Noen som skal ta Nipt test?

Bkno7664582

Blir kjent med forumet
Noen som drar til Danmark/Sverige for Nipt test? Det vurderes sterkt her, foreløpig ser jeg at Danmark er halvparten av prisen som Sverige! Noen med anbefalinger som har gjort det før på hvor det e best?
 
Vi har prata om det. Ikke i faresonen for noe, men vi føler det er riktig for oss :)
Men bare vært inne å titta på Lilleliv.dk hittil :)
 
Noen som drar til Danmark/Sverige for Nipt test? Det vurderes sterkt her, foreløpig ser jeg at Danmark er halvparten av prisen som Sverige! Noen med anbefalinger som har gjort det før på hvor det e best?
Vi har så og si bestemt oss for NIPT, og det blir nok Københavnstur på oss rett ved uke 10, men skal snakke med jordmor først og ta TUL før endelig bestemmelse tas.
 
Vi har så og si bestemt oss for NIPT, og det blir nok Københavnstur på oss rett ved uke 10, men skal snakke med jordmor først og ta TUL før endelig bestemmelse tas.

Dette er vår plan også [emoji4]
 
NIPT= Non Invasive Prenatal Testing.

I blodet til mor finnes det små mengder foster-DNA. Dette kan analyseres i en vanlig blodprøve fra mor og kan med høy sannsynlighet påvise trisomier (og eventuelt andre genetiske tilstander, kommer an på hva man ønsker) hos fosteret. Svaret får man kun i sannsynlighet og diagnose stilles kun ved fostervannsprøve/morkakeprøve hvis foreldrene ønsker endelig svar. Faglig veiledning fra lege/jordmor anbefales uansett, men det er mange tråder her inne om emnet og folkehelseinstituttet har også skrevet en del. Just google it[emoji6]
 
Har egentlig ikke vurdert det, men ble sittende og søke litt for mye på Google nå og ble litt nysgjerrig. Snakket med mannen og vi ble enige om å vente til vi har vært på første tul og legesamtale. Så tar vi en avgjørelse derifra.
Kan fint dra til Gøteborg tur/retur på en dag :)
 
Skal ikke ta, har så mange ultralyder og tett oppfølging fra før av.. skal på TUL i uke 10-12 for å se etter softmarks eller hva det heter for downs og noe annet :)
 
Noen som drar til Danmark/Sverige for Nipt test? Det vurderes sterkt her, foreløpig ser jeg at Danmark er halvparten av prisen som Sverige! Noen med anbefalinger som har gjort det før på hvor det e best?

Sniker fra desember: tok blodprøve på furst og sendte via gendia.net i Brussel! Litt dyrere men trenger da ikke reise:)
 
Nei.
 
Kan jeg bare spørre om hvorfor man tar disse testene? :) Er det hvis man er i risikosone for noe arvelig f.eks, og det er ting som kan være greit å forberede seg for i tiden etter fødsel, eller ting som kan være viktig å vite om babyen ved spesielle behov etter fødsel?
Jeg er totalt uvitende, og spør bare fordi jeg liker å lære noe nytt, hehe :)
 
Back
Topp