Noen som jobber i barnehage? Eller med mennesker?

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
Å jobbe med mennesker generelt sett kan være veldig krevende, fordi du må gi så mye av deg selv og være "på" hele tiden.
Jobber i bhg og elsker jobben min. Samtidig går lufta ut av ballongen når halve dagen har gått. Føler meg både trøtt og tom.

Miljøet på jobb er bra, men som sikkert mange andre arb plasser er det litt baksnakking og negativitet. Jeg er sikkert mega sårbar, men om jeg hører noen har sagt noe om meg blir jeg såra. Og klarer ikke å riste det av meg på en måte..
men generelt sett har vi det hyggelig på jobb.

På hjemmebane er jeg mye alene da mannen er på jobb. 2 barn som skal på trening, har lekser og skal kjøres hit og dit. Husarbeid som også må gjøres.
Er så heldig å ha mamma i nærheten, hun lager ofte middag hjemme hos oss til barna er ferdig på skolen, og tar klesvasken i ny og ned.

Merker det er hardt å begynne på jobb igjen etter ferien.

Flere som har det slik? Eller er det bare meg?
Mangler hverken vitaminer eller noe

Krevende å jobbe med mennesker, ja. Jeg jobber i barnehage og har to barn på 6 og 3 år hjemme, så er liksom aldri helt ferdig på jobb. I tillegg er jeg en del alene siden mannen jobber i Nordsjøen. Skulle gjerne hatt en mamma i nærheten som kunne lage middag og vaske klær, men jeg må gjøre alt selv. Nå har jeg fått jobb i barnehagen som treåringen går i, pluss at skolen er i samme bygg, så må ikke reise et sted for å hente ungene.

Jeg er sliten hele året. :P

Krevende å jobbe med mennesker, ja. Jeg jobber i barnehage og har to barn på 6 og 3 år hjemme, så er liksom aldri helt ferdig på jobb. I tillegg er jeg en del alene siden mannen jobber i Nordsjøen. Skulle gjerne hatt en mamma i nærheten som kunne lage middag og vaske klær, men jeg må gjøre alt selv. Nå har jeg fått jobb i barnehagen som treåringen går i, pluss at skolen er i samme bygg, så må ikke reise et sted for å hente ungene.

Jeg er sliten hele året. :p

Uff.. stakkars deg. Tøft å være alene. Godt at du har fått jobb i samme hus som barna- sparer tid der.
Hva gjør du når du er helt utslitt? Sover?

Uff.. stakkars deg. Tøft å være alene. Godt at du har fått jobb i samme hus som barna- sparer tid der.
Hva gjør du når du er helt utslitt? Sover?

Jeg sover når ungene ser Barne-TV :P Og leggingen blir ofte så som så når de ikke hører. Men alt går. :P Ja, og har bare 40% stilling pluss vikarjobb nesten hver uke, så kan bestemme selv hvor mye jeg vil jobbe. :) forrige barnehageår hadde jeg 60%. Trikset er å jobbe redusert :P

Jeg sover når ungene ser Barne-TV :p Og leggingen blir ofte så som så når de ikke hører. Men alt går. :p Ja, og har bare 40% stilling pluss vikarjobb nesten hver uke, så kan bestemme selv hvor mye jeg vil jobbe. :) forrige barnehageår hadde jeg 60%. Trikset er å jobbe redusert :p
Høres ut som en god investering. Jeg jobber 80% og det er maks for meg.. skulle ønske jeg hadde mulighet til å jobbe 60

Er vernepleier og jobber med en ganske krevende person slik at man må være «på» hele tiden. Vi jobber lange vakter (12,5 timer), så har heldigvis fridager å hente meg inn på og få tatt igjen husarbeid. Skulle gjerne jobbet redusert, men d har vi ikke råd til siden vi er helt avhengige av min lønn.

