Noen som sliter med amming?!

Mammafor2engler♡

Forelsket i forumet
Gullet mitt er 6 dager gammelt og jeg må pumpe melk for hvert måltid.. Føler dette er veldig trist :( flere som har det sånn? Noen som kan komme med råd når babyen ikke vil ta bryst?

Hilsen en som føler seg mislykket som mamma!

Hei, har dessverre ikke mange råd men har ei venninne som brukte skjold og fikk til amming da, etter å ha slitt med å få jenta til å ville ta puppen. Kanskje det kan hjelpe dere?

Gullet mitt er 6 dager gammelt og jeg må pumpe melk for hvert måltid.. Føler dette er veldig trist :( flere som har det sånn? Noen som kan komme med råd når babyen ikke vil ta bryst?

Er ikke så erfaren ift amming og har ingen gode råd, men jeg VET du ikke er mislykket som mamma! Det ordner seg helt sikkert. Håper noen her har tips eller at du får hjelp av HS eller på ammehjelpen.no

Stor klem <3

Du er IKKE mislykket mamma bare fordi ammingen ikke går som håpet!!Min gutt ville heller ikke ta bryst og jeg bestemte meg for å kun gi flaske! Pumpet i 3 veker,men nå får han bare Nan! Han er fornøyd og jeg er fornøyd! :) Det er ikke pupp eller flaske som er avgjørende for om barnet har det bra, det som betyr noe er hva som funker for dere! Som helsesøster sa: amming er en bitteliten del av et veldig stort puslespill! Barnet husker verken puppen eller flaska, det viktigste er at mor og barn koser seg og slapper av!
Man må tenke helhetsbilde:) Prøv så lenge du føler er greit, men om det ikke skulle gå så går det også bra:) Mye fint ved flaskemating også:)
Ikke stress, dette kommer til å ordne seg! :)

Er ikke puppen som er avgjørende for
om man er en god mor eller ikke! Men forstår godt at det er sårt for deg om du gjerne ville ha ammet men det går bare ikke...
Har du oppsøkt hjelp noe sted? Ammehjelpen kanskje har noen råd? Helsøster? Amme poliklinikk? Barsel?

Sender deg en god klem!

Sniker fra oktober. Jeg vet akkurat hvordan du har det! Jeg har en gutt som heller ikke ville ta bryst. Jeg hadde melk men han nektet plent. Jeg ble også veldig trist og lei pga. dette. Etter fire dager på klinikken klarte han å ta bryst m brystskjold. Nå er han snart seks uker og tar fortsatt bare bryst m skjold, men det funker veldig bra og han spiser (veldig) godt! Så mitt tips er prøv brystskjold! Jeg har brukt både Mam-sine og Medela. Liker egentlig Mam sine best. De får du tak i på vanlig apotek. Og som de andre skriver, du er ikke mislykket, men jeg kjenner godt den følelsen. Den sitter i hos meg enda, fordi han ikke skjønner puppen uten skjold. Jeg håper at han på sikt skal få det til uten, men har valgt å ikke stresse med det og heller fokusere på at han får i seg melk med litt hjelp. Lykke til!

Sniker fra desember litt da min prinsesse kom 10.november og ikke desember likevel:)
Hun er nå snart 3 uker og vi har slitt med amming fra dag en! Hun tar puppen godt men hun bare sovner og klarer ikke holde henne I gang. Produksjonen gikk ned og jeg følte meg elendig, men nå pumper jeg det jeg har og hun får nan i tillegg. Har funnet ut at så dette er en fin løsning for nå slapper jeg mer av og hun får i seg det hun trenger og er fornøyd. Hun legges til hver dag for kosens skyld og stimulering slik at jeg skal ha melk til hvertfall noen måltider om dagen. Min erfaring er at jo mer man stresser jo verre blir det. Det hjalp meg å få høre at det viktige er at vi begge slapper av og er tilfreds og at det er ikke noe galt i å ikke få ammet. Barnet ditt har mer glede av at du er rolig og avslappet i matsituasjonen :)

Går ikke helt etter planen her heller. Må sloss en stund før han endelig tar tak - varierer veldig hvor lenge han gidder å holde på og får NAN på plaske etterpå. Litt styr, men men

Prøver å pumpe av og til, men kommer ikke så mye der heller. Begynner å bli innstilt på at han snart blir et flaskebarn, men prøver nå så lenge han ser ut til å få noe ut av puppene

