Noen som venter tvillinger?

Jeg er rett og slett så "frekk" at jeg tar meg den friheten til å skrive i denne tråden :-D Jeg hører til november gruppen men der er det ingen tvilling gravide og her på oktober var det jo mange :) Skulle så gjerne komt i kontakt med flere som er gravid med to :)
Samme her, fra januar 2017 da. :)
 
Hei! Sniker fra januar 2017. Var på Tul for tre dager siden og jommen er det ikke tvillinger her også! :) Kom ikke som noen overraskelse faktisk. Jeg har på en måte følt det på meg lenge, merkelig det der. Og har vært såå kvalm. Har ei på 16 mnd fra før. De er toeggede. Er faktisk tvilling selv, men hadde ikke trodd at jeg selv skulle få det, før de siste ukene. ;) Dere er jo kommet lengre enn meg, hvordan er det å gå gravid med to, i motsetning til en (til dere som har flere barn). Her merker jeg foreløpig kun den voldsomme kvalmen og trøttheten.. og følelsen av oppblåsthet..
Gratulerer! Så gøy! :D

Nå har ikke vi barn fra før, så jeg har ingenting å sammenligne denne graviditeten med, men jeg har også slitt mye med kvalme! Begynte i uke 6, oppkast fra uke 8, og ferdig med opplast og kvalme i uke 16 :p Har vært voldsomt utmattet, men ble ikke 100% sykemeldt før forrige uke, da innvendig UL viste at livmorhalsen min var kortere enn den normalt. Har også hatt mye kynnere de siste ukene hvis jeg ikke har tatt det med ro.

Frem til ca uke 16 slet og også veeeldig med at jeg følte meg oppblåst. Til tider klarte jeg knapt å bevege meg etter jeg hadde spist :p Det har heldigvis gått over for det meste nå, og jeg klarer å spise normale måltider uten å dø etterpå :p Nå kjenner jeg masse spark både her og der, og det er så koselig, selv om de liker å bruke blæra mi som trampoline :laughing002

Mine er også toeggede forresten :) Har ikke fått vite kjønn sikkert enda, siden det er to veldig skrive krabater jeg har i magen, men jordmor så noe hun mente var kjønnslepper på OUL, så det blir spennende å se etterhvert :)
 
Gratulerer! Så gøy! :D

Nå har ikke vi barn fra før, så jeg har ingenting å sammenligne denne graviditeten med, men jeg har også slitt mye med kvalme! Begynte i uke 6, oppkast fra uke 8, og ferdig med opplast og kvalme i uke 16 :p Har vært voldsomt utmattet, men ble ikke 100% sykemeldt før forrige uke, da innvendig UL viste at livmorhalsen min var kortere enn den normalt. Har også hatt mye kynnere de siste ukene hvis jeg ikke har tatt det med ro.

Frem til ca uke 16 slet og også veeeldig med at jeg følte meg oppblåst. Til tider klarte jeg knapt å bevege meg etter jeg hadde spist :p Det har heldigvis gått over for det meste nå, og jeg klarer å spise normale måltider uten å dø etterpå :p Nå kjenner jeg masse spark både her og der, og det er så koselig, selv om de liker å bruke blæra mi som trampoline :laughing002

Mine er også toeggede forresten :) Har ikke fått vite kjønn sikkert enda, siden det er to veldig skrive krabater jeg har i magen, men jordmor så noe hun mente var kjønnslepper på OUL, så det blir spennende å se etterhvert :)

Tusen takk! :) Og gratulerer så mye selv. Veldig stas med to på en gang!
Grøss om kvalmen skal vare helt til uke 16, startet i uke 5 her med både brekninger og oppkast (er bare uke 8 nå). Med første var jeg kvalm fra uke 6-22, men det er ingenting i forhold til dette! :p
Du bør vel bare slappe masse av videre du da, det er vel ganske viktig jo lengre man kommer?

Ble 100%sykemeldt om torsdagen og ut neste uke her (allerede). Var ikke så mye å gjøre mot kvalmen (vil ikke ta tabletter) eller trøttheten. Teller ned til ferie om nå to uker. Det blir godt! Jobber som pedleder på en småbarnsavdeling så da må man jo stå på, ikke så mye tid til å slappe av der.