Er vernepleier og jobber i bofellesskap for psykisk utviklingshemmede. Givende , men også krevende. Eier 100% stilling , men har mulighet å jobbe redusert så pr. nå er det 63%. 100% hadde jeg aldri orket. Jobber redusert pga sykdom , kortere dager på barna i barnehagen og fridager innimellom:)

Jeg jobber som vikar (to steder nå) i helsevesenet, og jeg kjenner at på slutten av vakta er jeg som regel ganske tom, men samtidig går jeg hjem med en god følelse da jeg elsker jobben min :) samboer jobber 12timers vakter så når han jobber så er jeg hjemme med minsten, og har ansvar for å levere og hente i bhg :) i tillegg til mat og evnt husarbeid. Det er lange og tøffe dager når han jobber, men får desto mer hjelp de dagene han har fri :)

Kanskje du bør bytte jobb? Høres ikke helt ut som du passer til den type jobb

Jeg er sykepleier og jobber på sykehuset. D er ganske krevende og en gir ofte mye av seg selv. Men merker jeg nå har mer overskudd etter jobb enn i starten. Blitt flinkere til å holde ting litt på avstand. Vi ser og hører mye og opplever gjerne kriser sammen med pasientene våre som er veldig krevende å da må en klare psykisk å ta litt avstand av og til.

Har ikke barn, men jobber med ungdom :-) Man blir jo litt sprø til tider, men man kan tåle mye så lenge man har gode rutiner.

1. Planlegg middag for en hel uke av gangen, og lag en handleliste for hele uken.
2. Pass på at blodsukkeret er jevnt gjennom dagen, bedre for både deg og barna.
3. Ta pause når du skal og bør i jobben :-)
4. (Spesielt for de som har barn) Planlegg og gjennomfør en aktivitet/reise UTEN barn. Gjerne med venninner eller mann. Trenger ikke å være en langhelg i Paris, men kanskje en rolig kveld med middag eller vin?
5. Vær aktiv og hold deg i form :-) Selv om man ofte er aktiv i jobb med barn, er det kanskje lett for å kose seg eller slappe litt for mye av alt etter hvilke arbeidsoppgaver man har. 15 min spasertur hver dag er mye bedre enn ingen spasertur...

Hvis du tror at du mangler vitaminer eller at det er noe som "feiler" deg fysisk, ta en tlf. til legen og spør om du kan få ta blodprøver :-) Men ja, tror mange er sliten nå i starten på høsten... Den kommer jo litt i trynet på oss! Mørkere dager, lenge til ferie igjen og unger som er HELT ute av rutiner:hilarious:

Jobber 100% som pedagogisk leder i bhg. Har 3 barn mellom 3 og 10 år og en mann som jobber kveld annenhver uke, så da er jeg aleine med de etter jobb. Luften går litt ut av meg ja og da tar jeg meg 30 min på sofaen mens ungene ser barnetv. føler meg kronisk trøtt og sliten, men det Gjør alle de andre på jobb også som har små barn:hilarious:

Det å jobbe med mennesker kan være en glede, tenk å være så heldig å hjelpe andre til å leve et bedre liv. Men det krever mye å gi av seg selv. "Å bruke seg selv som instrument" som det heter i faglitteraturen. Nærhet og distanse, begge deler er viktig. Hva gjør man når teori og praksis ikke stemmer overens? Og hvordan skape tillit og bevare gode relasjoner til brukerne samtidig som man har så mye makt, både i form av nøkler, evt. uniform, telefon og kunnskap som kan brukes til å feks få bruker innlagt? Og pårørende er også viktige å ivareta. Hvordan skape godt arbeidsmiljø, og hva om noe må sies i fra om til leder? Og i alt alvoret er en viss porsjon humor og godt humør også på sin plass. :)

En slik jobb krever mye refleksjon og klokskap, og å være medmenneskelig. Og da er det kanskje ekstra viktig å ta godt vare på seg selv, for det er ingen tvil om at hvis man gjør en ordentlig jobb og virkelig bryr seg om dem man jobber med, så er det krevende i lengden.

