Noen som kan regler for parring av hunder?

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Vi har en herlig tibetansk spaniel gutt på 3 år, som vi gjerne vil ha en arving til[;)] Så lurer litt på om noen kan litt om regler rundt dette. Vi vil nemlig at parringen skal skje etter NKK`s retningslinjer, slik at vi får stamtavle på valpen. Tibbegutten vår har stamtavle.

Har kikket litt på nettet, men finner ikke så mye om det på NKK sine sider. Det jeg lurer mest på er om hannen må være stilt ut og premiert for å få godkjent og registrert kullet? Og må hunnen være stilt ut? Eller er det nok om både hannen og hunnen har stamtavle og er helseundersøkt?[:)]

På forhånd takk!

Slik står det på NKKS side-I NKKs register opptas alle hunder som er født i Norge dersom begge foreldre er av samme rase og registrert i NKK eller utenlandsk register anerkjent av NKK. For valper født etter 1.1.98 må også begge foreldre være ID-merket. For en del raser gjelder enkelte tilleggskrav. Oversikt over disse kan man få ved henvendelse til Norsk Kennel Klub. Du finner dem også her på NKKs web-sider.
http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1170946592321

Så en kan få valper uten at hundene er stilt,men en får mer penger for valper hvis foreldrene er stilt og har premierte.
Vet at slik som på jakthunder så for å få registrer de så må mor og far ha jaktpremiert

Skal være info om det på nkk.no, og så har vel raseklubben for din rase noen tips?
Lykke til!

http://www.nmhk.net/tibetanskspaniel/avlsetiske_retningslinjer/avlsetiske_retningslinjer.htm

ORIGINAL: LillianneLie

Oh no, ser han må få 1.premie. Da gikk nok det i vasken[&:]

Takk for svar forresten:)
derre kan jo alikevel få valper hvis den som har tispa sier ja

Jada, kan jo det. hadde bare likt om valpene kunne fått stamtavle. selv om det ikke egentlig har noe å si så lenge foreldrene er friske og raske[:)] Men er vel mange som helst vil kjøpe hunder med stamtavle.

uten stammtavle = blandingshund!! Og hvis hannen ikke kan få 1kval så er den jo ikke helt etter rasestandar...hvorfor vil man da avle på de??? Men gjelder dette ikke bare for å få godkjent gjennom avelsråde i raseklubben?? Som regel så får de jo stamtavle så lenge mor og far er reg i nkk, og far har bekreftet at testikklene er i orden????

ORIGINAL: bondekone

Slik står det på NKKS side-I NKKs register opptas alle hunder som er født i Norge dersom begge foreldre er av samme rase og registrert i NKK eller utenlandsk register anerkjent av NKK. For valper født etter 1.1.98 må også begge foreldre være ID-merket. For en del raser gjelder enkelte tilleggskrav. Oversikt over disse kan man få ved henvendelse til Norsk Kennel Klub. Du finner dem også her på NKKs web-sider.

Så en kan få valper uten at hundene er stilt,men en får mer penger for valper hvis foreldrene er stilt og har premierte.
Vet at slik som på jakthunder så for å få registrer de så må mor og far ha jaktpremiert

Dette stemmer ikke[;)]
På Golden Retriever (som jeg kjenner best til[;)]) får man akkurat det samme for en valp med høyt premierte foreldre, som en valp med upremierte foreldre...
Retrieverklubben har som krav at begge foreldrene skal ha minst 2x 1.premie på utstilling, være HD-frie og være fri for arvelige øyesykdommer.
Det som er dritten (for å si det mildt) er at du får registrert goldenvalper hos NKK så lenge de har godkjent hd-status og ikke har sterk grad...
Så har du to goldener, der begge er hd-røntget med middels grad hd, så får du faktisk registrert valpene hos nkk...  Møkkasystem...

Og min jakthund har faktisk et kull valper etter seg som er registrert med stamtavle selv om han ikke har premiering på jaktprøve...

ORIGINAL: @ne

Dette stemmer ikke[;)]
På Golden Retriever (som jeg kjenner best til[;)]) får man akkurat det samme for en valp med høyt premierte foreldre, som en valp med upremierte foreldre...
Retrieverklubben har som krav at begge foreldrene skal ha minst 2x 1.premie på utstilling, være HD-frie og være fri for arvelige øyesykdommer.
Det som er dritten (for å si det mildt) er at du får registrert goldenvalper hos NKK så lenge de har godkjent hd-status og ikke har sterk grad...
Så har du to goldener, der begge er hd-røntget med middels grad hd, så får du faktisk registrert valpene hos nkk...  Møkkasystem...

