Noen som skal på flere UL etter OUL?

Jeg skal på hvertfall 2 nye ul'er. Dette fordi vi har hjertefeil i familien og så en vekstkontroll i uke 28. Det er altså medisinsk grunn til at jeg skal på flere ul :-)

Ingen som bekymrer seg noe ifht at det anbefales å ikke ta flere enn man trenger, samt kun pga medisinske årsaker (ikke for "moroskyld")?

Med tanke på at det er vanlig i mange vestlige land å ta flere ultralyder enn her, pluss at mange som har risikosvangerskap får regelmessig ultralydundersøkelser så tror jeg ikke dette er et problem.

Har vært på tre allerede (21+1). Å har oppsatt en til i uke 32. Er ikke nervøs for at dette kan være farlig for fosteret eller meg selv. Hadde det vært en risiko har nok ikke det norske helsevesenet hatt en slik rutine som de har på Ul. I tillegg ville det ikke være lønnsomt for privat sektor å hatt tilbud om ul. Kanskje for 15-20 år siden var det farlig, men teknologi og utstyr blir oppdatert, bedre og sikrere for hver dag som går!

Ingen som bekymrer seg noe ifht at det anbefales å ikke ta flere enn man trenger, samt kun pga medisinske årsaker (ikke for "moroskyld")?
Overhodet ikke bekymra. De som har risikosvangerskap har jo mange ultralyder, og i flere andre land har de mer enn én vanlig UL. Jeg tenker at det å finne ut av ting - både av medisinske årsaker og for å berolige mor - veier tyngre enn risikoen for at det er skadelig. De har gort mange undersøkelser og studier på dette, men ingen har med sikkerhet vist at ultralyd skader babyen. Derfor føler jeg meg helt trygg:)

Det blir nok bare med OUL for oss. Var på tidlig UL i uke 6 og 8. Uke 6 var jeg kortere enn vi først trodde så vi fikk ny i uke 8. Siden vi hørte hjertelyd på

Vi skal på 3D, var det med lillemor å:) også får vi en ekstra ul på sykehuset pga hjertesykdom i familien, veldig godt å bli fulgt opp:)

I forrige svangerskap ventet vi tvillinger og fikk da ukentlig ul etter uke 24. Så det føles litt rart ut denne gangen at nå som vi har hatt o.ul så får vi ikke flere:p men lille gutt i magen er helt frisk og så lenge jeg følee alt er normalt så kommer jeg ikke til å be om mer. Kommer ikke til å ta 3D siden det er så mange som ble skuffet over det her i området.

Kun dersom sykehuset ønsker kontroller. Gidder ikke dra på 3D UL :p

Jeg skal på nr.3 i dag. Vært på TUL og UL, men pga tett oppfølging får jeg tettere sjekker. I dag skal vi sjekke at blodgjennomstrømmingen og veksten til barnet er ok.

Fikk sist en gutt 27+4 som i tillegg hadde vekstavvik (400g mindre enn forventet).

Vi var på tidlig UL, OUL og skal kanskje ta en 3D UL senere hvis jordmoren på stedet vi vil gå kommer tilbake. :)

Her blir det kun oul. Ikke vært på tul og tenker ikke gå på 3D.

Her blir det nok en del til, jeg har diabetes og da følges jeg tett. Hadde nok ikke gjort det om ikke. Skal ikke på 3D.

Back
Topp