Noen som ikke har fått 1.valg på fødested?

Nocturne82

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Forrige gang fødte jeg på Ullevål sykehus, og var veldig fornøyd med det. Da jeg ble gravid, ringte jeg legen med en gang og spurte angående søknad om fødeplass. Fikk beskjed om at det holdt å søke på timen i uke 10. På denne timen fikk jeg legen til å sende inn søknad. Det tok så lang tid med å få svar, og jeg ringte derfor Ullevål, som ikke hadde mottatt noen søknad, men sa jeg kunne sende inn selv, noe jeg ikke visste fra før. Mottok idag svar om at jeg ikke hadde fått tildelt Ullevål, men Rikshospitalet. Er så lei meg....jeg vil så gjerne på Ullevål igjen, også er jeg så forbannet på legen som har dratt dette så langt ut at det endte med avslag. Etter hva jeg vet, har vel heller ikke Rikshospitalet fødehotell? Noen som vet om jeg har mulighet til å klage på avgjørelsen? Dritt altså....

Sløvt av legen, de bør jo også vite at sommermånedene er travle. Jeg var hos legen i uke 10, fikk plass på Ullevål 3 dager senere. (Brevet ble datert da). Har termin 10. Juni.
Har hørt at Ullevål ikke har lystgass, vet du noe om det? Kjenner jeg blir litt stresset av det... :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ullevål har ikke lystgass, men de er kjempeflinke, og ikke minst har de pasienthotell, så faren kan være der hele tida. Vurderer faktisk å søke meg til ABC på Ullevål, om jeg ikke får plass der, da jeg har hørt at plassene der fylles opp senere...Jeg har termin 5.juni. Jeg spurte spesifikt tidlig pga jeg visste det var mer høysesong i juni, enn forrige gang jeg søkte....oktober.

Søsteren min skryter veldig av ABC, jordmødrene der er visst helt fantastiske. Så ja - støtter deg på den.

Har jo egentlig lyst på vanlig fødeavdeling, men vil så gjerne være på pasienthotell etterpå. Har man noen klagerett når man ikke får det stedet man ønsker?

Usikker på om jeg tørr ABC. Forrige gang hadde jeg rier mange dager i forkant, og var helt utslitt da fødselen kom, så fikk epidural...

Herlighet, blir nesten både skremt og lei meg når jeg leser det dere skriver her. Ikke pga dere, men fordi jeg blir så enormt skuffet over fastlegen min. Har vært på legekontoret og pratet med turnuslegen ang. graviditeten flere ganger, men selve fastlegen hadde ikke tid før 9'ende desember, da jeg er 12 uker på vei. Har ikke fått time til OUL, og ikke har de søkt noe fødeplass til meg eller pratet med meg om det. Skal mest sannsynlig føde på Drammen Sykehus, men kan også være det blir Rikshospitalet pga kunnskap ift en sykdom. Dårlige greier - ante ikke at det var viktig å søke om sånt så tidlig som mulig heller jeg.

Har jo egentlig lyst på vanlig fødeavdeling, men vil så gjerne være på pasienthotell etterpå. Har man noen klagerett når man ikke får det stedet man ønsker?

Usikker på om jeg tørr ABC. Forrige gang hadde jeg rier mange dager i forkant, og var helt utslitt da fødselen kom, så fikk epidural...
Ja, det skjønner jeg. Ring riksen å spør om de har overnattingsmuligheter. Hvis ikke så kan du vurdere ahus? For deg som har født før, så vet du litt mer og kan tåle den litt lengre kjøreturen.

Herlighet, blir nesten både skremt og lei meg når jeg leser det dere skriver her. Ikke pga dere, men fordi jeg blir så enormt skuffet over fastlegen min. Har vært på legekontoret og pratet med turnuslegen ang. graviditeten flere ganger, men selve fastlegen hadde ikke tid før 9'ende desember, da jeg er 12 uker på vei. Har ikke fått time til OUL, og ikke har de søkt noe fødeplass til meg eller pratet med meg om det. Skal mest sannsynlig føde på Drammen Sykehus, men kan også være det blir Rikshospitalet pga kunnskap ift en sykdom. Dårlige greier - ante ikke at det var viktig å søke om sånt så tidlig som mulig heller jeg.
Jeg vil tro det er meningen at du skal få helsekort og ta blodprøver når du kommer til kontroll. Da søker også legen automatisk etter fødeplass, og sykehuset sender deg en bekreftelse med fødeplass og tidspunkt for OUL. Det er nok ikke uvanlig at første kontroll er i uke 12, ser variasjonen er stor blandt alle her inne. Men selv syns jeg det er et par uker for sent.

