Noen som meg som er overvekt?

sno2018

Blir kjent med forumet
Jeg venter mitt tredje barn. Jeg hadde planer om å gå ned i vekt og komme helt i form før vi skulle ha et annet barn, men det skjedde som det skjedd
Nå starter jeg på 100 kg, som er langt over min ideell vekt ift høyde. Jeg vet at leggen min kommer til å si noe om det, pga alle risikoene knyttet til fedme og svangerskap og fødsel.

Jeg har begynt å ta tak i kostholdet og gjøre noe lett trening og håper at jeg klarer på denne måten å ikke legge på noe særlig vekt denne gangen - i hvert fall ikke mer en strengt nødvendig for babyen sin helse.

Jeg lurer om det kan være flere som meg, slik at vi kan støtte hverandre gjennom svangerskapet?
 
Samme her. Veier ikke 100 men er overvektig. Vil helst ned 10 kg men er nå gravid med mitt 3 barn, jeg vil gjerne være med å motivere deg å du meg. Mange uker er du? Jeg må virkelig spise sunt, for baby sin del å
 
Sniker fra august. Bmi 34 her. Fikk bare beskjed fra jordmor om å forsøke å være i mer aktivitet og ta gode valg i matveien for å begrense unødvendig høy vektoppgang. Hun nevnte det første kontroll, og sa samtidig at hun ikke skulle «mase» mer om det på andre kontroller. Deilig å slippe å få det påpekt hele tiden. Hun mente svangerskapet ville gå helt fint, om jeg selv var litt bevisst. Ingen ekstra oppfølgning.
 
Samme her. Veier ikke 100 men er overvektig. Vil helst ned 10 kg men er nå gravid med mitt 3 barn, jeg vil gjerne være med å motivere deg å du meg. Mange uker er du? Jeg må virkelig spise sunt, for baby sin del å
Flott! Jeg synes det er litt lettere å gå gjennom dåne ‘utfordringer’ når du er i lag med en annen :)

Jeg er 31 år gammel og 4+4. 167 cm høy og ca 100 kg. Jeg lagt på meg ca 20 kg ved første svangerskapet og har ikke klart å få den vekk ennå.

Har du tenkt å prøve å holde samme vekt som du har i dag, eller minimere vektoppgang mens du fortsatt spise det som baby trenger?
 
Sniker fra august. Bmi 34 her. Fikk bare beskjed fra jordmor om å forsøke å være i mer aktivitet og ta gode valg i matveien for å begrense unødvendig høy vektoppgang. Hun nevnte det første kontroll, og sa samtidig at hun ikke skulle «mase» mer om det på andre kontroller. Deilig å slippe å få det påpekt hele tiden. Hun mente svangerskapet ville gå helt fint, om jeg selv var litt bevisst. Ingen ekstra oppfølgning.
Hei!
Så bra å høre at det gikk greit til slutt, og veldig greit at jordmoren maste ikke om vekten hele tiden.

Jeg prøver mest å velge sunne mat foran de usunne ting som jeg gjerne vil ha, og håper at jeg får litt mer energi generelt. Jeg har også slitet mye med bekkenet, også etter fødsel, så håper at litt trening kan hjelpe å forebygge det. Ellers mistenker jeg at fastlegen min kommer ikke til å gjøre så mye ut av vekten.
 
Sniker fra juni

Jeg har allerede gått opp 12kg og er bare i uke 19+4. Var 90kg og 173/172 cm så ikke akkurat smal til å begynne med. Syntes det er utrolig kjedelig, men har en lei tendens til å legge på meg veldig lett.
 
Sniker fra prøver forumet og håper å komme inn her om en ukes tid :angelic:

Jeg var overvektig med bmi på 33 sist svangerskap, jeg gikk heldigvis ikke opp så mye da. 6kg over startvekt. Også gikk jeg ned når jeg ammet, men så fort jeg sluttet med det skøyt vekta fart oppover. Så er nå der jeg var på slutten av svangerskapet sist. Altså 6kg mer, og en bmi på 34,9. Så kvier meg litt for akkurat den biten når jeg blir gravid. :arghh: håper jeg klarer å ikke gå såå mye opp denne gangen også, men samtidig sist så kasta jeg opp så mye så var nok det som var avgjørende. :nailbiting:
 
Flott! Jeg synes det er litt lettere å gå gjennom dåne ‘utfordringer’ når du er i lag med en annen :)

Jeg er 31 år gammel og 4+4. 167 cm høy og ca 100 kg. Jeg lagt på meg ca 20 kg ved første svangerskapet og har ikke klart å få den vekk ennå.

Har du tenkt å prøve å holde samme vekt som du har i dag, eller minimere vektoppgang mens du fortsatt spise det som baby trenger?
Det er absolutt lettere :) jeg er 38, gravid med nr 3. 172 høy og 77 kg. Trivsel vekt er 70 kg. Jeg er 4+2 idag. Jeg la på meg nesten 30 med begge guttene mine tidligere men det er 9 år siden sist jeg var gravid. Jeg ønsker å være 70 kg som jeg pleier, prøve å ikke spise mer enn jeg må, men er lett når man er gravid
 
Er i samme båt her. Bmi på 32. La på meg 30 kg i første svangerskapet. Amma ikkje, så gikk ikkje ned noko særlig etter fødsel. Planen var å komme ned i vekt for søskenforsøk(ivf) med kostholdsendring og trening med pt i tillegg til turgåing. Har holdt på med det i 3mnd. for så å oppdage at mensen var sein. Fikk sjokk over positiv test:) Har forsett med sunt kosthold og trening, men prøver å holde vekta (ikkje gå for mykje verken ned eller opp).
 
