Noen som vet, please??

©Smartass

Forumet er livet
Hello.
Da er vi tilbake etter å ha tilbragt ettermiddagen og kvelden på legevakta med lillemor (4mnd).
Hun har de siste dagene hatt litt feber, men ikke mer enn 38-39. Hatt ganske lys avføring, og i går og i dag helt hvit. (kritthvit)
(Min) mamma var også overbevist om at hun er gul i øyene, men jeg synes hun er mer grå. Uvanlig farge er det iallefall.
Og hun spiser dårlig nå. 1000ml om dagen til vanlig, i går litt over 400, og i dag nesten 400.
Sover mye og er slapp, men innimellom "gråter" hun. Ikke skriker, er mer klagesang[:-][&o]
Hun har også hatt skikkelig stygge utslett under haka og på rumpa i litt over en uke, har prøvd å "behandle" så godt det går, men rumpa er skikkelig ille enda, under haka har det bare blitt "tørt" men er fortsatt veldig rødt. Vet at det kan være "vanlig" å få både sår i foldene ved halsen, og bleieutslett innimellom, men dette dukka opp skikkelig stygt over natten - og samtidig. Og tilsynelatende uten grunn.
Mens vi venta på legevakta i dag, så bredte det seg også utslett på ene kinnet, og inne hos legen oppdager vi også at det nå har kommet samme på ene hånda hennes.
Crp ikke høyere enn 15, urin - ingenting, hals ører lunger hjerte osv. alt fint. Litt høy puls, men ikke høyere enn at det er "normalt" siden hun har feber.. Såe.. det feiler henne liksom ingenting.. Så får ikke gjort annet for henne enn å gi paracet, og se an.
Det ble konferert med vakthavende på barneklinikken på Ullevål, og etter mye fram og tilbake så bestemte de at vi ser an. Men kommer tilbake om hun ikke blir bedre, litt skummelt mtp dehydrering, men foreløpig greit.

Hun sover nå da. Og er jo bare å håpe hun er bedre imorra.[:)]
Men kjipt å ikke ane hva som feiler. Blir jo putta i kategorien "virusinfeksjon" da. Som alt annet man ikke vet noe om.[8D]

[:-]

Mammakos og kjærlighet er mitt beste tips.
Kanskje litt kald melon eller noe i sånn babyfeeder om du har.

God bedring til skjønningen din!

om avføringa er helt hvit er det ikke da noe med att gallen ikke kommer til tarmen? er urinen veldig gul eller?
ellers så aner jeg ikke dessverre
Masse god bedring:)

ORIGINAL: selisa

om avføringa er helt hvit er det ikke da noe med att gallen ikke kommer til tarmen? er urinen veldig gul eller?

Veldig gul, og det har den vært siste 1-2 ukene, selv om hun var frisk helt til nå før helga.
Men da skulle det jo ha dukka opp noe på blodprøven, men det gjorde det ikke.[&:] (heldigvis såklart[8D])

ORIGINAL: smartass

Veldig gul, og det har den vært siste 1-2 ukene, selv om hun var frisk helt til nå før helga.
Men da skulle det jo ha dukka opp noe på blodprøven, men det gjorde det ikke.[&:] (heldigvis såklart[8D])

Fant denne i en artikkel på nett:
Hvit En hvit leirefarget avføring kan være et tegn på mangel på galle i avføringen, som i sin tur kan være et resultat av en stopp i gallepassasjen. Dette kan gi gulsott. Hvit avføring kan også være symptom på andre problemer så kontakt lege.

og så må jeg bare legge til att jeg sliter selv med gallestein (tror ikke det er det jenta de sliter med) men en gang fikk jeg knall gul urin, som en prix pose liksom, lysere avføring og dro til legen. da hadde jeg fått betennelse i gallegangen og fikk antibiotika. bedre etter en dag med det.

tror ikke jeg ville gitt meg på dette før de hadde sjekket mer. ville nok ringt og fått tatt ny crp i morgen kanskje. hun er jo tross alt bare 4 mnd