Det å jobbe med mennesker kan være en glede, tenk å være så heldig å hjelpe andre til å leve et bedre liv. Men det krever mye å gi av seg selv. "Å bruke seg selv som instrument" som det heter i faglitteraturen. Nærhet og distanse, begge deler er viktig. Hva gjør man når teori og praksis ikke stemmer overens? Og hvordan skape tillit og bevare gode relasjoner til brukerne samtidig som man har så mye makt, både i form av nøkler, evt. uniform, telefon og kunnskap som kan brukes til å feks få bruker innlagt? Og pårørende er også viktige å ivareta. Hvordan skape godt arbeidsmiljø, og hva om noe må sies i fra om til leder? Og i alt alvoret er en viss porsjon humor og godt humør også på sin plass. :)

En slik jobb krever mye refleksjon og klokskap, og å være medmenneskelig. Og da er det kanskje ekstra viktig å ta godt vare på seg selv, for det er ingen tvil om at hvis man gjør en ordentlig jobb og virkelig bryr seg om dem man jobber med, så er det krevende i lengden.

Det er en fantastisk jobb å jobbe med mennesker, men en blir også sliten i perioder. Da det er lite bemanning. Å gi av seg selv hele tiden Og være "på" er ganske krevende. Som gjør at en blir mer sliten i hodet enn andre jobber

Tror de fleste barnehageansatte opplever dette. Jeg tror rammene rundt må endres i mange barnehager, fordi det rett og slett er for krevende (gjelder flere yrker også). Å komme fra jobb og være helt utslitt er dessverre vanlig i noen yrker, selv for unge, friske og raske mennesker.

Å jobbe med mennesker generelt sett kan være veldig krevende, fordi du må gi så mye av deg selv og være "på" hele tiden.
Jobber i bhg og elsker jobben min. Samtidig går lufta ut av ballongen når halve dagen har gått. Føler meg både trøtt og tom.

Miljøet på jobb er bra, men som sikkert mange andre arb plasser er det litt baksnakking og negativitet. Jeg er sikkert mega sårbar, men om jeg hører noen har sagt noe om meg blir jeg såra. Og klarer ikke å riste det av meg på en måte..
men generelt sett har vi det hyggelig på jobb.

På hjemmebane er jeg mye alene da mannen er på jobb. 2 barn som skal på trening, har lekser og skal kjøres hit og dit. Husarbeid som også må gjøres.
Er så heldig å ha mamma i nærheten, hun lager ofte middag hjemme hos oss til barna er ferdig på skolen, og tar klesvasken i ny og ned.

Merker det er hardt å begynne på jobb igjen etter ferien.

Flere som har det slik? Eller er det bare meg?
Mangler hverken vitaminer eller noe

Jeg er også slik! Helt likt faktisk. Jeg blir fort sliten bare, så må passe på at jeg får skikkelig med søvn på natten

Har du noen gang jobbet i barnehage? Det er ikke bare å sitte på gulvet å bygge lego. Det er tung og krevende jobb både fysisk og meltalt. Mangel på vikarer, sykdom. Bhg er ikke en oppholdsplass, det er en pedagogisk institusjon som skal inneholde pedagogisk innhold. Ikke bare i aktiviteter, men helheten. Det er ikke alltid like enkelt.
Du er kanskje alene på 12 barn som skal kle av seg våte parkdresser, noen har bæsjet og noen skriker. Noen er lei seg og noen er ertete. I tillegg skal du tilrettelegge for at alle får egentid til å kle av seg selv og tilrettelegging. Du skal helst være litt rask, fordi lunsjen begynner straks. Mtp pauseavvikling på alle avd må vi holde tidsskjema til en viss grad...

Jobber på hotell, konferansesjef. En del krav å innfri, og mye tøft fysisk arbeid. Det blir fort lange dager. I dag hadde jeg gått 7 km kl 10.20 :p det var med en del løft pga mye rigg som måtte gjøres fra kl 6-8.

Back
Topp