Noen som har sendt papirene til Nav allerede?

Fikk nå svar fra NAV om at terminbekreftelsen er datert for tidlig. Forstår ikke hvordan de regner frem. Jeg har termin den 12. mai og bekreftelsen er datert den 30. januar. Utifra kalkulator på nett er jeg da 26+0.

Får bestille en ny terminbekreftelse nå da. Dette er min aller første møte med NAV. kjønner hvorfor folk klager :)

NAV kan betale på etterskudd 3 mnd etter søknaden er mottatt. Så i teorien er fristen etter man har født.
Terminbekreftelsen må være fra tidligst uke 27. Det står 26 et sted på nav, men et annet sted står det 27. Virker som det er det som gjelder

Terminbekreftelsen må være fra tidligst uke 27. Det står 26 et sted på nav, men et annet sted står det 27. Virker som det er det som gjelder
På NAV sin side og i mailen jeg fikk står det 26 fullgåtte uker. Så jeg sendte etter 26+0 som er jo egentlig i uke 27. Jeg teller alltid bare fullgåtte uker :)

På NAV sin side og i mailen jeg fikk står det 26 fullgåtte uker. Så jeg sendte etter 26+0 som er jo egentlig i uke 27. Jeg teller alltid bare fullgåtte uker :)
Det er sikkert det der som gjør det litt vanskelig. Jeg har forstått det som at når vi er f.eks 26+2 er vi i "26 uke gravid", men "i den 27. svangerskapsuke". 26 fullgåtte uker, pluss litt til. En av appene mine skriver da at jeg er i uke 27, men jeg tror egentlig det er mer riktig at man er i 26 - helt til man faktisk kommer til 27+1.
Tilsvarende når du er 26 år, så sier vi jo der helt til du fyller 27. Ja, man kan si at man "er i sitt 27. år", og noen sier det - og på noen språk er det måten å si det på - men vi pleier jo ikke det.
Ergo: jeg tror bekreftelsen må være fra 27+0 eller senere. Med vekt på tror; jeg er ikke sikker på dette, men slik har jeg forstått det.

Det er sikkert det der som gjør det litt vanskelig. Jeg har forstått det som at når vi er f.eks 26+2 er vi i "26 uke gravid", men "i den 27. svangerskapsuke". 26 fullgåtte uker, pluss litt til. En av appene mine skriver da at jeg er i uke 27, men jeg tror egentlig det er mer riktig at man er i 26 - helt til man faktisk kommer til 27+1.
Tilsvarende når du er 26 år, så sier vi jo der helt til du fyller 27. Ja, man kan si at man "er i sitt 27. år", og noen sier det - og på noen språk er det måten å si det på - men vi pleier jo ikke det.
Ergo: jeg tror bekreftelsen må være fra 27+0 eller senere. Med vekt på tror; jeg er ikke sikker på dette, men slik har jeg forstått det.
Ok, det kan hende. For meg så er 26+0 det samme som 26 fullgåtte uker. På sin første bursdag har man jo fylt 1 år og da er det ett fullgått år... 25+0 for meg betyr 25 fullgåtte og "i den 26ette" uke. Trodde det var slik noen kunne misforstå. derfor ventet jeg til uke 26+0. Må vel vente ei uke til da. Som blir 27+ og i mitt hode er 27 fullgåtte og i 28ende..., ikke bare 26 fullgåtte.

Så hvis jeg i dag er 26+5, så er jeg egentlig 25 uker på vei, altså i min 26. uke?

Hvis du sier "det første leveåret bodde jeg i Oslo", så er det vel fra nyfødt til man fyller 1? Da har man fullgått ett år. Selv om det er også logisk å si at man fortsatt er 1 inntil man fyller 2.

Samme problemstilling har jeg med mannen min når vi diskutterer tiden. Jeg kan finne på å si "Det er fortsatt tidlig, klokke er 8", når det er 20:50, mens mannen min sier at klokka er allerede 9 hvis den viser 20:01 :)

Last edited:
Det kan sendes inn fra 26 fullgåtte uker :)

Det kan sendes inn fra 26 fullgåtte uker :)
Det forstod vi. Men hvordan tolker du "26 fullgåtte uker"? Det sies jo at man er "i uke 26", når man er 25+. Blir 26 fullgåtte da 26+ eller skal man vente helt til 27+?

Fra 26+0 :)

Back
Topp