Ja, ikkesant, hun er bare 4mnd.
Det var derfor legen også var usikker på om hun bare skulle sende oss hjem - uten å finne ut noe.
Så hun ringte opp til en annen lege, og som hun sa til han hun var usikker på hva hun skulle gjøre siden de ikke "hadde noe fokus" som hun sa. Og lille meg antar da at hun mener at de ikke finner noe galt med henne, som man kan behandle liksom.[8D]
Virket som at hun var mest bekymret mtp dehydrering, men mente hun så grei ut enda.
Så skal vi liksom se det an da.. og jeg tenker også at det er sikkert ikke noe, men fant det best å ringe legevakta sånn i tilfelle.
Og når hun er så dårlig uten at det "er noe", så er det litt frustrerende.
Misforstå meg rett, men det hadde nesten vært bedre om de sa; Ja, hun har... halsbetennelse f.eks, og det fikser vi sånn og slik.

Lille, hulker så sårt, høres ut som hun har kjærlighetssorg.[&o][:D][:o]

Om hun ikke er bedre i morgen ville jeg kontaktet fastlegen. God bedring til vesle di.
Gutten min har også lysere avføring enn normalt om dagen og blir lett sår. Kanskje det er et magevirus rett og slett....

Ja, ikkesant, hun er bare 4mnd.
Det var derfor legen også var usikker på om hun bare skulle sende oss hjem - uten å finne ut noe.
Så hun ringte opp til en annen lege, og som hun sa til han hun var usikker på hva hun skulle gjøre siden de ikke "hadde noe fokus" som hun sa. Og lille meg antar da at hun mener at de ikke finner noe galt med henne, som man kan behandle liksom.[8D]
Virket som at hun var mest bekymret mtp dehydrering, men mente hun så grei ut enda.
Så skal vi liksom se det an da.. og jeg tenker også at det er sikkert ikke noe, men fant det best å ringe legevakta sånn i tilfelle.
Og når hun er så dårlig uten at det "er noe", så er det litt frustrerende.
Misforstå meg rett, men det hadde nesten vært bedre om de sa; Ja, hun har... halsbetennelse f.eks, og det fikser vi sånn og slik.

Lille, hulker så sårt, høres ut som hun har kjærlighetssorg.[&o][:D][:o]

virker det som hun har ont i magen eller noe sånt?
tok de blodprøver? de burde jo iallefall sjekke bilirubin, er vel gulsotprøven det tror jeg, sjekker iallefall leververdiene da.
om jeg husker rett.

stakkars lille:( får helt ont i meg

De tok blodprøver, en for blodsukker - som var normal på 5,noe, og så fylte de et sånt lite pinnerør vettu, men hva de sjekka vet jeg ikke. crp´en da sikkert.
Mamma har jo sagt i flere dager nå at hun synes hun var så gul på øya, men jeg syns egentlig ikke hun er det. Men i dag ser jeg at hun er ganske grå. Hun er jo vanligvis helt hvit. Men legen mente det så normalt ut.
Hun har alltid hatt helt hvitt i øya, guttene mine var gule da de ble født, og hadde derfor gult hvitøye i starten, men aldri hun. Så jeg ser god forskjell nå. Men aner ikke om det kan være noe da, siden det er grå og ikke gul.

Virker ikke som hun har spes vondt i magen. Legen trykka litt, og hun knøt seg litt da hun trykka bak på ryggen, men ikke veldig.

huff stakkars lille. håper snart hun blir bedre. men ring i morgen å be fastlegen om å sjekke leveren. hun er jo så lita att jeg ville ikke gitt meg med det første. ta gjerne bilder av avføring og urin om du har mulighet. ta gjerne av henne bleia og samle opp urin om det kommer så de får se selv.

*sender dere begge en klem*
masse god bedring. hold oss gjerne oppdatert om du finner ut hva det er.

