleie... Men dere kan ikke ha hatt det før dere blei sammen da?

hei sollise..
begge har vært til sjekk det er det som er...
men vi får bare håpe på det beste tror jeg...
klem

Det er ikke alltid lett å oppdage slike ting hvis det har hvert på et tidlig tidspunkt. Kan ha hvert det når dere ble sjekket første gangen?

Ønsker deg lykke til, lena, og håper alt går bra! Viktigste er at det er oppdaget nå.

Klem

Klamydia smitter kun ved samleie, så det har nok ligget latent hos en av dere. En venninne av meg opplevde for ikke så lenge siden det samme. Hun og kjæresten har vært sammen i flere år og har et barn sammen. Plutselig fikk hun beskjed om at hun hadde klamydia og det ble litt av et sjokk. Legen hennes fortalte at det kunne ligge å murre en stund før det brøt ut. Må nesten legge til at ingen av de hadde hatt andre partnere.
Det er det eneste svaret jeg kan gi det. Håper alt ordner seg!

Smittes KUN ved samleie! Så jeg hadde snakket med legen om det, og så evt tatt en prat med kjæresten din...

jeg har nok hørt det samme som alle andre her sier.....hadde denne sykdommen selv for mange år siden (10 år kansje)og fant fort ut at det var samboeren (som nå er eks. samboer forøvrig)som hadde kost seg litt på si....nå kjenner ikke jeg dere og er ikke noe lege heller, men som min lege sa den gangen, så var det desverre ingen annen mulighet for smitte en ved samleie.....så er du helt sikker på at det ikke er deg....så har nok jeg ville gått litt hardere på samboer om saken hadde jeg vært deg!!!!!

Det kan oxo være lurt å holde seg nøktern med sengekosen til dere begge er ferdige med en eventuell kur og fått testet at dere begge er friske igjen.....så dere ikke smitter hverandre igjen før dere vinner å bli friske, bare et lite tips, men det regner jeg med legen din informerer om[:)]lykke til med "kildeletingen"

HEISANN=)

Klamydia er ikke bare en bakterie som kan dukke opp.Jeg har hatt den selv for mange år siden og jeg fikk vite at det bare smitter ved samleie,og hvis man ikke får behandling fortest mulig kan den føre til sterilitet....Klamydia er en av de vanskligste kjønnssykdommene å oppdage for det er ikke alltid like lett å oppdage noen symptomer...derfor anbefaler leger test av underlivet 1 gang i året....Men spørr ut legen din litt du? Vet du om bakterien kan skade barnet ved en evt normal fødsel?jeg vet nemlig at ved andre sykdommer så kan det overføres til barn under fødsel men jeg vet ikke helt ved klamydia...Jeg vil ønske deg lykke til hvertfall,håper det går bra med dere[;)] klem

Klamydia smitter kun ved samleie (vaginalt og analt).
Det som imidlertid er litt kjiipt er man kan ha klamydia i lang tid uten å vite det, siden det ofte ikke dukker opp noen symptomer i det hele tatt.

Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen:

http://www.lommelegen.no/art/art575.asp

For å si det hardt og brutalt;
enten har en av dere hatt det en stund (dvs. fått det fra en tidligere partner før dere ble sammen), eller så har en av dere vært utro. [X(]

Det er bare tull at klamydia kan smitte ved f.eks. bruk av samme håndkle. Det smitter kun via samleie (vaginalt eller analt).

Klamydia kan overføres fra mor til foster under fødselen har jeg lest, så det er nok greit å ta kontakt med legen din så fort som mulig.
Som LindaB sier, så kan klamydia ligge latent lenge uten at du merker noen symptomer. Så det er faktisk en mulighet for at en av dere kunne ha hatt det før dere ble sammen.

Back
Topp