Å, så spennede og kos med spark. :) Gleder meg til jeg er så langt! Selv om det innebærer enda hyppigere doturer. . :p Når skal dere på neste ultralyd? Jeg har forstått det sånn at det er ganske hyppige kontroller og ultralyder i siste halvdel av svangerskapet med tvillinger?
 
Her er formen fin :)

Var kvalm noen uker tidlig i svangerskapet.

Håper formen din bedrer seg snart!

Her er det også livlig i magen, kjempekoselig :)
 
Når skal dere på neste ultralyd? Jeg har forstått det sånn at det er ganske hyppige kontroller og ultralyder i siste halvdel av svangerskapet med tvillinger?

Jeg var privat i uke 6,9 og 13, og så startet oppfølgingen fra Haukeland i uke 15. Først chorionisitetsbestemmelse (selv om det var skrevet at mine var dichoriale/to morkaker) og så OUL i uke 18. Opprinnelig skulle jeg deretter ha oppfølging annenhver uke hos gynekolog/fastlege fra uke 22, det er det vanligste her. Husker ikke helt om jeg var satt opp til UL annenhver uke helt fra 22, de bare booket et program for meg da de fikk henvisningen. Nå ble jeg gående på Haukeland istedet pga komplikasjoner, og da er det alvorlighetsgraden som bestemmer hyppigheten.

Vet det er litt annerledes i Oslo, så her er det mye variasjoner. Noen lar sykehusene ta all oppfølging. Og hva de sjekker varierer også - Rikshospitalet måler f.eks cervix rutinemessig, Haukeland ikke.
 
Her er all oppfølging via sykehuset.
Annenhver uke hos jordmor og lege frem til uke 30, og etter det er det oppfølging hver uke.
 
Hvordan er formen til dere tvilling gravide? :) Her har jeg vært innlagt for 3 gang på kk pga ekstrem svangerskapskvalme :-/ Har fått forbud fra legene om å gjøre husarbeid osv så jepp dette kan bli gøy :-/ Er 18 uker i morgen/torsdag og skal på OUL på tirsdag om en uke. Sånn som jeg forstod det så skal det litt til for at de setter igang før termin med to eggede tvillinger, det er mine og har hver sin morkake også også forstod jeg at jeg kom til å få tett oppfølging fra OUL og at det skulle være på kk :)
 
Min form er helt fin, men å gå tur mer enn en kilometer etter så er for mye - da får jeg kynnere.
 
Min form er også fin.
Eneste er halsbrann/sure oppstøt.
 
Fin form, så lenge jeg ligger mye i ro :p Hvis ikke får jeg mye kynnere. Livmorhalsen min er også kun 2 cm, så jeg holder meg ekstra rolig på grunn av det. Kan få litt halsbrann når jeg spiser enkelte matsorter, og kan også bli ganske oppblåst hvis jeg spiser for mye på en gang, men det siste kan jeg jo bli ellers også :p Matlysten er ikke helt på plass enda da, men jeg klarer endelig å spise litt mer normal mat, og den siste uken har vi hatt salat til middagen nesten hver dag. Kjempedeilig å orke sunne ting igjen! :)
 
Har hatt kort livmorhals i noen uker nå (stabil på ca 17-18 mm), men på kontroll på onsdag var den plutselig bare på 4 mm, så da ble jeg innlagt på flekken :( Har ingen tegn til at fødsel er i gang heldigvis, og fikk lungemodningssprøyte nummer 2 i går ettermiddag. Ligger for det meste i ro, men får gå på do, hente meg mat og dusje og sånn. Det mest frustrerende er å ikke vite hva som skjer, hvor lenge jentene kan vente før de får det for travelt med å komme ut og treffe oss. Nyfødtintensiven her er heldigvis veldig bra, og vi ble litt beroliget etter å ha snakket med en av legene derfra i går. Veldig sårt å være innlagt på føden sammen med nybakte foreldre til "ferdige" terminbabyer, og tårene rant et par ganger i går kveld da jeg satt i dagligstuen og spiste kvelds.. Heldigvis bor vi ikke mer enn 10 min unna sykehuset, så mannen er på besøk minst en gang om dagen :) Gleder meg alltid innmari til han kommer, og det er like vondt hver gang han drar. Sånn det ser ut nå blir jeg liggende her på ubestemt tid, syns det er litt tryggere å ligge her enn å ligge hjemme, føler terskelen for å ringe hvis det er noe jeg kjenner på er høyere når jeg er hjemme enn den er å bare plinge på en jordmor nå som jeg ligger på sykehuset. Får sprøyter med blodfortynnende hver kveld også, og bare det å slippe å bli ansvarlig for å ta dem selv (sprøyteskrekk!) er veldig godt kjenner jeg :p

