Noen som har tatt mandlene som voksen?

CCmil

Forumet er livet
Sensommerlykke 2017
Oktoberlykke 2019
Jeg skal ta mandlene neste uke, og lurer på om det er noen som har litt erfaring! Kan jeg ta meg av vesla på 3 alene natt nr to etter operasjonen eller bør jeg skaffe barnevakt? Tenker på smerter ol. Skal sies at hun som regel ikke sover hele natta, dvs hun sovner på eget rom og i løpet av natta våkner hun, kommer inn til oss og da sovner hun som regel ganske fort igjen..

Ingen erfaring men generelt etter ein operasjon ville eg ordna barnepass. Generelt etter ein operasjon skal du ikkje anstrenge deg.

Fjerna mine for noen år siden og var ganske slått ut. Var vel sykemeldt i 3 uker eller noe sånt og fikk ikke i meg noe iløpet av de ukene nesten. Så energien var jo helt på bunn. Jeg leverte i bhg og henta. Ellers tok mannen hovedansvar for alt annet. Den første uka var den verste syns jeg. Så ble det litt bedre. Men mye paralgin forte og andre sterke tabletter brukte jeg for å ha det noenlunde greit. Hadde ordna meg jeg altså med hjelp.

Min mann tok mandlene som voksen. Og han hadde ikke kunnet ta seg av vår datter så kjapt etter operasjonen.

Last edited:
Jeg tok mandlene da jeg var 17. Merka nesten ingen ting. Var oppe på beina så fort jeg ble skrevet ut.

Men det er nok veldig individuelt.
Ville vel ikke tatt sjansen på å være tipp topp stand. Venninna mi var sengeliggende i ei uke.

Tok mine når jeg var rundt 17. Var i fin form, bortsett fra at jeg hadde vondt i halsen.

Ville hatt barnevakt! Jeg har ikke tatt mine, men skal gjøre det så snart jeg får mannet meg opp :p

Tog bort mina för 2 år siden, hade nog ikke klarar av p ta hand om ett barn! Var helt drogad o borta efteråt o sen tar det en stund og återhämta sig!

Takk for svar! Da spørs det om jeg skal høre med noen besteforeldre :) regna nesten med det :)

Jeg hadde ikke klart å ta vare på noen andre enn meg selv...var helt fryktelig vondt,spiste ikke noe på nesten 2 uker, forsøkte m saftis,endte m at jeg spøy gult,grønt, blått og lilla (isfargene;) hehe..energien var på bånn. ....men som de sier; veldig individuelt:):)

Ja, har hørt at folk sier det er veldig vondt! Legen som henviste meg passet også på å understreke VELDIG at det er vondt (hyggelig type). Men etter to halsbyller på 6 uker skal det bli veldig greit å få fjernet mandlene!

Tok mine da eg va rundt 19 år . Hadde veldig vondt i halsen etterpå . Så anbefaler pass til barnet .

Fjerna som barn men hadde absolutt fått mer barnepass for det er veldig mange som sliter med mye smerter, osv etterpå.

Jeg fjerna dem på 23 årsdagen min, hadde da en sønn på 3 år, jeg tok klarte fint p ta vare på han fra jeg ble utskrevet :) det varierer mye fra person til person hvordan man er etter en operasjon, så ville nok ordnet barnevakt i tilfelle du ikke klarer det. Jeg ble operert på morgenen og spiste 2 brødskiver på kvelden! Så det varierer stort fra person til person hvordan man er og har det i ettertid!

Fjernet de da jeg var 20. Glad jeg bodde hjemme og ikke hadde unger, for var dårlig etterpå.
Selv 5 åringen min har problemer med å skjønne at jeg ikke kunne snakke nå når jeg hadde halsbetennelse og mast stemmen, snakket og forventet svar selv om han ble minnet på det noen ganger. Så tror ikke mindre barn vil synes det er så kjekt om mammaen ikke orker snakke og er dårlig...

Jeg fjernet mandlene i 20-årene. Slet med store smerter, vansker med å snakke samt utmattelse. Jeg ville ordnet med BV i tilfelle.
Lykke til!

Det varierer fra person til person.
Noen får kjempevondt, mens andre er bare litt sår.
Men pga faren for blødning i halsen så anbefales det å ha barnevakt til ungen.
Lite gøy hvis du begynner å blø masse midt på natten og må inn på sykehuset igjen, og har en liten unge du må ha med deg.

Tror det blir så sambo søker om ferie de to nattevaktene det er snakk om! :)

Back
Topp