Noen som hatt tatt/skal ta Toxoplasmose test?

SeptemberSurprise

Forelsket i forumet
Det står OVERALT at en skal passe seg for dette. Kattesand, rått kjøtt og uvaskede grønnsaker er de store synderene. I tillegg til mat i utlandet. 

Jeg var i Spania uten å vite jeg var gravid, uke 3-4 og har 4 katter som går i kattesand som jeg opp til uke 6 skiftet. Jeg ba om å få ta en toxoplasmose prøve hos fastlegen min siden jeg har gjort alt det verste på "listen". I tillegg til at jeg plutselig fikk hovne lymfeknuter i hals som også er tegn på dette. Legen min bare fnøs da jeg sa det...som om jeg var en teit og overbeskyttende gravid hormonbombe! Måtte tigge om å få tatt.. Hvorfor var det så vanskelig? Det er jo en av de viktigste tingene vi skal passe på når vi er gravide, i tillegg til at jeg skal flytte til Spania og da også blir anbefalt å ta testen før vi drar for å se om jeg er 1 av 10 som er immun. 

Syns det var utrolig teit av legen. Jeg har nå skiftet, var der i dag for å får tatt denne testen, men da var hun som tok blodprøver syk uten at legen ringte å si ifra, i tillegg til å vente en time og alle som "bare skulle spør om en ting" fikk komme foran meg så når jeg hadde ventet over en time gikk jeg bare. Så da er det bare å vente til 1 august når neste fastlege blir registrert sånn at jeg kanskje da får tatt testen! Det er jo bare en vanlig blodprøve! Hvorfor så mye styr!!?

Veldig irritert og frustrert over dette!!
 
De to andre gangene jeg har vært gravid har de tatt den testen sammen med de andre blodprøvene i uke 12.. Trodde det var vanlig jeg?!
 
Ja, det tas rundt uke 12 og en gang til mot slutten av svangerskapet :)
 
Jeg tok det før vi skulle planlegge å bli gravide og jeg er immun!
Noe jeg håpet og regnet med da jeg har katt, bodd i utlandet og ikke vært så næye med å vaske grønnsaker tidligere! Veldig glad for det ; )

Tok det privat vel og merke! 

Viktig å ta testen, særlig når man har vært på ferie! Åh, enkelte leger er så utrolige dumme!!

klem : )
 
Er så rart! jeg har aldri blitt tilbudt denne testen, selv om jeg er sikker på jeg tok dette opp sist, hadde jo katt da også.

Hadde 3 forskjellige leger sist gang, men på 12 ukers kontrollen så glemte legen min tilogmed blodtyping, denne tok jeg på termin! en dag før jeg fødte! Jeg har nok bare vært uheldig!

Men denne gangen har jeg lært! Jeg må be om alt, og skal ha full kontroll! Fastlegen min nå er visst tydelig negativ til dette... leste at noen leger ikke tror det er noen sak grunnet den lave smittefaren i Norge...Men jeg syns dette burde vært rutine! Når det kan skade såpass som det kan! Og vi importerer mat, spiser mer og mer ute og reiser mer enn før så det er jo ingen tvil at det er en reell smittefare. 

Nå venter jeg bare på bekreftelse fra Helfo på bytte av fastlege så får jeg håpe min nye fastlege er litt mer "svangerskapsvennlig". Etter så mange forskjellige leger sist gang. både fastleger og vikarer så har jeg møtt litt av hvert;)   
 
Gå til jordmor istede for lege..Har aldri vært hos lege i noen av mine svangerskap! De passer godt på deg
 
Men jordmødre har sjeldent lab for å ta blodprøver... ellers har jeg bare vært uheldig? Gikk til 2 forskjellige jordmødre sist og ingen av de stedene hadde lab.
 
Jordmor tar ikke blodprøve nei.. Men signerer at de er super til alt det andre :)
 
Jordmor tar ikke blodprøve nei.. Men signerer at de er super til alt det andre :)
 
En jordmor her har det, hun andre henviser deg til blodprøver på sykehuset:)
 
Jeg gikk til jordmor sist, men til legen for å få tatt blodprøver og få sykemeldinger. Så slipper jo ikke unna fastlegen uansett;) 

Men fikk endelig bestilt time hos min nye fastlege, forklarte at jeg også skulle tatt toxo test og hun var veldig hyggelig og svarte: det gjør vi selvfølgelig her:) 

Men må vente helt til 14!! da:( Krysser vel egentlig bare fingrene for at alt er i orden... Orker ikke styre mer med det nå... er ikke i form til å fare rundt på legevakt venterom med syke, smittefarlige mennesker og ventetid til tusen.
 
Jordmor skriver jo ut svangerskaps penger hvis grunnen til at man ikke kan jobbe er relatert til graviditeten da:) Så fint at din nye fastlege virker litt mer oppdatert! Her har jeg ventet til uke 14/15 begge gangene og gjør det nok nå også! Da blir det ikke så lenge å vente på ul:)

 
Back
Topp