Er 25+4 i dag, og vi teller ned hver dag frem mot 28+0, som heldigvis nærmer seg relativt fort :)
 
Har hatt kort livmorhals i noen uker nå (stabil på ca 17-18 mm), men på kontroll på onsdag var den plutselig bare på 4 mm, så da ble jeg innlagt på flekken :( Har ingen tegn til at fødsel er i gang heldigvis, og fikk lungemodningssprøyte nummer 2 i går ettermiddag. Ligger for det meste i ro, men får gå på do, hente meg mat og dusje og sånn. Det mest frustrerende er å ikke vite hva som skjer, hvor lenge jentene kan vente før de får det for travelt med å komme ut og treffe oss. Nyfødtintensiven her er heldigvis veldig bra, og vi ble litt beroliget etter å ha snakket med en av legene derfra i går. Veldig sårt å være innlagt på føden sammen med nybakte foreldre til "ferdige" terminbabyer, og tårene rant et par ganger i går kveld da jeg satt i dagligstuen og spiste kvelds.. Heldigvis bor vi ikke mer enn 10 min unna sykehuset, så mannen er på besøk minst en gang om dagen :) Gleder meg alltid innmari til han kommer, og det er like vondt hver gang han drar. Sånn det ser ut nå blir jeg liggende her på ubestemt tid, syns det er litt tryggere å ligge her enn å ligge hjemme, føler terskelen for å ringe hvis det er noe jeg kjenner på er høyere når jeg er hjemme enn den er å bare plinge på en jordmor nå som jeg ligger på sykehuset. Får sprøyter med blodfortynnende hver kveld også, og bare det å slippe å bli ansvarlig for å ta dem selv (sprøyteskrekk!) er veldig godt kjenner jeg :p

Er 25+4 i dag, og vi teller ned hver dag frem mot 28+0, som heldigvis nærmer seg relativt fort :)
Jeg venter ikke tvillinger, men titter innom. Håper jentene deres kan vente til i hvert fall uke 28, og at alt går bra med dere alle :)
 
Har hatt kort livmorhals i noen uker nå (stabil på ca 17-18 mm), men på kontroll på onsdag var den plutselig bare på 4 mm, så da ble jeg innlagt på flekken :( Har ingen tegn til at fødsel er i gang heldigvis, og fikk lungemodningssprøyte nummer 2 i går ettermiddag. Ligger for det meste i ro, men får gå på do, hente meg mat og dusje og sånn. Det mest frustrerende er å ikke vite hva som skjer, hvor lenge jentene kan vente før de får det for travelt med å komme ut og treffe oss. Nyfødtintensiven her er heldigvis veldig bra, og vi ble litt beroliget etter å ha snakket med en av legene derfra i går. Veldig sårt å være innlagt på føden sammen med nybakte foreldre til "ferdige" terminbabyer, og tårene rant et par ganger i går kveld da jeg satt i dagligstuen og spiste kvelds.. Heldigvis bor vi ikke mer enn 10 min unna sykehuset, så mannen er på besøk minst en gang om dagen :) Gleder meg alltid innmari til han kommer, og det er like vondt hver gang han drar. Sånn det ser ut nå blir jeg liggende her på ubestemt tid, syns det er litt tryggere å ligge her enn å ligge hjemme, føler terskelen for å ringe hvis det er noe jeg kjenner på er høyere når jeg er hjemme enn den er å bare plinge på en jordmor nå som jeg ligger på sykehuset. Får sprøyter med blodfortynnende hver kveld også, og bare det å slippe å bli ansvarlig for å ta dem selv (sprøyteskrekk!) er veldig godt kjenner jeg :p