Jeg er i samme båt. Første svangerskap var de veldig fine med meg og vekta mi, ingen kommentarer ut over at jeg ville få ekstra oppfølging grunnet vekta..
Denne gangen er jeg 10 kg lettere, men vil fortsatt måtte ha ekstra oppfølging.
Det vil gå bare godt, så lenge man har et greit kosthold og prøver å holde seg i aktivitet så tenker jeg at det er ikke så mye mer man får gjort :)
Jeg er veldig spent på hvordan jeg klarer å holde meg unna sjokolade denne gangen!
 
Er i samme båt her. Bmi på 32. La på meg 30 kg i første svangerskapet. Amma ikkje, så gikk ikkje ned noko særlig etter fødsel. Planen var å komme ned i vekt for søskenforsøk(ivf) med kostholdsendring og trening med pt i tillegg til turgåing. Har holdt på med det i 3mnd. for så å oppdage at mensen var sein. Fikk sjokk over positiv test:) Har forsett med sunt kosthold og trening, men prøver å holde vekta (ikkje gå for mykje verken ned eller opp).
Jeg ammet men klarte å gå opp i vekt Vi skulle ikke forsøke før neste år så følte at jeg liksom hadde mye tid å gjøre noe med vekten. BMI ligger også på 32 og prøver å holde vekten, så det ser ut som vi har den samme planen!
 
Jeg er i samme båt. Første svangerskap var de veldig fine med meg og vekta mi, ingen kommentarer ut over at jeg ville få ekstra oppfølging grunnet vekta..
Denne gangen er jeg 10 kg lettere, men vil fortsatt måtte ha ekstra oppfølging.
Det vil gå bare godt, så lenge man har et greit kosthold og prøver å holde seg i aktivitet så tenker jeg at det er ikke så mye mer man får gjort :)
Jeg er veldig spent på hvordan jeg klarer å holde meg unna sjokolade denne gangen!
Det er et godt poeng. Kanskje selve tallet er ikke så viktig så lenge man spiser bra og trener litt
 
Rundt 170 høy og vipper rundt 105 kg nå :arghh:
Veide 104 når jeg sluttet på p-piller i 2018, veide 10 kg mindre når jeg ble gravid sommeren 2019. La på meg 12 kg i graviditeten, gikk ned alt + ca 8kg til under ammeperioden. Med andre ord lagt på meg nesten 20kg på 1,5 år.

Hadde ikke håpt startvekten i ny graviditet skulle være lik sluttvekten i den forrige.
Nå prøver jeg å endre kostholdet. Aktivitet har jeg også litt å gå på, men kostholdet er hovedproblemet her.
 
Jepp. 78 kg på 160 cm. Riktignok noen kg mindre enn ved første graviditet, men for 1,5 år siden var jeg nede på 70 kg. Så det syns jeg er dritt. Sist la jeg ikke på meg så veldig før helt på slutten, da kom det 15 kg nesten over natta. Endte til slutt med å gå opp rundt 20 kg.
 
Japp! Er ein god 105 kg og godt overvektig. Har ikkje bydd på nokon problem så langt, men det kan jo sjølvsagt utfolde seg utover. Er i veke 19 no, har ikkje fått opp noko, så satsar på at det held fram slik.
 
Jeg er i uke 20 nå. 168 høy og veier 128 kg. Lagt på meg 3 kg i svangerskapet. Har alltid vært stor. Har to barn fra før av, født i 2004 og 2005. Var 109 kg da jeg starta på svangerskapet med andremann. Siden har vekta gått sakte med sikkert opp til jeg tok noen grep for noen år siden og gikk ned en del. Var nede i 106 i 2020, men så har det vært tøffe tak i livet og da kommer kiloene dessverre. Har prøvd å bli gravid siden januar 2020, men ingenting har skjedd, så jeg ga opp og tenkte at det ikke kom til å skje... Men plutselig var det en positiv test i februar og jeg fikk fullstendig panikk fordi vekta viste så mye og jeg var i så sinnsykt dårlig form... Men nå har vi kommet oss greit gjennom halve svangerskapet, så da skal vi vel klare resten og. Til tross for et bekken som krangler og gjør meg svært inaktiv. Ingen drømmesituasjon, men man får gjøre det beste ut av det.
 
167 cm og 91 kg før svangerskap, bmi på 33 aka fedme (ikke gått opp, 21 uker ca)... når jeg sier til folk at jeg blir betegnet som fedme så blir de sjokkert, de ler osv... altså jeg vet jeg ikke er tynn men fedme?? den må lengre ut på landet altså :laughing025 tabellene og grensene burde endres. Men vil gjerne ned 20 kg altså, håper amming og mer aktivitet med barn ordner det
 
Back
Topp