Noen som ikke skal amme??

Frk.tulle

Blir kjent med forumet
Ønsker å høre om det er flere som nå vet at de ikke skal amme, tidligere erfaringer? Føler meg litt alene :p. Ønsker i bunn og grunn ikke nødvendigvis høre noen grunn! For min del er det fordi jeg ikke vil, helt enkelt og greit! Gjorde det sist også, men møtte veldig stor motstand.. Tenkte å begynne å "psyke meg opp" til å fortelle til jordmor osv om valget mitt denne gangen.. Hadde vært kjempegreit å høre om flere, hvordan dere fikk "trumpet" igjennom valget, eller om dere ble respektert? :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Er vel i utgangspunktet ditt valg ene å alene...ingen som kan tvinge deg... men skjønner deg med å :psyke" opp...alle har en mening om alt... ikke bry deg med det.... :)
. Skal selv amme men har ingen fordommer mot de som velger det motsatte :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Sniker fra desember. Jeg prøvde å amme i 3 uker. Ble bare styr og stress og hadde ikke nok melk så ungen var jo sulten hele tiden. Fikk høre en stund av samboer at det var så dårlig gjort at jeg ikke prøvde mr og at jeg ikke ønsket ungen det beste og sånn.. Veldig sårende å høre, men jeg fikk til slutt sagt ifra med store bokstaver at sånn sier man ikke til en nybakt mamma. Han ga seg med det:D Ellers har andre hatt forståelse for valget mitt, selv om det egentlig ikke bryr meg så mye hva de måtte mene. Jeg har ihvertfall prøvd :) Investerte til og med i elektrisk brystpumpe. Neste unge får flaske med en gang:)
 
Jeg skal ikke amme. Prøvde i ca 5 dager sist, men fikk ikke noe melk i det hele, så på første jordmor time ga jeg beskjed om at amming ikke var noe alternativ for meg. Overraskende, synes jeg, så svarte bare jordmora uten noen spørsmål at det var mitt valg og at det skulle hun og alle andre respektere. Hun skrev det også opp på helsekortet mitt så jeg skulle slippe "mas" fra evt andre jordmødre.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Er selv førstegangs, så ønsker å prøve. Men ser det ikke som negativt om det jeg ikke får til heller! Og ønsker du ikke å prøve, så er det ditt valg! Og det skal respekteres! :)

Sent from my Nexus 4 using BV Forum mobile app
 
Jeg tror nok det er slik at det er mye mer akseptert at man ikke er 'i stand til å amme' heller enn at man velger å la vær. Skal jo selvsagt ikke være sånn, men ser for meg at jeg nok kanskje hadde brukt det som unnskyldning selv for å slippe dømmende kommentarer. Jeg planlegger å prøve siden det er første, men da jeg skal ut i delvis jobb igjen etter bare 2 måneder er det ikke gitt at det er noe vi får til å fortsette med. Forventer nok også litt negative reaksjoner dersom vi finner det lettest å ikke amme.

Sent from my MK16i using BV Forum mobile app
 
Jeg tror nok det er slik at det er mye mer akseptert at man ikke er 'i stand til å amme' heller enn at man velger å la vær. Skal jo selvsagt ikke være sånn, men ser for meg at jeg nok kanskje hadde brukt det som unnskyldning selv for å slippe dømmende kommentarer. Jeg planlegger å prøve siden det er første, men da jeg skal ut i delvis jobb igjen etter bare 2 måneder er det ikke gitt at det er noe vi får til å fortsette med. Forventer nok også litt negative reaksjoner dersom vi finner det lettest å ikke amme.

Sent from my MK16i using BV Forum mobile app
Brukte det som unnskyldning sist, turte ikke annet, møtte så stor motstand når jeg var ærlig om det så :p er mye mere sikker på meg selv denne gangen, så ønsker å være ærlig! Denne gangen tåler jeg kritikken :) det er mere slitsomt å få høre hvor stor magen er, om det er to inni der osv :p da blir jeg lett irritert :p


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Kommet til å gjøre begge deler om det funker med amming. Gjorde det sist og. Jeg har fryktelig komplekser for mine pupper og amming utenom hjemmet og foran andre enn mann og snuppa er heeeeelt uaktuelt for meg... Det er et fryktelig ammepress i det landet her, og det syns jeg faktisk er litt trist...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja, det er trist.. Men veldig godt å høre flere fortelle sine historier :) det jeg ofte synes er rart, er at det er ganle menn som har sterkeste motforestillinger mtp flaske..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg er førstegangs og tror jeg vil amme, men ofrer ikke blod og tårer for å få det til... Tror det bare vil føre til stress og mindre hyggelig stemning mellom meg og lille baby!
 
