Noen som vet? *OS ++

I-J, Å & ?

Glad i forumet
Fikk brev fra NAV at jeg mister OS f.o.m mars, siden lillegutt blir 3 år.
Mister da mellom 6-og 7000 i mnd. Og aaner ikke hvordan jeg skal få endene til og møtes.

Er det noen som vet om jeg evt har krav på noe annet fra Nav eller hvordan jeg skal greie dette her?
Jobber 60% men har elendig lønn, og ei husleie på 5000,- .
Kjenner meg ganske rådløs [:(]

Da må du vel skaffe deg 100 % jobb da. Man vet jo det at man ikke kan leve på OS resten av livet. Hvis du er for syk til å jobbe må du jo gå igjennom lege og nav.

Det som er, er at det er ikke bare bare finne seg 100% jobb. Og jeg er klar over at man ikke kan få OS resten av livet. Takk for tips!

Dette kommer vel ikkesom noen overraskelse? Det heter ikke OVERGANGSstønad uten grunn? Få deg 100% jobb, evt bedre betalt jobb...

ORIGINAL: *Becca*

har du hatt OS siden gutten ble født?

Hatt OS siden januar i fjor, ble alene i oktober -09

ORIGINAL: Pearl

Dette kommer vel ikkesom noen overraskelse? Det heter ikke OVERGANGSstønad uten grunn? Få deg 100% jobb, evt bedre betalt jobb...

Nå var det liksom aldri sagt at det kom som en overraskelse heller- jeg ba om tips. Og som jeg nevte tidligere er det ikke bare bare å få seg 100% stilling når man er alene med et barn..

du viste vel at det kom til å ta slutt.. kan jo søke jobber..

Skal ikke OS vare i 3 år etter man er blitt alene eller hatt ny samboer i 1 år, uavhengig hvor gammel barnet er? Kontantstøtten vet jeg slutter når man er 3 år.

Har sikkert misforstått jeg da.

ORIGINAL: Unge lovende Frk.K

Men da skal du ikke miste OS?? Men etter at barnet er fylt 3 år kreves det at mor er i aktivitet, dvs jobb eller studier.. Kanskje nav har gjort feil eller mangler dokumentasjon på at du jobber? Om du ikke har fått ny samboer da som du har bodd sammen med i 12 mnd, da mister man jo også os..

Da har du fortsatt krav på OS!

Sakset fra nav: Hvis du fyller vilkårene, kan du ha rett til overgangsstønad. Dersom barnet er under tre år, står du i utgangspunktet fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning). Det er imidlertid til din egen fordel at du starter å tenke på aktivitet før barnet fyller tre år. Fra barnet fyller tre år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker

og

Hovedregelen er at du kan få overgangsstønad i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. Du kan få overgangsstønad fra inntil to måneder før ventet fødsel hvis du er alene på fødselstidspunktet.

Dermed har du fortsatt rett på overgangsstønad i og med at du jobber 60%. Jeg ville tatt kontakt med nav på mandag og spurt hva de krever av dokumentasjon i forhold til det[:)]

Nå var det liksom aldri sagt at det kom som en overraskelse heller- jeg ba om tips. Og som jeg nevte tidligere er det ikke bare bare å få seg 100% stilling når man er alene med et barn..

vis du virkelig  vil så greier du det..[:D]

ORIGINAL: *Nothernstar*

Skal ikke OS vare i 3 år etter man er blitt alene eller hatt ny samboer i 1 år, uavhengig hvor gammel barnet er? Kontantstøtten vet jeg slutter når man er 3 år.

Har sikkert misforstått jeg da.

Dét trodde jeg også...

Men da skal du ikke miste OS?? Men etter at barnet er fylt 3 år kreves det at mor er i aktivitet, dvs jobb eller studier.. Kanskje nav har gjort feil eller mangler dokumentasjon på at du jobber? Om du ikke har fått ny samboer da som du har bodd sammen med i 12 mnd, da mister man jo også os..

Var det jeg også trodde. De har all dokumentasjon de skal ha, men jeg skal dra på Nav å snakke med dem..

Det sto nå dette på nav sine sider så ville dratt ned å snakket med dem.

Hvor lenge kan du få overgangsstønad?
Hovedregelen er at du kan få overgangsstønad i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år. Du kan få overgangsstønad fra inntil to måneder før ventet fødsel hvis du er alene på fødselstidspunktet.
Treårsperioden kan utvides med inntil to år fram til det yngste barnet fyller åtte år, dersom du er i nødvendig utdanning. Treårsperioden kan utvides med opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år, dersom du er i nødvendig utdanning og har omsorg for flere enn to barn, eller hvis du ble aleneforsørger før du fylte 18 år.
Hvis du blir alene med barnet på grunn av samlivsbrudd, separasjon eller skilsmisse etter at det yngste barnet fylte åtte år, kan du få overgangsstønad i opptil to år fram til det yngste barnet fyller ti år. Det første året må du fylle aktivitetskravet. Det andre året må du være under nødvendig utdanning.
Dersom barnet ditt er særlig tilsynskrevende på grunn av funksjonshemning, sykdom eller store sosiale problemer, kan du på visse vilkår få overgangsstønad fram til barnet fyller 18 år.

enig!
du skal ikke miste den da.

Ring å hør eller gå ned på nav. Sikkert en glipp[:)]

Da har du fortsatt krav på OS!

Sakset fra nav: Hvis du fyller vilkårene, kan du ha rett til overgangsstønad. Dersom barnet er under tre år, står du i utgangspunktet fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning). Det er imidlertid til din egen fordel at du starter å tenke på aktivitet før barnet fyller tre år. Fra barnet fyller tre år, må du være i aktivitet som utgjør minst halvparten av full tid, for eksempel halvtidsarbeid eller utdanning som utgjør halvparten av fullt studium. Dersom du ikke har arbeid eller skoleplass, må du være registrert hos NAV som reell arbeidssøker

og

Dermed har du fortsatt rett på overgangsstønad i og med at du jobber 60%. Jeg ville tatt kontakt med nav på mandag og spurt hva de krever av dokumentasjon i forhold til det[:)]

Takk skal du ha! [:)]

Da skal du ikke miste OS nå, den har du rett til å ha i 3år fra første måned du får den...

Back
Topp