Mannen min skal ta en ringerunde på mandag. Kan man føde på ABC om man har påvist streptokokk B i skjeden? 1/4 av alle har jo det, og de fleste vet det ikke når de føder. Vet ikke hvor strenge de er på hvem de tar inn. Får man automatisk pasienthotell på ABC?

Må si jeg ikke en gang satte spesielt pris på den 5min kjøreturen til Ullevål forrige gang. Bil og rier er ikke noe som passer veldig godt sammen. Det blir neppe en styrtfødsel, men det går nok relativt fort, så fint å være i nærheten av sykehuset...

Dårlig gjort....synes det bør gå an å forvente at de sender sånne ting med en gang. De burde skjønne hva det betyr for folk.

Mannen min skal ta en ringerunde på mandag. Kan man føde på ABC om man har påvist streptokokk B i skjeden? 1/4 av alle har jo det, og de fleste vet det ikke når de føder. Vet ikke hvor strenge de er på hvem de tar inn. Får man automatisk pasienthotell på ABC?

Må si jeg ikke en gang satte spesielt pris på den 5min kjøreturen til Ullevål forrige gang. Bil og rier er ikke noe som passer veldig godt sammen. Det blir neppe en styrtfødsel, men det går nok relativt fort, så fint å være i nærheten av sykehuset...
Jeg er fersk i gamet, så jeg vet veldig lite. Kanskje noen andre her vet, eller sjekk nettsiden - kan være det står noe der.
Tror også jeg kommer til å sette pris på 2 minutter i bil. (Eller taxi blir det vel haha)

Utrolig dårlig stil av legen din. Jeg dro til legen med en gang jeg fikk positiv test og ba henne søke ettersom jeg har et spesielt ønske om fødeplass. Hun søkte heldigvis med en gang og jeg fikk plass på Ullevål.
Rikshospitalet har ikke pasienthotell, men er et utrolig bra sykehus, så ikke værste 2.plass sånn sett.

På sidene til Ullevål er dette kriteriene for ABC:

ABC er et tilbud til friske gravide – spesielt på grunn av at vi ikke bruker smertestillende medikamenter under fødselen.

For å få fødeplass på ABC må du tilfredsstille følgende medisinske kriterier:

• Du kan ikke ha alvorlige kroniske sykdommer
  • Du venter kun ett barn
  • Du kan ikke være veldig overvektig (KMI < 32)
  • Tidligere svangerskap og fødsler må ha vært normale
  • Du kan ikke røyke
Jeg ville ringt til Ullevål og hørt om det var noen mulighet for at det finnes en plass uten å måtte søke ABC. Evt. høre om legen kunne fikse opp i tabben ettersom det var legens tabbe...utrolig provoserende og dårlig gjort, skjønner at du blir sint. Jeg hadde også blitt det.

Utrolig dårlig stil av legen din. Jeg dro til legen med en gang jeg fikk positiv test og ba henne søke ettersom jeg har et spesielt ønske om fødeplass. Hun søkte heldigvis med en gang og jeg fikk plass på Ullevål.
Rikshospitalet har ikke pasienthotell, men er et utrolig bra sykehus, så ikke værste 2.plass sånn sett.

På sidene til Ullevål er dette kriteriene for ABC:

ABC er et tilbud til friske gravide – spesielt på grunn av at vi ikke bruker smertestillende medikamenter under fødselen.