Og min jakthund har faktisk et kull valper etter seg som er registrert med stamtavle selv om han ikke har premiering på jaktprøve...

nå lærte jeg noe nytt i dag. har bestandig hørt at begge foreldrene måtte ha fått 1 premie på utstillig for å i det hele tatt få registrert valpene i NKK. [&:]

ORIGINAL: turboquattro

ORIGINAL: @ne

Dette stemmer ikke[;)]

nå lærte jeg noe nytt i dag. har bestandig hørt at begge foreldrene måtte ha fått 1 premie på utstillig for å i det hele tatt få registrert valpene i NKK. [&:]

Skal ikke si at dette gjelder for alle raser, DET har jeg ikke peiling på[;)]
Men det gjelder ihvertfall for Golden Retriever.  Raseklubben (Norsk Retrieverklubb) har sine avlsanbefalinger, og Norsk Kennel Klub har sine krav for å registrere valper.  Når det er sagt mener jeg at det er et MINIMUM at raseklubben sine avlsanbefalinger blir fulgt før man setter valper til verden!!!

ORIGINAL: tkn

uten stammtavle = blandingshund!! Og hvis hannen ikke kan få 1kval så er den jo ikke helt etter rasestandar...hvorfor vil man da avle på de??? Men gjelder dette ikke bare for å få godkjent gjennom avelsråde i raseklubben?? Som regel så får de jo stamtavle så lenge mor og far er reg i nkk, og far har bekreftet at testikklene er i orden????

Hunden er 100 % etter rasestandard, men har ALDRI blitt trent med tanke på utstilling. Dette er heller ingen interesse jeg har, eller noen gang vil få, dessverre. Utseendemessig er hunden tipp topp, også når det gjelder gemytt. Men han finnes ikke lydig, så lenge andre hunder er i nærheten. DERFOR er utstiling så godt som uaktuelt!

Nei, hundene må da tydligvis begge være utstilt og premiert for å få stamtavle på valpene..

Men hvis intr for valper er der, så er det ikke mye trening som skal til[;)] De fleste dommere byr seg ikke sånn nevneverdig om lydighet o.l De skal bedømme hunden...så lenge den ikke knurrer o.l til de andre hunden. Målet ditt er jo bare å få 1kval og hvis hunden er helt etter rasestandar så er ikke det noe problem. Lær hunde at andre håndterer han og sjekker tenner( og stå på bord????),stå og løpe på siden av deg. Du har jo lov til å bruke godbiter o.l i ringen. Når hunden din blir bedømt, så er jo de andre hundene på sidelinjen. Så hvis du får han til å løpe på siden av deg sånn at dommeren får sett beveglsene hans med hunder 5-7 meter unna så er jo saken biff[8D] vet det ikke er så enkelt, men med litt innsats så går det meste[:D][:D]! Du har ikke evt en oppdretter som kan stille han??? Leste at du ikke hadde intresse av det, men TENK om det rekker med en el to utstillinger så er det i boks, og du trenger ALDRI å tenke på det i gjen[;)][;)][;)][;)] Og leting etter tispen kan begynne[8D][8D][8D][8D] Måtte bare skrive dette, ikke noe vondt ment e.l Masse lykke til uansett[:)][:)]

Jeg lånte ut hannhuden min for parring... han var stilt ut, men ikke nok til at han var premiert.. Jeg ville bare utstille han for å se om dommerene synes han var like fin som jeg syntes[:)]

Eneste kravet som var.. for å få valpekullet godkjent var at hannhunden min måtte være Id-merket

Glemte forresten å skrive det at i de aller fleste hundemiljøer er det tispeeierne som leter etter hannhundene, og ikke omvendt...

Hvis du aldri har vært på utstilling med din hund, så er det jo ingen som "vet om" den[;)]

Så lenge du har stamtavle på gutten din.. og tispen har det.. så vil valpene også få det.. Eneste kravet er at begge foreldrene er id-merket

Med min rase var det i alle fall ingen krav om at han måtte være premiert.. som fkes Champion..

Tror heller ikke jeg hadde fått stort mer for valpene om han var Champion

Jeg tok 1000 kr for parringen.. og 1000 kr pr levende valp

Joda, er sant det tkn[:D] Kanskje går det bedre enn jeg tror også[:)] Hadde muligens vært en ide å begynt i det småe og sett om vi kommer noen vei[:)] For har jo så lyst å ha han i avl:) Takk for tips hvertfall[:)]

ORIGINAL: Fridasinmamma

Så lenge du har stamtavle på gutten din.. og tispen har det.. så vil valpene også få det.. Eneste kravet er at begge foreldrene er id-merket

Med min rase var det i alle fall ingen krav om at han måtte være premiert.. som fkes Champion..

Tror heller ikke jeg hadde fått stort mer for valpene om han var Champion

Jeg tok 1000 kr for parringen.. og 1000 kr pr levende valp

Fikk en link over her, der det står at tilleggskrav til parring for denne rasen er at hannen får minst en 1.plass[:)] Men hadde kanskje vært gøy å prøvt også, hvem vet[:)]

Både hannhund og tispe skal være stilt og oppnådd en første premie i en nkk utstilling:)

Back
Topp