Noen som har vært i retten for å avgjøre samvær?

Utrolig mye synsing om noe helt annet enn det TS spør om.
Vi vet ikke hvor gamle ungene er, hvordan det rent praktisk fungerer med samvær og avtaler dem i mellom osv.
Fagfolk anbefaler IKKE delt bosted før MINST 3 års alder, domstoler dømmer ikke delt bosted før barna er minst 7 år med unntak av HELT spesielle omstendigheter, rett og slett fordi man ikke har nok forskning på hvilke langtidsvirkninger dette har på barn under 8 år.
Siden vi her ikke blir spurt om "hva mener dere om delt bosted for barn i X-alderen" eller "hvordan kan jeg få far til å følge opp eksisterende samværsavtaler, så er det kanskje greit å ikke angripe TS og anklage henne for å være en egoistisk mor som ikke vil at far skal få ha barna like mye?

Det er mulig at du med rette kan nekte ham samvær inntil dere har en skriftlig samværsavtale på plass, men det kan også tale mot deg i en mulig fremtidig rettssak dersom du nekter samvær på den måten. (I tillegg til at det kan eskalere konflikten, selvfølgelig.)

Jeg har dessverre ingen erfaring med rettssak for barnefordeling, kan bare ønske deg masse lykke til i prosessen.
Takk for lykkeønskning :)

Du må nesten lese litt om advokatene i omerådet ditt å finne en som kan en del om disse tingen.
Så er den første tingen dere må gjøre sammen er å stevne far. Det som kan være skummelt nå er hvis han går til advokat så kan de legge opp en sak mot deg slik at du må betale han for såkalte dagsbøter som en oppreisning for at han ikke får se barna sine, det er ca rundt 10000 i mnd.
Utgiftene for en sak som dette kommer til å bli ekstremt høye hvis far ikke samarbeider. I vårt tilfelle så nekter mor samvær med far å vi har holdt på som sagt i rundt 6 mnd nå å utgiftene ligger på minst 30000 nå så det koster men absolutt hvert det.
Vi var så heldige å fikk oppreisning av staten fordi mor hadde kommet med falske anklager så alle utgiftene våre ble dekt.
Håper det ordner seg for begge sin del å ikke minst barna. Lykke til:)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Jeg nekter ham ikke samvær i det hele tatt, det er bare det at det er lite forutsigbarhet for ungene og for meg. Jeg prøver å strekke meg på de fleste områder, men han står på stedet hvil. Jeg har undersøkt litt angående advokater i nærområdet, men blir ikke klok. Skal i møte med familieveileder i kommunen, som forhåpentligvis kan veilede meg :)
Jeg er veldig redd for utgiftene, men slik det er nå er uholdbart for ungene og for meg - så jeg må.

Det kom ikke frem av teksten her, men har dere vært i kontakt med familievernkontoret?

Hvis ja - hva med å ringe jusshjelpa (som er gratis), for å få en pekepinn på hvordan du går frem i denne aken?

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, vi har vært til mekling ved familiekontoret og en rekke samtaler. Er nå i gang med meklingsrunde nummer to, men det er ingen fremgang på noen plan.
Takk for tips! Jeg skal definitivt ringe jusshjelpen :)

Jeg nekter ham ikke samvær i det hele tatt, det er bare det at det er lite forutsigbarhet for ungene og for meg. Jeg prøver å strekke meg på de fleste områder, men han står på stedet hvil. Jeg har undersøkt litt angående advokater i nærområdet, men blir ikke klok. Skal i møte med familieveileder i kommunen, som forhåpentligvis kan veilede meg :)
Jeg er veldig redd for utgiftene, men slik det er nå er uholdbart for ungene og for meg - så jeg må.
Får håpe han er villig til å samarbeide litt mer om du stevner han, kanskje han ser alvoret i dette :)

Tjener du under 100 000 får du fri rettshjelp uten å betale egen andel, tjener du under 246 000, men over 100 000 får du fri rettshjelp, men må betale egenandel. Dette dog om du er enslig, har du samboer eller er gift regner man de dere tjener sammen, og grensen er 369 000.

Om du ikke kvalifiserer til fri rettshjelp blir det lett mellom 80 000 og 100 000, kommer an på bla. hvor mange saksforberedende rettsmøter dere har, og om det holder med en dag i retten.

Hva gjelder valg av advokat vil jeg råde deg til å velge en som har barnefordelingssaker som et av sine spesial felter, og ellers gå for en du synes virker flink/hyggelig.

Jeg vil også legge til at som mange har sagt over så er det slik du fremstiller det i utgangspunktet far som bør gå til sak for å få fastsatt samvær om dere ikke kan bli enige. Fordi det er han som "krever" samvær av deg som har daglig omsorg.

