Noen som vet reglene *bindende avtale*

Lamaze

Glad i forumet
Vi har vært i kontakt med en som selger en bruktbil på finn.no. Før helgen ble vi enige om pris og vi sa at vi kjøpte den med forbehold om at NAF-testen var OK. Da fikk vi til svar at "Da får vi vente til resultatet av testen foreligger, men det går nok bra". NAF-testen ble tatt i dag, og vi fikk resultatet på mail. Det er ikke noe og utsette på bilen. Men rett etter at han sendte dette resultatet, fikk vi også en mail om at det er tre interesserte i bilen, og at budet foreløbig er på *** *** (12 000) med enn vi avtalte med ham før helgen. Frist for nytt bud klokken 8 i morgentidlig.

Vi synes jo det er litt rart at han først nå opplyser om andre interesserte kjøpere og at det vil bli budrunde, da vi sa at vi skulle ha bilen for flere dager siden og fikk beskjed om at det skulle gå bra.

Så spørsmålet mitt er: Har han lov til og gå tilbake på det som vi anser som et kjøp fra vår side (lånepapirene er allerede under behandling)? Er det og anse som en bindende avtale når man sier det som han har sagt på mail?

Kan jo være selger prøver å lure dere med å si at flere er interessert slik at det er budrunde, og presse dere til å betale mer enn hva som er avtalen.

tror ikke desverre at derre får gjort så mye med det, om han selger til noen andre som byr mer

Det kan jo selvsagt hende at han prøver og lure oss, men han burde gjerne ha gjort det før vi ble enige om pris tenker jeg da! :)

rico skrev:
Har du det skriftelig på mail at han godtar at dere skal ha hans bil til den prisen dere har blitt enige om?

I såfall er det gjeldene. Men hvor langt dere da eventuelt vil dra det er jo en annen sak.
For i teorien kan han selge bilen til en annen person. Og da må dere på en måte anmelde han for ehh trur det blir avtalebrudd og så vil det eventuelt bli forliksråd og videre. Og med dette kommer det jo da advokat kostnader. (i værste tilfelle da)

Vi har det skriftlig ja. Og han skjønner nok at han egentlig ikke burde ha budrunde, for i mailen han sendte i dag slettet han akkurat den delen av samtalen der han sa at prisen var grei.

Spørsmålet er som du sier om vi gidder å gjøre så mye av en bruktbilhandel! Egentlig ikke.. Men samtidig blir jeg provosert av slik oppførsel.. Og dessuten er det et INNMARI godt kjøp for vår del dersom vi får bilen til avtalt pris..

Han og dere sa jo at vi får vente å se etter NAF testen... såe.. ville heller lett etter en annen bil.

DenicaD skrev:
Han og dere sa jo at vi får vente å se etter NAF testen... såe.. ville heller lett etter en annen bil.

Vi sa at vi skulle ha den med forbehold om at NAF-testen var OK, noe den var. Og han sa at det var greit (han sa IKKE noe om at han ville revurdere denne avtalen dersom han fikk flere bud). Jeg tror nok at vi har loven på vår side, men som sagt fra før så er det mye stress og skulle "forfølge" ham og gjøre en stor sak av det dersom han selger den til noen annen...

Hadde nok kanskje "nevnt" at dere kan gå videre med det, og at dere har det skriftlig for å se hva han sier da... 
Jeg vil tro dere kanskje hadde vunnet og fått dekt saksomkostninger... uten at jeg vet noe om det... Men hadde nok ikke giddet det likevel for en bruktbil om han ikke gav seg da.

Mener på at mannen min var i samme situasjon og han viste til mailen han hadde fått og det endte med at han fikk bilen... Selgeren tapte nok litt penger på det salget...

tror nok han lurer dere for å få prisen opp.

ville sakt at ditt bud ligger fremdeles på *det dere sa*  hvis det blir aktuelt for han, må dere vite det innen dagen eller noe slikt.

"Da får vi vente til resultatet av testen foreligger, men det går nok bra". Det tolker jeg som at dere ikke hadde en avtale likevel, og venter med avtalen til etter NAF testen.

Kan jo hende han prøver å presse opp prisen, da er det bare å si nei til at dere høyner budet. Så vil det jo vise seg det om han har andre kjøpere. Om ikke dette er en spesiell bil som dere bare må ha, så ville jeg bare letet videre.

råder dere til å gi dere..

vi kjøpte brukt nybil gjennom forhandler,og gu for ett styr!! vi fant i samarbeid med merkeverksted,feil og mangler for over 60 000kr. på en "feilfri" bil. da var den plutsleig ikke feilfri iflg selger,neida,sånt måtte man regne med.

var mailer og frem og tilbake i mange mnd.. og ved hjelp av forbrukerrådet fikk vi omsider tilbake mesteparten av det vi mente vi skulle ha.. enda mangler det nye rails på taket. men det er nå gått 1år,og vi gidder ikke mer.

Back
Topp