Noen som strikker her?

Maru246

Forelsket i forumet
Jeg er verdens verste når det kommer til håndarbeid. Hele familien min er superkvinner som produserer gensere, sokker, skjerf og luer på løpende bånd, mens det beste jeg har laget er et skjerf med noe.... ulik bredde på noen steder :bag::hilarious:

Derfor lurer jeg på: er det noen her som strikker og som har noen gode tips for en fullstendig håpløs håpefull dame som vil leve opp til familiens storproduksjon? Videoer eller tips til bøker jeg kan lese tas imot med stor takk!
 
Videoer på norsk, drops / garnstudio (samme side, men siden heter vel garnstudio også selger de garn og oppskrifter med merket drops.) gratis oppskrifter på nett også som kan skrives ut.
 
Videoer på norsk, drops / garnstudio (samme side, men siden heter vel garnstudio også selger de garn og oppskrifter med merket drops.) gratis oppskrifter på nett også som kan skrives ut.
Oppskrifter blir litt mye for meg akkurat nå, må lære meg å lage masker og faktisk strikke først :hilarious: har ikke strikket siden barneskolen
 
Oppskrifter blir litt mye for meg akkurat nå, må lære meg å lage masker og faktisk strikke først :hilarious: har ikke strikket siden barneskolen
Det har de fine forklaringer på, og videoer. På norsk

YouTube har mye. Men mest engelsk. Garnstudio har norske.

Men du har jo også familie som kan hjelpe deg?
 
Det har de fine forklaringer på, og videoer. På norsk

YouTube har mye. Men mest engelsk. Garnstudio har norske.

Men du har jo også familie som kan hjelpe deg?
Supert!

Jeg bor veldig langt unna familie, men jeg har en kollega som kan hjelpe meg!
 
Jeg lærte meg å stikke igjen vha garnstudio da jeg var gravid første gang, hadde ikke strikket siden barneskolen. Dengang var det bilder, ikke film. Det er tross alt snart 11,5 år siden jeg fødte gang fant ut at jeg skulle bli mamma og hadde et "behov" for å strikke til babyen...

Jeg strikket "nøstebarnteppe" til ham. Alle mine barn har fått sånt teppe. Yngste er 3,5 nå og brukte det senest i dag. Kjølig ute-gudstjeneste, så vi tok det med fra bilen. De "bor" i bilen og er i daglig bruk på vinteren alle tre
 
Mange fine plagg som kan settes sammen etter å ha strikket firkanter, skappelgenseren for eksempel :)
 
Jeg er helt nybegynner selv startet i februar. Men har lært alt ved å se på youtube videoer.

Anbefaler å starte med å lage kjøkkenkluter med bommulgarn:) helt super nybegynner prosjekt hvor du kan øve både på å legge opp masker, rett og vrang, perlestrikk etc etc og det blir et ferdig produkt uten at det er krise om det blir noen feil her og der:)

Derretter har jeg strikket «nybegynner jakken» til petiteknit, den er også super oppskrift til å starte med for det er med ekstra forklaringer og bilder i oppskriften og den kan lages i strl 0-8 år :)

Nå er jeg nesten ferdig med vinterkysa, den er også super enkel og rask å lage. Har også laget en enkel shorts.

Neste prosjeketer er enkel raglangenser og romper:)
 
Jeg var helt håpløs, garne gikk i stykker, jeg strikket så stramt at det gjorde vondt både her og der. Er ikke mester enda, men min anbefaling er å strikke noe som motiverer, jeg begynte med nisselue så skappelgenser. Jeg lærte med å legge opp via YouTube. Stod det strikk vrang så googlet jeg det. Nå er strikke bunken min ganske stor og jeg er veldig stolt av meg selv. Tatt meg 3 år å komme dit jeg er nå. Hold ut, øv og øv selv om man har lyst til å kaste alt ut av vinduet ;)
 
Sttikk til barn av marte helgetun har strikke abc i slutten av boken! Helt topp med tegninger av hvordan man gjør det meste. Kunne ikke strikke før jeg kjøpte den boken.
 