Jeg er med i denne klubben! Er veldig sliten av alt styret rundt mating, og føler på presset av å fortsette. Det største presset er fra meg selv fordi jeg vil så gjerne. Vi hadde startproblemer da det tok lang tid før jeg fikk nok melk. Gutten gikk ned i vekt og hs sa jeg måtte starte med regime der jeg mata hver 3 time døgnet rundt over noen dager. Vi skulle da kun bruke mme. Gutten gikk opp nesten 300 g på en uke og hadde tydelig fått altfor lite. Han ble fornøyd og mett. Sov endelig litt og når han var våken var han rolig. Da vi så skulle starte med amming igjen hadde jeg fått mindre melk og måtte pumpe. Oppsøkte ammehjelp i bydelen og har vært der flere ganger. Nå vil han ikke ha pupp og skriker som oftes når jeg skal legge han til. Har pumpet meg opp til god melkemengde igjen, men han nekter. Vet vel at det finnes en lettere utvei med flaska lille luring. Så nå har jeg laga arbeid for meg selv: først 20 min med "amming", så flaske, så pumping. Tar så ufattelig lang tid og vet ikke hvor lenge jeg fortsetter. Det kjipe er at noen ganger tar han pupp lett som bare det, og lever lenge på disse få gangene. Håpet er der, men han er nå 5 uker snart og mor er sliten. Fikk tips om å ikke gi flaske og heller gi med kopp slik at han ikke ble sugeforvirret. Nå spiser han så mye av gangen at vi kapitulerer til flaska. Ble også anbefalt å ikke gi smokk. Håper det løsner for deg snart!:)

Mi ble kjempesinna når melka ikke kom fort nok og tok kun det ene brystet. Når hun først tok tak var det tre sug så slapp hun og slo og hylte:p Vi begynte med mme på sykehuset, og sluttet å amme :) Har hatt brystreduksjon så var veldig forberedt på at amming sikkert ikke kom til å fungere :)

Jeg var innlagt på nyfødt intensiv og der fikk jeg mye ammeråd fordi lille ikke tok tak/sugde ikke (prematurfødt). Brystskjold er det mange som bruker, men brysthjelp var det som hjalp meg - for da frista puppen litt mer :P

Men når han først begynte å suge så ble konklusjonen at jeg produserer ikke nok melk og derfor del-ammer jeg. Uansett om det er mm eller mme han får, så er følelsen av å se han mett mye bedre enn da han var sulten. For om det er flaske eller pupp - jeg er mamma'n hans og får han mett :)

Sliter her også. Masse melk og villig gutt, men har fått store og dype sprekker. Gir litt mme innimellom for litt ro, men da sprenger det jo også og pumpe er ikke aktuelt enda. Revnet nesten vorten helt.. :( bare det gror så går det seg til. Dag 11 nå.. Krysser fingre

Sniker fra oktober. Jeg vet akkurat hvordan du har det! Jeg har en gutt som heller ikke ville ta bryst. Jeg hadde melk men han nektet plent. Jeg ble også veldig trist og lei pga. dette. Etter fire dager på klinikken klarte han å ta bryst m brystskjold. Nå er han snart seks uker og tar fortsatt bare bryst m skjold, men det funker veldig bra og han spiser (veldig) godt! Så mitt tips er prøv brystskjold! Jeg har brukt både Mam-sine og Medela. Liker egentlig Mam sine best. De får du tak i på vanlig apotek. Og som de andre skriver, du er ikke mislykket, men jeg kjenner godt den følelsen. Den sitter i hos meg enda, fordi han ikke skjønner puppen uten skjold. Jeg håper at han på sikt skal få det til uten, men har valgt å ikke stresse med det og heller fokusere på at han får i seg melk med litt hjelp. Lykke til!

Akkurat slik har begge mine hvert! Får til amming med skjold, med eldste gikk jeg i depresjon over maset fra ammepoliklinikken og følelsen av å være mislykka som mor, så ho fikk flaske fra 7-8 ukers alder så jeg fikk hentet meg inn. Denne gangen tok jeg med skjold på sykehuset, prøvde uten - gikk ikke! Nektet plent. Nå har han lagt på seg 700 gram på to uker med bare amming! Men går ikke uten skjold

Akkurat slik har begge mine hvert! Får til amming med skjold, med eldste gikk jeg i depresjon over maset fra ammepoliklinikken og følelsen av å være mislykka som mor, så ho fikk flaske fra 7-8 ukers alder så jeg fikk hentet meg inn. Denne gangen tok jeg med skjold på sykehuset, prøvde uten - gikk ikke! Nektet plent. Nå har han lagt på seg 700 gram på to uker med bare amming! Men går ikke uten skjold
Jeg skjønner godt at du ble deprimert! Jeg har bare bestemt meg for at det skal jeg ikke bli, da bruker vi heller skjold hele ammeperioden. Gutten får i seg myyye mat! Var ca 3700 da han ble født og etter fem uker er han 5500, så han spiser godt-med skjold! Så håper jeg at jeg klarer fortsette produsere nok melk hele ammeperioden. Så kan de på ammepoliklinikken være negative til skjold. For oss funker det!

Ble flaske mamma selv om jeg ville amme. Men å sitte med ei som ikkje får nok næring og ikkje blir mett er et ikke alternativ for meg. Hun låg en uke på nyfødtintensiven og fikk mye mat servert rett i magen fra sonde og har derfor ikkje tolmodighet til å ligge å jobbe for maten. Så heller en fornøyd og mett unge og en avslappa mamma :-)

Kjempe klem til deg som er garantert fantastisk mor! Absolutt ikke mislykket, sånne ting skjer og er vanskelig å styre. Har dessverre ikke så mye råd om meklinga men eg anbefaler å snakka med ammehjelpen.no de hjalp meg veldig :)

Back
Topp