Noen som vet...

Sirius

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
... hvem man tar kontakt med om man ønsker en ekstra sjekk av babyen?
Jeg hadde en runde natt til lørdag hvor jeg våknet av masse smerter i magen. Jeg timet og hadde 14 samentrekkninger i livmoren i timen, hver som varte 40 sek til 1 minutt og 30 sekunder, det varte totalt i noe over 3 timer så trappet det litt ned igjen og til slutt sovnet jeg igjen og når jeg stod opp var det over. Eneste grunn til at jeg ikke dro til sykehuset var at det var midt på natten, og jeg er alene og orket ikke tanken på å kjøre bil i mørket på isete underlag med vonde kynnere eller hva det nå var. Men nå ønsker jeg å få tatt en sjekk for å se hvordan tutta ligger og at alt er ok. Jeg skal nemlig ut å reise om 2 uker til det store utland. Det er to flyturer og så en lengre busstur, totalt tar turen ca 12 timer hver vei, og jeg vil være sikker på at alt er ok før jeg begir meg ut på det.
Men jeg er usikker på hvor jeg skal henvende meg. Legen min virker ikke som om hun kan så alt for mye om svangerskapskontroller, sist jeg var der ville hun ikke kjenne hvilke vei babyen lå. Så da lurer jeg på tar man kontakt med jordmoren som man går til på helsestasjonen? Eller burde man ta kontakt med fødeavdelingen? Eller burde man finne noen som gjør privat UL og ta kontakt med dem? Jeg er så usikker.

Jeg ville ringt fødeavdelingen.
Eller jordmora.

Jeg ville bedt om en ekstra sjekk hos jordmor. De har som regel mye mer kunnskap og tid enn legen har. Dersom du er bekymret nå, hadde jeg tatt en telefon til føden og forklart bekymringene.

Ring føden, forklar situasjonen. Handle derifra :)

Ring føden eller jordmor på mandag :-) jeg hadde nok gjort sistnevnte, men det er fordi jeg kvier mrg for å ta kontakt med føden (selv om jeg vet jeg ikke skal det)

... hvem man tar kontakt med om man ønsker en ekstra sjekk av babyen?
Jeg hadde en runde natt til lørdag hvor jeg våknet av masse smerter i magen. Jeg timet og hadde 14 samentrekkninger i livmoren i timen, hver som varte 40 sek til 1 minutt og 30 sekunder, det varte totalt i noe over 3 timer så trappet det litt ned igjen og til slutt sovnet jeg igjen og når jeg stod opp var det over. Eneste grunn til at jeg ikke dro til sykehuset var at det var midt på natten, og jeg er alene og orket ikke tanken på å kjøre bil i mørket på isete underlag med vonde kynnere eller hva det nå var. Men nå ønsker jeg å få tatt en sjekk for å se hvordan tutta ligger og at alt er ok. Jeg skal nemlig ut å reise om 2 uker til det store utland. Det er to flyturer og så en lengre busstur, totalt tar turen ca 12 timer hver vei, og jeg vil være sikker på at alt er ok før jeg begir meg ut på det.
Men jeg er usikker på hvor jeg skal henvende meg. Legen min virker ikke som om hun kan så alt for mye om svangerskapskontroller, sist jeg var der ville hun ikke kjenne hvilke vei babyen lå. Så da lurer jeg på tar man kontakt med jordmoren som man går til på helsestasjonen? Eller burde man ta kontakt med fødeavdelingen? Eller burde man finne noen som gjør privat UL og ta kontakt med dem? Jeg er så usikker.
Det hørtes ikke noe godt ut! Har det gitt seg nå?
Jeg ville nok ringt jordmor eller føden, for en sjekk.
Ellers tror jeg ikke det er vanlig at lege eller jordmor sjekker leie på babyen før nærmere termin. De flytter seg jo ofte rundt, så om babyen ligger med hodet ned når legen sjekker, kan den snu seg på tvers i neste sekund! :-)
Min jordmor sjekker iallfall ikke for det enda, siden det er for tidlig.
Da jeg hadde vekstkontroll fikk jeg vite hvordan babyen lå akkurat da, fordi jeg spurte, men også hun sa at dette ikke er noe sjekker så tidlig.

Men kynnere og vondter bør jo sjekkes opp, og leger har sjelden ultralyd apparat, så da henviser de uansett til jordmor og føden.

Har du allerede fått en sjekk kanskje? Hvordan gikk det? Var alt bra? :-)
Du får slenge bena i sofaen, og slappe av resten av helgen. :-)

Det hørtes ikke noe godt ut! Har det gitt seg nå?
Jeg ville nok ringt jordmor eller føden, for en sjekk.
Ellers tror jeg ikke det er vanlig at lege eller jordmor sjekker leie på babyen før nærmere termin. De flytter seg jo ofte rundt, så om babyen ligger med hodet ned når legen sjekker, kan den snu seg på tvers i neste sekund! :)
Min jordmor sjekker iallfall ikke for det enda, siden det er for tidlig.
Da jeg hadde vekstkontroll fikk jeg vite hvordan babyen lå akkurat da, fordi jeg spurte, men også hun sa at dette ikke er noe sjekker så tidlig.

Men kynnere og vondter bør jo sjekkes opp, og leger har sjelden ultralyd apparat, så da henviser de uansett til jordmor og føden.

Har du allerede fått en sjekk kanskje? Hvordan gikk det? Var alt bra? :)
Du får slenge bena i sofaen, og slappe av resten av helgen. :)

Tenkte å ringe i morgen og høre om jeg kan få en sjekk. Jeg vet hun ligger med hodet ned, det har hun gjort hele tiden, hun snur seg ikke, men hodet har "sunket" så langt ned, lurte på om de kan sjekke om hun har festet seg alt og om det er det som gir disse samentrekningnene og presset. Heldigvis har jeg bare hatt vanlige kynnere i dag, de også er vonde, men ikke så ille som dem jeg hadde om natten heldigvis.

Men i dag fikk jeg oppleve noe nytt som heller ikke var det spor kjekt. Jeg fikk plutselig mens jeg satt å brettet klær skikkelig filmring på øynene, og det var som om halve synsfeltet var bak knust glass. Det var skikkelig vemmelig. Da lurte jeg også på om jeg skulle ringe føden, men det gikk over etter en times tid så har ikke ringt for det heller. Blir tullete av at det skal være så mye å lure på ;)

Få deg en grundig sjekk hos jordmor. Men om du opplever noe sånt igjen, ville jeg ringt føden.

Få deg en grundig sjekk hos jordmor. Men om du opplever noe sånt igjen, ville jeg ringt føden.
Ja jeg har og kommet frem til at jeg burde gjort det, angrer litt nå for lurer jo på hva det var og er litt bekymret for at det skal komme igjen. Skal til jordmor i morgen så da får vi se hva hun sier :)

Var hos jordmor i dag og alt ser bra ut :) Hun ligger med hodet ned, men hun trodde ikke hun hadde festet seg. Men jordmor sa at dersom det skjer igjen så må jeg ta kontakt med føden og evt få en UL. Så da satser vi på at det ikke skjer igjen.

Var hos jordmor i dag og alt ser bra ut :) Hun ligger med hodet ned, men hun trodde ikke hun hadde festet seg. Men jordmor sa at dersom det skjer igjen så må jeg ta kontakt med føden og evt få en UL. Så da satser vi på at det ikke skjer igjen.
Høres bra ut :-)

Back
Topp