A
Asdfklmno
Guest
Altså: For DEG er det tydeligvis ikke nødvendig med TUL. For andre ER det "nødvendig". Du ønsker du kunne ta TUL fordi du er nyskjerrig, eller bekymret (for hva? Ikke liv antagelig?).
Andre ønsker TUL ikke nødvendigvis fordi de er nysgjerrige eller bekymret for om det er liv eller ikke, men fordi de ønsker å undersøke om fosteret ser friskt ut, eller om det viser tegn på misdannelser. Dette slik at de enten
1) kan være forberedt på det før de står der med sjokket og knuste drømmer på fødestua (følelser som ofte bedrer seg med tiden riktignok, men likefullt oppleves ganske katastrofalt for mange akkurat når det skjer)
2) få utført videre fosterdiagnostikk (fx duotest, og evt videre morkakeprøve eller fostervannsprøve for å stille en sikker diagnose og evt velge å ta abort dersom fosteret har kromosomsvvik.
Er TUL nødvendig?
Hvem skal definere hva som er nødvendig for den enkelte? Politikere? I Norge får de som er 38 år eller eldre når de føder, tilbud om TUL (og evt flere andre diagnostiske undersøkelser). Det er IKKE for å tilfredsstille nysgjerrigheten til den gravide, men utelukkende for å avdekke avvik. I de fleste andre land vi ellers sammenligner oss med, er dette et tilbud til ALLE gravide, ikke bare de over 38 år. Altså fx i Sverige og Danmark mener politikere og helsemyndigheter at alle har rett på en slik undersøkelse (det blir opp til den enkelte å avgjøre om det er nødvendig, om de vil ta testene).
I klartekst: I Norge er det politikere, ikke leger/helsepersonell/ekspertisen som har bestemt at det "ikke er nødvendig" med TUL for de under 38 år.
Om man med åpne armer tar i mot det som måtte komme uansett, eller at abort uansett grunnlag er uaktuelt så er nok ikke TUL nødvendig.
TUL er "nødvendig" for de som behøver å forberede seg på et barn som har kromosomavvik, eller de som ønsker å redusere risikoen for å få er barn som er spesielt krevende, fordi de ikke "vil" eller "kan" (f eks krevende livssituasjon, syk selv, alvorlig syke andre barn, med masse mer)
Hvem er i risikogruppe?
ALLE kvinner kan få barn med kromosomavvik. Den aldersgruppen som føder flest barn med DS er yngre mødre (absolutt antall). Selvom risikoen for at en 20-åringen får et barn med DS er på 1:1500, SÅ SKJER DET.
En (tilfeldig) eldre kvinne har selvfølgelig høyere risiko for å bære et foster med DS (eller andre kromosomavvk), ca 1:400 for kvinner på 35 år.
Mener bestemt (uten å huske kilde eller nøyaktige tall nå), at selvom eldre har betydelig høyere risiko for å bære foster med kromosomavvik, blir det FØDT relativt færre barn med DS av gamle mødre enn av unge, fordi de "gamle" er oppmerksom på risikoen (og velger å ta TUL, og dermed får avdekket evt misdannelser, gjør videre undersøkelser og evt tar abort), imens yngre kvinner tror de ikke har noen praktisk risiko, og dropper TUL.
Da vil enkelte yngre kvinner få barn med DS. Det er selvfølgelig fint for de som ikke har noe i mot det, men jeg tror at noen nok ville valgt det fra om de hadde visst det på et tidlig tidspunkt.
Vel, har skrevet mye over om hva jeg mener. Men per definisjon av helsemyndighetene er det bare spesielle grupper som ansees som nødvendige for ultralyd før OUL.
Dette var ikke en tråd for å "rakke ned" på de som tar TUL, så ikke føl deg angrepet. Jeg bare lurte på hvor mange som faktisk også ikke tar det, da hele forumet er ganske fullt av innlegg om nettop TUL. Selv er jeg også bekymret for at noe skulle være galt, eller at det ikke er liv. TUL er ikke unødvendig for meg, jeg føler bare ikke at jeg kan bruke 12-1400 kr på det akkurat nå, og at jeg burde prioritere å spare de pengene til babyen. Tidlig ultralyd er tross alt ikke en del av oppfølging gravide tilbys av helsevesenet om man ikke er i risikogruppe. Det blir således et tilbud for de med romsligere økonomi, og her kunne jeg godt ha startet en diskusjon om hva som faktisk vil skje om hele helsevesenet privatiseres, men det er ikke saken her. Poenget mitt er at jeg lurer på om vi, INKLUDERT MEG SELV, blir litt hysteriske av at vi plutselig er en ukontrollerbar situasjon, som graviditet tross alt er. Vi råder ikke over om det vil gå bra i denne kritiske første delen av graviditeten, og siden TUL tilbudet finnes på privatklinikker, betaler vi det det koster. Jeg selv har vært veldig bekymret, og jeg er altså svært sikker på at om jeg hadde hatt bedre råd, hadde jeg hvertfall betalt for ultralyd etter uke 12. Men det blir altså ikke slik denne gangen, og jeg har heller ikke hatt noen blødninger eller lignende som skulle tilsi at noe er unormalt. Men rolig, det er jeg ikke, selv ikke etter uke 12.
Min mening angående TUL, er at det ER et tilbud ALLE gravide burde få fra uke 12 selv om man ikke er i en risikogruppe. Denne tråden startet jeg egentlig bare for å høre om det er noen andre som ikke har vært på tidlig ultralyd, og for å drøfte litt meninger rundt det.
Jeg dømmer altså ingen som betaler for