Er 25+4 i dag, og vi teller ned hver dag frem mot 28+0, som heldigvis nærmer seg relativt fort :)
Jeg venter heller ikke tvillinger, men må likevel skrive at det er tøft å lese det du skriver. Jeg var selv innlagt for kort livmorhals i forrige svangerskap, men det var i uke 30/31 så det er nok ikke helt sammenlignbart. Ble lungemodningssprøyter og sengeleie noen døgn, og så fikk jeg hjem etter gode nyheter om at livmorhalsen hadde blitt lengre igjen. Men jeg kan forestille meg de følelsene som er i sving. Det gikk veldig bra med meg ( jeg gikk til det ble planlagt KS i uke 37+1). Det håper og ønsker jeg for deg også :) Veldig godt å høre at du blir godt ivaretatt av sykehuset. Ta godt vare på deg selv ❤
 
Har hatt kort livmorhals i noen uker nå (stabil på ca 17-18 mm), men på kontroll på onsdag var den plutselig bare på 4 mm, så da ble jeg innlagt på flekken :( Har ingen tegn til at fødsel er i gang heldigvis, og fikk lungemodningssprøyte nummer 2 i går ettermiddag. Ligger for det meste i ro, men får gå på do, hente meg mat og dusje og sånn. Det mest frustrerende er å ikke vite hva som skjer, hvor lenge jentene kan vente før de får det for travelt med å komme ut og treffe oss. Nyfødtintensiven her er heldigvis veldig bra, og vi ble litt beroliget etter å ha snakket med en av legene derfra i går. Veldig sårt å være innlagt på føden sammen med nybakte foreldre til "ferdige" terminbabyer, og tårene rant et par ganger i går kveld da jeg satt i dagligstuen og spiste kvelds.. Heldigvis bor vi ikke mer enn 10 min unna sykehuset, så mannen er på besøk minst en gang om dagen :) Gleder meg alltid innmari til han kommer, og det er like vondt hver gang han drar. Sånn det ser ut nå blir jeg liggende her på ubestemt tid, syns det er litt tryggere å ligge her enn å ligge hjemme, føler terskelen for å ringe hvis det er noe jeg kjenner på er høyere når jeg er hjemme enn den er å bare plinge på en jordmor nå som jeg ligger på sykehuset. Får sprøyter med blodfortynnende hver kveld også, og bare det å slippe å bli ansvarlig for å ta dem selv (sprøyteskrekk!) er veldig godt kjenner jeg :p

Er 25+4 i dag, og vi teller ned hver dag frem mot 28+0, som heldigvis nærmer seg relativt fort :)

Hver dag teller! Legene sa til oss at mellom uke25-29, så øker overlevelsesraten med 1-2% pr dag. Det hjalp meg mye i de ukene (selv om våre odds ikke er like gode pga manglende størrelse).

Ligger du på føden eller på obspost?
 
Jeg venter ikke tvillinger, men titter innom. Håper jentene deres kan vente til i hvert fall uke 28, og at alt går bra med dere alle :)
Takk, det håper vi også :)

Jeg venter heller ikke tvillinger, men må likevel skrive at det er tøft å lese det du skriver. Jeg var selv innlagt for kort livmorhals i forrige svangerskap, men det var i uke 30/31 så det er nok ikke helt sammenlignbart. Ble lungemodningssprøyter og sengeleie noen døgn, og så fikk jeg hjem etter gode nyheter om at livmorhalsen hadde blitt lengre igjen. Men jeg kan forestille meg de følelsene som er i sving. Det gikk veldig bra med meg ( jeg gikk til det ble planlagt KS i uke 37+1). Det håper og ønsker jeg for deg også :) Veldig godt å høre at du blir godt ivaretatt av sykehuset. Ta godt vare på deg selv ❤
Det må jo ha vært veldig psykisk tungt likevel, uke 30-31 er jo tidlig det også! Ser for meg at jeg blir liggende her til de blir født, syns det er godt å ha jordmødre og leger i nærheten :) Takk :Heartred

Hver dag teller! Legene sa til oss at mellom uke25-29, så øker overlevelsesraten med 1-2% pr dag. Det hjalp meg mye i de ukene (selv om våre odds ikke er like gode pga manglende størrelse).