Takk takk[:)]

Ja, skal ringe fastlegen hvis hun er slik imorgen også. Fikk ned feberen med paracet i kveld da, så når hun la seg var hun nede på normaltemp 37,2.
Hun har sovet 3 timer nå, men kjennes ikke varm ut iallefall. Så får håpe hun er bedre, og litt mer matfrisk imorra.[:)]

Var uansett fint å "tenke høyt" om det her, så nå har jeg roa meg litt også.[8D][:)]

Fant denne i en artikkel på nett:
Hvit En hvit leirefarget avføring kan være et tegn på mangel på galle i avføringen, som i sin tur kan være et resultat av en stopp i gallepassasjen. Dette kan gi gulsott. Hvit avføring kan også være symptom på andre problemer så kontakt lege.

og så må jeg bare legge til att jeg sliter selv med gallestein (tror ikke det er det jenta de sliter med) men en gang fikk jeg knall gul urin, som en prix pose liksom, lysere avføring og dro til legen. da hadde jeg fått betennelse i gallegangen og fikk antibiotika. bedre etter en dag med det.

tror ikke jeg ville gitt meg på dette før de hadde sjekket mer. ville nok ringt og fått tatt ny crp i morgen kanskje. hun er jo tross alt bare 4 mnd

krev at de skal ta en billirubin blodprøve på henne, da finner de fort ut om d er gulsott, å hun kan få lysbehandling.
hadde jeg vert deg, villa jeg nokk ha krevd nermere undersøkelser, ho e jo pittelita enda. god bedring til den lille

ORIGINAL: DJ HILDE

krev at de skal ta en billirubin blodprøve på henne, da finner de fort ut om d er gulsott, å hun kan få lysbehandling.
hadde jeg vert deg, villa jeg nokk ha krevd nermere undersøkelser, ho e jo pittelita enda. god bedring til den lille

Ok, hvis hun er slik imorra også, så ringer jeg fastlegen og ber om å få komme og ta.... bililulurulubinprøve[:-]

Takk.[:)]

Jau.. Hun bæsja i det hun våkna i dag, og ser fortsatt dårlig ut.[X(] Hvit avføring, litt gråhvit nå. Og knallgul urin.

ta gjerne bilder av avføring og urin om du har mulighet.

Jeg gjorde faktisk det, men det var ikke så lett[:-] Fløy rundt med den bleia for å få best lys[8D] for hvit bæsj oppå gult tiss gir visst urinrefleksjon når man tar bilde[:-] (ja, jeg fant på det ordet nå[X(])

Blir kanskje litt overkill å legge ut bilde her[X(] men er det noen spesielt interesserte (og som ikke er midt i frokosten) som kan ta en titt?[:-] Litt rådløs akkurat nå...

Feberfri (37,6), men ikke særlig matlyst.

Ingen frivillige?[8D]

[X(]

uff, dette synes jeg du skal undersøke videre... jeg  tenker automatisk noe med galle/lever.. men jeg er ingen lege, bare 1 årig sykepleierstudent.

Men dra til legen, og ikke gi deg før du har et svar

Jeg er ganske så sikker på att det er noe med gallen eller leveren. Hun har alle tegn på det værtfall.
Samme symtomene som jeg hadde når jeg hadde problemer som voksen, og de samme som mini her hadde når han hadde gulsot som baby.

Kom deg til fastlegen, få tatt en skikkelig blodprøve og finn ut av det!

Gulsot kan komme av så masse, det kan være bare en liten ting, men det kan også være alvorlig.
Jeg er ikke lege, men etter hva du beskriver, har hun jo alle symtomer på det....

Ja, jeg grubler litt selv også, men da burde de vel ha funnet noe i går.[X(]

Ja, jeg grubler litt selv også, men da burde de vel ha funnet noe i går.[X(]

nja, ikke nødvendigvis, det skal andre prøver enn de vanlige til for å finne det ut...
Legen burde vel ha tenkt i de baner men...
Jeg hadde ringt fastlegen ganske kjapt....
Så har du i det minste skjekka det...

You must log in or register to reply here.
Back
Topp