Ikke se på det som en svææær oppgave du skal i gang med, hvor du må kunne alt før du begynner. Ta et steg av gangen. Og begynn med noe enkelt, men ikke kjedelig. Skjerf f. Eks er :dead:

Alle kan lære å strikke, det er ikke vanskelig.
 
Jeg har brukt mest google og youtube. Og mye hjelpesider på facebook. Utrolig hvor mye man kan søke opp av hjelp og slikt der også av samme prosjekt gjerne :)

Har også familie som er gode på ting. Men spør jeg om hjelp av min farmor lærer jeg ikke. Hu overtar bare :p Så unngår det.
 
Jeg lærte ved hjelp av YouTube, der ligger masse bra. Når jeg fikk dreisen på vanlig rett/vrang/felling osv, så er jeg blitt veldig glad i strikkeoppskriftene til petite knit. De er tydelige og enkle å forstå selv for sånne som meg som ikke kan lese oppskrifter
 
Jeg var helt håpløs, garne gikk i stykker, jeg strikket så stramt at det gjorde vondt både her og der. Er ikke mester enda, men min anbefaling er å strikke noe som motiverer, jeg begynte med nisselue så skappelgenser. Jeg lærte med å legge opp via YouTube. Stod det strikk vrang så googlet jeg det. Nå er strikke bunken min ganske stor og jeg er veldig stolt av meg selv. Tatt meg 3 år å komme dit jeg er nå. Hold ut, øv og øv selv om man har lyst til å kaste alt ut av vinduet ;)
Hahaha, kjenner meg igjen i det å ville kaste det ut av vinduet ja :hilarious::hilarious:
 
Ikke se på det som en svææær oppgave du skal i gang med, hvor du må kunne alt før du begynner. Ta et steg av gangen. Og begynn med noe enkelt, men ikke kjedelig. Skjerf f. Eks er :dead:

Alle kan lære å strikke, det er ikke vanskelig.
Takk! Jeg har en tendens til å ville klare alt med én gang, så kanskje greit å tråkke litt på bremsen og ta det rolig i begynnelsen :p
 
Jeg lærte ved hjelp av YouTube, der ligger masse bra. Når jeg fikk dreisen på vanlig rett/vrang/felling osv, så er jeg blitt veldig glad i strikkeoppskriftene til petite knit. De er tydelige og enkle å forstå selv for sånne som meg som ikke kan lese oppskrifter
Altså, oppskrifter gjør meg så forvirra :hilarious: kollegaen min viste meg oppskriften til en hakke hun strikker og jeg måtte bare klø meg i huet. Helt gresk! :hilarious:
 
Altså, oppskrifter gjør meg så forvirra :hilarious: kollegaen min viste meg oppskriften til en hakke hun strikker og jeg måtte bare klø meg i huet. Helt gresk! :hilarious:

Jeg synes også det i startem, forsto ingenting. Men etter jeg fulgte oppskriften til begynnerjakken hvor det følger med ekstra forklaringer på forkortelsene etc så synes jeg det var lettere å angripe en oppskrift hvor de bare brukte forkortelser. :)
 
Altså, oppskrifter gjør meg så forvirra :hilarious: kollegaen min viste meg oppskriften til en hakke hun strikker og jeg måtte bare klø meg i huet. Helt gresk! :hilarious:

Tips med oppskrifter som funger på meg. Les en og en ting å gjør den ene tingen før du går videre for da blir det litt mindre gresk. Så finnes det både enkle og vanskelig oppskrifter. Som nevnt over petiteknit har veldig bra oppskrifter til nybegynnere. Hun har også en genser som er enormt godt forklart og som er til nybegynnere :)
 
Altså, oppskrifter gjør meg så forvirra :hilarious: kollegaen min viste meg oppskriften til en hakke hun strikker og jeg måtte bare klø meg i huet. Helt gresk! :hilarious:
Jeg har også vært helt grønn, men disse får jeg faktisk til. Begynte med luer da, så en romper, jslle har jeg fortsatt ikke turt å prøve på
 
Back
Topp