Ligger du på føden eller på obspost?
Ja, det gjør det, derfor er det så godt å våkne hver dag og vite at vi er en dag nærmere delmålet 28+0 :) Våre har heldigvis vokst godt, sist tirsdag (24+1) ble de estimert til ca 640 og 660 gram. Ligger på føden/barsel, så det er veldig tungt å se så mye "ferdige" og friske babyer når jeg går utenfor rommet mitt.. :(
 
Krysser fingrene for dere!

Håper de små holder seg inne i mange uker enda.
 
Ja, det gjør det, derfor er det så godt å våkne hver dag og vite at vi er en dag nærmere delmålet 28+0 :) Våre har heldigvis vokst godt, sist tirsdag (24+1) ble de estimert til ca 640 og 660 gram. Ligger på føden/barsel, så det er veldig tungt å se så mye "ferdige" og friske babyer når jeg går utenfor rommet mitt.. :(

Det skjønner jeg må være veldig tungt! Her ville jeg blitt liggende på egen obs-post om jeg ble lagt inn, men jeg gruer meg alt til barsel når jeg må være rundt andre som får ha barna hos seg. Så det kan jeg forstå at ikke er noe kjekt! Får du noe samtaleoppfølging?

650g i snitt i uke 24 er kjempebra! Legene våre har hele tiden sagt at vekt hjelper når ukene mangler, og uker hjelper når vekt mangler. Og jenter klarer seg bedre enn gutter, så det teller også i ditt favør!
 
Venter du to jenter Blushbaby? :)
 
Det skjønner jeg må være veldig tungt! Her ville jeg blitt liggende på egen obs-post om jeg ble lagt inn, men jeg gruer meg alt til barsel når jeg må være rundt andre som får ha barna hos seg. Så det kan jeg forstå at ikke er noe kjekt! Får du noe samtaleoppfølging?

650g i snitt i uke 24 er kjempebra! Legene våre har hele tiden sagt at vekt hjelper når ukene mangler, og uker hjelper når vekt mangler. Og jenter klarer seg bedre enn gutter, så det teller også i ditt favør!
Ja, det er tungt å se alle de nyfødte.. Klarer ikke se for mange før tårene triller, så jeg går med tunellsyn når jeg er ute og henter meg mat og sånn.. Ingen spesiell oppfølging annet enn at jordmødre stadig kommer innom og spør om hvordan det går, om jeg trenger noe, om jeg har tegn til rier eller lignende. Planen er vel at jeg skal ha oppfølging (/kontroll) av lege og jordmor annenhver uke, og at jeg skal få de "vanlige" jordmorsamtalene også, så det er godt :) Veldig deilig å ha folk jeg kan spørre om ting i nærheten da, det hjelper veldig på!

Ja, jeg prøver å trøste meg litt med at de vokser godt og har et godt aktivitetsnivå. De har alltid vært rundt gjennomsnittet når det gjelder vekt og størrelse, så det satser jeg på at de fortsetter med en stund til. Har også fått bekreftet det om jenter vs gutter av den ene barnelegen på neo, det hjelper jo litt :)

Venter du to jenter Blushbaby? :)
Det kan se sånn ut, ja! :) Tvilling 2 er vi ganske sikre på er jente i alle fall, mens tvilling 1 har vært litt mer sjenert tidligere ;) På UL i forrige uke sa legen at "dette ser veldig ut som kjønnslepper. Det kan være testikler også, men jeg kan ikke se noe tilleggsutstyr" :laughing002 Syns det hadde vært innmari stas med to jenter (til og med toeggede, så vidt vi vet), siden "alle" i slekten til pappaen kun har fått gutter. Broren hans fikk ei jente for en mnd siden, så kanskje trenden har snudd? :p

Du skulle vel ha to jenter du også, skulle du ikke? :)
 
Ja, to jenter her også :) estimert til 960 og 970 gram nå på fredag (26+4).

Masse masse lykke til fremover :)
 
Back
Topp