Jeg vil amme så mye som mulig, men da jeg tar master og mannen skal gå i perm blir det nok tungvint å gjøre det hele tiden. De første to månedene håper jeg å amme fulltid, men etter det blir det nok morsmelkerstatning ihvertfall 50% av tiden da jeg er i praksis fra oktober. Driter loddrett i hva andre mener om dette da jeg gjør det jeg føler er best for meg, mann og barn i det lange løp; å fullføre utdannelsen på kortest mulig tid. Jeg ignorerer selvsagt ikke alt det positive med amming eller benekter at det både er en viktig kilde til god helse og intimitet for barnet, men har veid frem og tilbake og kommet frem til at dette er det beste for oss :)
 
Eg skal ikke amme pga brystredusksjon. har to barn fra før og vet at eg ikke får det til.
 
Synes det et synd med alt presset om at man må amme babyen, for noen er det ikke nødvendigvis den beste løsningen, og man er virkelig gode mødre selv om man av forskjellige grunner ikke ammer sitt barn.

Når det er sagt håper jeg ammingen går like bra nå som sist, da kommer jeg absolutt til å gjøre det, synes det var veldig enkelt og greit:)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg skal prøve, men fikk ikke til sist. Regner med det blir flasker denne gangen også. Veldig mye mas og slit sist fra sykehuset og jm. Håper jeg slipper det denne gangen!!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ammet i 3 mnd sist, men har meldt fra at grunnet situasjonen sist med mye utfordringer så kommer jeg ikke til å amme "for enhver pris" dette fikk jeg støtte på av min jordmor. Men mitt utgangspunkt er at jeg ønsker å amme dersom vi får det til. Det er ikke noen grunn slik jeg ser det for at det ikke skal fungere denne gangen, men jeg ønsker å sette grensen tidligere denne gangen. Første gang var det jeg som stod for det største ammepresset mot meg selv.
 
Jeg skal prøve men aner jo ikke hvordan det blir. Går det ikke så går det ikke og jeg kommer ikke til å skamme meg så lenge jeg har gitt det et skikkelig forsøk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ammet og ga flaske fra 6 uker med første pga lite melk og unge som krevde mye.ammet i 7 mnd. Med nr.2 ammet jeg også, og pumpet og hadde i kjøleskapet hver dag i tilfelle det ble lite til kvelden. Hadde 7 brystbetennelser på de 8 mnd jeg ammet. Mye pumping og styr!! Blødde også fra brystvortene og hadde sykt vondt første 10 dagene :(
Denne gangen skal jeg prøve, har lagt inn silikon så er ikke sikkert jeg får det til. Og det er helt greit om det ikke går. Amming, pumping OG flaske gidder jeg ikke en gang til!!
 
Sist så var det et evig mas og styr med den ammingen. Klarte å amme i 6 mnd, men for en høy pris(blod, svette og tårer).

Denne gangen har jeg bestemt meg for at går det ikke så går det ikke. Og stresser ikke mer med det.
Er mye mer komfortabel og sikker i mammarollen nå, og ingen verdens uttalelser, meninger eller press skal få meg til å bli usikker eller få meg til å føle meg som en dårlig mor.

Vi mødre vet best hva som funker for en selv og barnet. Og det har ingen noenting med å formene eller uttale seg om.

Finnes ikke noe fasitsvar på hva som er rett eller galt. Og jordmødre og sykehus som stresser nybakte mødre med ammingen kan dra en viss plass..


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Last edited:
Jeg fikk ikke til ammingen sist. Det var tårer og blod hver gang og lillegull hadde kolikk, så det var livlig kan jeg vel si;) Jeg må bare innrømme at min store glede ved å ha blitt mamma ikke kom ordentlig før hun fikk sin første flaske og var mett og fornøyd. Jeg angret ikke et sekund på at jeg gav opp.
Jeg vil prøve denne gangen også, men vet samtidig at det går bra med de som ikke blir ammet også. Motstanderne av MME får bare gape. . Jeg vil heller være en mamma med overskudd og glede til å ta vare på barna mine:)
 
De spør jo til og med om amme-erfaring ved OUL her hos oss. Det er altså KANONVIKTIG info for de å få ved en rutineundersøkelse tidlig i svangerskapet... men å spørre om man er seksuelt misbrukt el. andre ting som er av stor betydning, det vegrer de seg for vettu. Jauda. Eller om opplevelsen av forrige fødsel, om det medførte depresjon el.a.? Niks. Men har du planer om å amme eller ikke??? DET må vi vite NÅ!
 
Back
Topp