Jeg har hatt noen uker med svangerskapshypertensjon uten proteinuri nå, men hadde 1+ på protein i urin i går kveld da jeg var på sykehuset (egentlig ikke i forbindelse med blodtrykket, men det ble nå det likevel da siden det var 95-105 i undertrykk hele tiden). Lege ringte meg om at blodprøvene er fine og at jeg ikke har svangerskapsforgiftning nå. Jeg regner da med at det er lever- og nyreprøver som er fine.
Men i diagnosekriteriene står det:
"Definisjonen krever at blodtrykket skal være forhøyet ved minst to målinger med mer enn 6 timers mellomrom. Det samme gjelder påvisning av proteinuri som også skal skje i to prøver, med mindre det er 2 + eller mer. Definisjonen av proteinuri er proteinutskillelse på mer enn 0,3 g/døgn (tilsvarer 1+ på stiks)."
Betyr det at hvis jeg får 1+ på stiks når jeg skal ta ny prøve i morgen, så har jeg likevel svangerskapsforgiftning, selv om blodprøvene som ble tatt er fine? For da har jeg jo isåfall hatt påvist proteinuri i to prøver, hvis det skjer.
Jeg er kjemperedd for preeklampsi naturligvis; redd for at babyen skal dø eller at jeg skal få eklampsi og kramper.. Heldigvis var alt vel på ultralyd per nå. Han er litt under snittet, men god blodgjennomstrømming i navlestrengen og sånt.
Men i diagnosekriteriene står det:
Legemiddelhåndboka
Norsk legemiddelhåndbok for helsepersonell er en terapirettet oppslagsbok om legemidler som behandlingsalternativ.
www.legemiddelhandboka.no
Betyr det at hvis jeg får 1+ på stiks når jeg skal ta ny prøve i morgen, så har jeg likevel svangerskapsforgiftning, selv om blodprøvene som ble tatt er fine? For da har jeg jo isåfall hatt påvist proteinuri i to prøver, hvis det skjer.
Jeg er kjemperedd for preeklampsi naturligvis; redd for at babyen skal dø eller at jeg skal få eklampsi og kramper.. Heldigvis var alt vel på ultralyd per nå. Han er litt under snittet, men god blodgjennomstrømming i navlestrengen og sånt.