Jeg vet at det er far som bør gå til sak her, men han avventer situasjonen fordi han er sikker på at jeg gir etter om han bare drar tiden ut lenge nok. Det har snart gått ett år siden vi gikk fra hverandre, så nå må vi få til en avtale.
Takk for info om fri rettshjelp!

Kan jeg få spørre hvorfor far kommer til å tape å hva du mener med det? :)

Jeg skriver at han ikke går til sak fordi han vet han kommer til å tape. Han sier det selv, men at han må gjøre dette fordi det handler om prinsipper. Han har ingen sterk sak, så jeg er vel ganske så sikker på at han taper jeg også.

Først og fremst:
*klemme på*
Så:
Det var familievernkontorpersonen som fortalte deg dette? Ta kontakt med de igjen, og få dem til å gi deg nøyaktig info om hvordan du går frem.
Har du rett til fri rettshjelp? Prøv å finn ut det.

Tenker mye på deg for tiden <3
Ja, det var mekleren ved familiekontoret som sa at han anbefalte at en av oss går til sak nå. Jeg tenkte jeg skulle snakke med han, og vi skal tilbake dit om noen uker da han er svært så ivrig på å i det minste hjelpe oss å muntlig avtale uke for uke.

Hyggelig at du tenker på meg :) Jeg er veldig klar for å spikre en avtale nå. Helst i fjor...

Jeg har vært igjennom det en gang, og snart er neste :/

Hvilken advokatv du bør velge er ikke godt å si.. Jeg tenkte bare å si litt om kostnadene jeg..
Første gang stoppet vi med rettsforberedende møte, og en pris på 24000.
Denne gangen er det gått samme summen til rettsforberedende møte, sakkyndig psykolog skal inn i bildet og vurdere barnet -det regner jeg med blir en ca 15000, + da advokat i forkant av rettsak + selve rettsaken, ca 15-20000 til..

Det er myyye penger, og det koster skjorta! Men man må bare..

Har dere prøvd familievernkontoret? De har også noe som heter høykonfliktsmegling.

Lykke til!

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Utrolig mye synsing om noe helt annet enn det TS spør om.
Vi vet ikke hvor gamle ungene er, hvordan det rent praktisk fungerer med samvær og avtaler dem i mellom osv.
Fagfolk anbefaler IKKE delt bosted før MINST 3 års alder, domstoler dømmer ikke delt bosted før barna er minst 7 år med unntak av HELT spesielle omstendigheter, rett og slett fordi man ikke har nok forskning på hvilke langtidsvirkninger dette har på barn under 8 år.
Siden vi her ikke blir spurt om "hva mener dere om delt bosted for barn i X-alderen" eller "hvordan kan jeg få far til å følge opp eksisterende samværsavtaler, så er det kanskje greit å ikke angripe TS og anklage henne for å være en egoistisk mor som ikke vil at far skal få ha barna like mye?

Det er mulig at du med rette kan nekte ham samvær inntil dere har en skriftlig samværsavtale på plass, men det kan også tale mot deg i en mulig fremtidig rettssak dersom du nekter samvær på den måten. (I tillegg til at det kan eskalere konflikten, selvfølgelig.)

Jeg har dessverre ingen erfaring med rettssak for barnefordeling, kan bare ønske deg masse lykke til i prosessen.

Som alltid : godt svar :)

Advokatenhjelperdeg.no er et fint sted å starte prosessen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Unnskyld meg. Dette er kanskje litt off topic. Men hva skjer med all subjektive synsingen i denne tråden her? Herregud sier jeg bare. Dere uttaler dere uten at TS i det hele tatt har gått inn på detaljer om hvorfor de ikke har kommet frem til en avtale!? Og allikevel så rakker dere ned på henne fordi hun, i følge dere, nekter pappaen samvær med barna?? SKJERPINGS! Snakk om fordomsfulle ytringer! Det provoserer meg!!! her spør hun altså om råd og hjelp!! Ikke om subjektive sysninger basert på veldig lite fakta.

Til TS - håper det ordner seg for dere, og at dere kommer frem til en god avtale! En avtale som forhåpentligvis tar utgangspunkt i barnets beste - ikke foreldrenes interesser!!!

Unnskyld meg. Dette er kanskje litt off topic. Men hva skjer med all subjektive synsingen i denne tråden her? Herregud sier jeg bare. Dere uttaler dere uten at TS i det hele tatt har gått inn på detaljer om hvorfor de ikke har kommet frem til en avtale!? Og allikevel så rakker dere ned på henne fordi hun, i følge dere, nekter pappaen samvær med barna?? SKJERPINGS! Snakk om fordomsfulle ytringer! Det provoserer meg!!! her spør hun altså om råd og hjelp!! Ikke om subjektive sysninger basert på veldig lite fakta.

Til TS - håper det ordner seg for dere, og at dere kommer frem til en god avtale! En avtale som forhåpentligvis tar utgangspunkt i barnets beste - ikke foreldrenes interesser!!!

Takk for det :)

Back
Topp