For å få fødeplass på ABC må du tilfredsstille følgende medisinske kriterier:

• Du kan ikke ha alvorlige kroniske sykdommer
  • Du venter kun ett barn
  • Du kan ikke være veldig overvektig (KMI < 32)
  • Tidligere svangerskap og fødsler må ha vært normale
  • Du kan ikke røyke
Jeg ville ringt til Ullevål og hørt om det var noen mulighet for at det finnes en plass uten å måtte søke ABC. Evt. høre om legen kunne fikse opp i tabben ettersom det var legens tabbe...utrolig provoserende og dårlig gjort, skjønner at du blir sint. Jeg hadde også blitt det.

Regnes det som normalt når de forløste med sugekopp? De pumpet meg så full av epidural at jeg ikke fikk noe trykkekraft... Tror jeg hadde klart det uten.

Vet jo at Rikshospitalet sikkert er et trygt og bra sykehus, men jeg vil ikke på barsel. Vil at mannen skal få være med og oppleve alt. I tillegg har vi mulighet til å ha storebror på 2 år med oss mye av tiden. Ser for meg at det ikke er det samme om man ligger på tomannsrom... Mannen ringer sykehus/legen vår på mandag. Blir så forbanna....men spørs vel om de kan gjøre noe med det....

Ja, i det minste kunne de jo ha informert meg da jeg var der. Om de hadde sagt at "vi tar alt som har med fødsel, helsekort og ultralyd når du kommer neste gang bla bla..." så hadde jeg visst - går sikkert fint, syns bare det er litt irriterende :p heldige dere som har flinke fastleger som man ikke må stå seks uker i kø for å komme inn til ;)

Regnes det som normalt når de forløste med sugekopp? De pumpet meg så full av epidural at jeg ikke fikk noe trykkekraft... Tror jeg hadde klart det uten.

Vet jo at Rikshospitalet sikkert er et trygt og bra sykehus, men jeg vil ikke på barsel. Vil at mannen skal få være med og oppleve alt. I tillegg har vi mulighet til å ha storebror på 2 år med oss mye av tiden. Ser for meg at det ikke er det samme om man ligger på tomannsrom... Mannen ringer sykehus/legen vår på mandag. Blir så forbanna....men spørs vel om de kan gjøre noe med det....

Jeg skjønner deg godt ang. det med rikshospitalet.
Jeg tror sugekopp regnes som normalt. Tror man skal ha ganske stor komplikasjoner under fødselen før det kalles en komplisert fødsel. Men det kan du faktisk se på fødselsjournalen din tror jeg.

Ja, det spørs om de kan gjøre noe med det, er det fult så er det fult. Det værste er å føde når det er fult og ikke jormødrene har tid til deg....been there, done that, og det er grusomt!!!
Men, man kan jo krysse fingrene for at de har en plass i bakhånd til spesielle tilfeller. Jeg krysser fingrene for deg :-)

Her må jeg ikke søke om sykehusplass, nå jeg vet dessverre ingenting om dette. Håper det ordner seg for deg! :)

Så heldige dere er som har 5 og 2 min til sykehus :P (I slike situasjoner kunne jeg tenkt meg å bo mer sentralt!) Her har jeg 3 timer i bil foran meg til nærmeste fødeavdeling, humpete og svingete vei, jeg husker at DET var ikke hyggelig med kraftige rier :P

Vet jo at man ikke skal klage når man bor sentralt. Det er bare det at jeg hadde innstilt meg så veldig på Ullevål, i og med at jeg var der forrige gang. Alt var bra og jeg følte meg så trygg. I tillegg må jeg si at det alternativet å være der alene med barnet mye av tida i stedet for å ha med mannen, ønsker jeg ikke. Vil at han skal få oppleve alt jeg opplever.

Vet jo at man ikke skal klage når man bor sentralt. Det er bare det at jeg hadde innstilt meg så veldig på Ullevål, i og med at jeg var der forrige gang. Alt var bra og jeg følte meg så trygg. I tillegg må jeg si at det alternativet å være der alene med barnet mye av tida i stedet for å ha med mannen, ønsker jeg ikke. Vil at han skal få oppleve alt jeg opplever.
Håper det ordner seg :)

Søker ikke lege om fødeplass automatisk etter første kontroll?

Back
Topp