Noen som ikke skal ta tidlig ul?

unknownP

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Hei

Jeg leser så mye her om mange som skal ta og allerede har tatt tidlig UL.
Jeg var en tur hos legen i dag pga andre ting, men ble jo litt babysnakk også. Er 6+6 i dag.

Jeg lurer rett og slett på om tidlig UL er noe man bør ta. Som alle andre er jeg veldig redd for spontan abort. Og da spesielt MA som man leser så mye om inne på disse foruma.

Har jo ikke hatt noen blødning, så bør vi bare stole på at alt er ok? Eller er det nesten blitt "obligatorisk" å kontakte privat sykehus eller andre private aktører for å sjekke hjertelyd og få første bilde av lille i magen?

Det er ikke noe man bør ta, men noe mange tar for å stille nysgjerrigheten sin ;) har du grunn til å ta tidlig ul får du som oftest henvisning fra legen din, så de som tar det privat (som de fleste gjør..) er det for å "roe" ned seg selv og for at de vil se at det faktisk er noe der. Ellers er jo ikke første titt i uke 18-24.. :)

I det offentlige så er det kun vanlig med tidlig ul om man har noen sykdommer, muskelknuter i livmor, hatt opptil fler aborter eller vært til fertilitetsbehandling.

Men nå i dag, så virker det som de fleste ønsker å få det gjennomført. Og fyller du da ikke kriteriene i det offentlige, så må du evt betale i det private :)

Det er egentlig ikke pengene jeg tenker så mye på. Det koster ikke mer enn en tur på byen, og det bruker jeg jo ikke penger på lenger ;)

Tenker mer på om MA nesten er noe man bør forvente, eller om man bør kunne stole på at det offentlige ville satt alle på TUL om de mente det var en reell risiko.

Jeg tror nok kanskje jeg kommer til å ta TUL, men er bare nysgjerrig på om det er noen som ikke skal gjøre det. Får inntrykk av at det mer eller mindre er blitt obligatorisk å betale for å få gjort dette.

Ikke noe man bør ta. Men legen min anbefalte det faktisk sist. Ikke pga noe spesielt... Men fordi han synes vi hadde godt av det. Han håpet også at det snart ble en del av svangerskapstilbudet...

Det er egentlig ikke pengene jeg tenker så mye på. Det koster ikke mer enn en tur på byen, og det bruker jeg jo ikke penger på lenger ;)

Tenker mer på om MA nesten er noe man bør forvente, eller om man bør kunne stole på at det offentlige ville satt alle på TUL om de mente det var en reell risiko.

Jeg tror nok kanskje jeg kommer til å ta TUL, men er bare nysgjerrig på om det er noen som ikke skal gjøre det. Får inntrykk av at det mer eller mindre er blitt obligatorisk å betale for å få gjort dette.

MA er ikke så vanlig som man kanskje får inntrykk av på forum som dette. Det finnes de som ikke drar på tidlig ul også, og det går som regel godt for de :-)

Jeg var ikke på tul med førstemann og mener å huske det var helt ok det og :-)

Jeg stoler på at alt er ok og at alt går sin gang når man ikke har hatt noen blødning og heller ikke mistet tidligere..

Tar heller en ekstra UL om de ikke ser kjønnet på ordinær ul :P

Vi har ikke bestemt oss enda om vi skal. Det blir kanskje en tidlig ul i uke 12 bare for å se at alt er ok før vi reiser på ferie men vi får se. Ingenting som er bestemt eller bestilt :p

Jeg har ikke bestemt meg 100% selv. Viktigste for meg er at jeg kan klare slappe av.
Har ei venninne med doppler, som har sagt jeg kan arve den. Tenker jeg låner den etterhvert, men tenker å avvente med å prøve den.

Dersom barnet feiler noe som er uforenelig med liv og du får vite dette under ordinær UL i uke 20, må du føde barnet.

Får du vite det samme i uke 12 kan du ta ordinær abort.

Brutalt, men sant.

Var på TUL sist, men det var pga blødning. Har ingen planer om TUL denne gangen, med mindre jeg fatter mistanke om at noe er galt (blødning feks).

Jeg var ikke med min første, og er litt usikker på om jeg skal denne gangen. Har selv tenkt på det hemmeligmamma skrev, at om det skulle vise seg at det ikke er noe liv, så er det greit å vite det tidligst mulig..Tror jeg kommer til å dra :)

Jeg skal med andre ord ta TUL. Jeg hadde ikke orket å vente til uke 18-20 om ikke jeg hadde en god grunn heller. Jeg vil se at alt er bra slik at vi kan fortelle barna, og så er jeg veldig ivrig etter å få vite kjønn :-)

Eg hadde aldrig betalt så masse for privat ultalyd så tidlig. Dersom det ikkje er som det skal er det på ein måte ingenting eg kan gjere noko med likevel. Skjønner at folk vil tilfredstille sin nyskjerrighet, men vi har aldrig vurdert det. :-)

Hadde det ikkje med forrige, og har ingen planar om å ta no.

Heldigvis hadde jordmora mi eit lite ul apparat, så fekk eit lite glimt ved første kontroll hos ho i veke 15.
Håpar på å få dette denne gangen og.
Klart er eg bekymra for MA, men får ta det som det kjem.

Eg hadde aldrig betalt så masse for privat ultalyd så tidlig. Dersom det ikkje er som det skal er det på ein måte ingenting eg kan gjere noko med likevel. Skjønner at folk vil tilfredstille sin nyskjerrighet, men vi har aldrig vurdert det. :)
Leste du det jeg skrev over? Handler ikke bare om nysgjerrighet tenker jeg?

Jeg har vært på tul, ingen spesiell grunn annet enn at jeg ville se at det faktisk var sant <3 og fordi det er utrolig koselig :)
Første gang jeg er gravid og har prøvd så lenge, det var så verdt å dra på det syns jeg.. :)

Jeg kommer ikke til å ta med mindre genetisk bestemmer at jeg får av de. Har hatt med de andre 2 og er en ganske fantastisk opplevelse men bygger hus nå så pengene prioriteres der fram til sommeren og salg av leilighet...

Ventetiden er forferdelig lang syns jeg, jeg liker ikke å gå gravid. Syns ikke kroppen min er laga for det. Opplever mye ubehag rundt det. Å syns derfor at det er litt godt å se resultatet på ultralyd et par ganger :D så jeg blir litt minna på hva som egentlig er på vei og kan klare å glede meg litt mer :) nå er jo ordinær ultralyd mellom uke 18-22 så kan jo bli veldig lenge å vente på å få se et Glimt av skatten ❤️ ;)

Back
Topp