Noen som ikke har fått 1.valg på fødested?

Man kan visst også søke selv om du googler søke fødeplass på nett. Jeg ville trodd de fleste leger sender søknad på første kontroll. Men de må jo poste brevet da. Og det ser ut som det var litt vanskelig for min lege iallfall.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg var hos legen min 13 november (første legetime) og forhørte meg da om hvordan jeg gjør det med søknad om fødeplass. Jeg hadde nemlig hørt fra flere andre at man måtte søke tidlig hvis man ville på Ullevål, grunnet at mange vil føde der. Det eneste jeg fikk til svar var et veldig oppgitt ansikt og en streng beskjed om at "det gjør man ikke før tidligst uke 12!".

Jeg er gravid for første gang, så ikke vet jeg :( Følte at fastlegen min bare var irritert over spørsmålene jeg hadde, så nå har jeg snakket med jordmor på helsestasjonen for å få oppfølging av dem i stede.

Men kan man søke selv? For da gjør jeg nok det, i og med at jeg ikke har time hos jordmor før 23. desember.

Jeg skal føde på Drammen. Ikke fått noe brev om tildelt fødeplass, fikk ikke det sist heller. Det er jo det eneste sykehuset som det er naturlig å føde på, så tror ikke det er slike ordninger som i osloregionen. Fikk spm av fastlege på første kontroll om jeg ønsket å føde på et annet sykehus, men det vil jeg ikke. Har fått time til oul på drm sykehus... Kanskje det er tildeling nok???

Bie88: Google: søke fødeplass. Da kommer det opp link til skjema. Tror det er på Oslo universitetssykehus sine sider :-) håper du får plass! Teite leger....grrr....mannen ringer for oss imrg. Krysser fingrene :-)

Glory: det er nok mest for de som sogner til flere sykehus. Har du fått innkalling til OUL, har du fødeplass på samme sykehus.

Det er veldig praktisk å bo i Nord Norge skjønner jeg.
Det er to sykehus jeg kan velge i. De ligger nesten like langt fra der jeg bor...på hver sin side.
Ene ligger i Troms og det andre i Nordland.
Jeg har født før på begge sykehusene, så jeg meldte meg til jordmor dit jeg ville, så jeg skal føde i Troms fylke.

Jeg hadde helt klart tatt kontakt med det sykehuset jeg ønsket, og forklart situasjonen. De må jo kunne finne en plass til deg.

Gladnyhet :-) Mannen ringte til Ullevål idag. De fant en plass til meg :-) :-) Men de sa at om det ble fullt når jeg kom, måtte jeg regne med å dra et annet sted. Sånn er det jo uansett i høysesong, og jeg blir jo ikke nedprioritert framfor de andre som føder i samme periode. Først til mølla, så det er jo greit :-) Glad det ordna seg, men legen min skal få kjeft! Makan til treigt system! Tenk å ikke ha sendt søknaden tre uker etter timen!

Det er vel gjerne sånn det er i juni. Noen fordeler og noen ulemper med å få barn på den tiden av året :-)

Så flott at det ordnet seg. Jeg var egentlig inne for å berolige om at Rikshospitalet er et godt alternativ, men ser nå at det forhåpentligvis løser seg for deg. Jeg fødte på riksen sist, det var fantastisk personale, både på føden og barsel, men det er som du sier ikke sykehushotell, og det er derfor jeg søkte på Ullevål nå. Å dele dobbeltrom var veldig slitsomt, men heldigvis fikk jeg være alene tredje og siste natta og fra kunne mannen min sove der. Jeg vet de også har noen familierom for familier/ barn ved spesielle behov evt ledig kapasitet. Det kan jo også være et alternativ.

Så flott at det ordnet seg. Jeg var egentlig inne for å berolige om at Rikshospitalet er et godt alternativ, men ser nå at det forhåpentligvis løser seg for deg. Jeg fødte på riksen sist, det var fantastisk personale, både på føden og barsel, men det er som du sier ikke sykehushotell, og det er derfor jeg søkte på Ullevål nå. Å dele dobbeltrom var veldig slitsomt, men heldigvis fikk jeg være alene tredje og siste natta og fra kunne mannen min sove der. Jeg vet de også har noen familierom for familier/ barn ved spesielle behov evt ledig kapasitet. Det kan jo også være et alternativ.

Glad det ordnet seg! Riksen er jo trygt og bra, men det er hotellet som har noe å si for meg, og som gjør at jeg veldig gjerne vil til Ullevål igjen. Vil ha med mannen hele tida. Mye skjer jo om natta den første tida, og vil han skal oppleve alt. Om fødselen er som sist, kommer jeg meg veldig fort, og da vil jeg sikkert ikke få enerom på Riksen uansett, i en tid som juni. Det er jo relativt høysesong.

Har ingen ide om min lege har søkt eller ikkje?
Hvordan får man vite det? :)

Jeg var innom legen i uke 8 og fikk beskjed at om jeg gjerne ville på Rikshospitalet måtte jeg søke omgående. (Termin 27.06). Legen anbefalte Ullevål men da hastet det ikke med å søke. Etter hva jeg leser her så kan det virke som om det er bra med pågang hos begge Oslosykehusene i juni. Håper legen har sendt søknaden min nå :-o

Jeg var innom legen i uke 8 og fikk beskjed at om jeg gjerne ville på Rikshospitalet måtte jeg søke omgående. (Termin 27.06). Legen anbefalte Ullevål men da hastet det ikke med å søke. Etter hva jeg leser her så kan det virke som om det er bra med pågang hos begge Oslosykehusene i juni. Håper legen har sendt søknaden min nå :-o

Om du er i tvil, send søknad selv i tillegg. Gjorde visst ikke noe om de fikk dobbelt, sa hun på inntakskontoret til meg. Helt tydelig stort press på Ullevål i starten av juni iallfall. ikke stol på hva legen sier, jeg ville sendt søknaden fort som fy....

Back
Topp