Noen som har råd og erfaringer å dele?

Mamma til 4?

Første møte med forumet
Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid med nr 4......absolutt ikke planlagt. Og jeg er så forferdelig usikker på hva jeg skal gjøre. Orker jeg en baby til? Minste jenta begyynner på skolen nå til høsten, de to andre er 9 og snart 12 år. Hva med sykepleierutdanningen jeg venter svar på? Vil jeg klare å leve med å evnt ha tatt abort? Får vi råd til større bil?

Hei! Det var mange spørsmål, som nesten er umulig å svare på... Når det plutselig er nr 4 så blir det ekstra store omveltninger. En større bil hadde man vel alltids klart å skrape sammen penger til, men om dere må ha nytt hus i tillegg så blir det kanskje værre, men jeg har lært at man får til det man vil, så tror ikke bilen trenger å være den største bekymringen. Spørsmålet er vel om du og mannen ønsker et barn til nå som fakta er fakta og du vet du har et knøtt i magen? Vil dere starte forfra igjen? Vil det bli kos eller bare mas? Har dere nok energi til å gi alle barna den oppmerksomheten og oppdragelsen dem trenger? Om dere kan svare ja på det ville jeg kanskje beholdt barnet, men dette er det bare dere som kan svare på.
Det er mange her inne som har prøvd å bli gravid i mange mnd og noen har har prøvd i årevis så hvis det er abort du vil gå for så er nok ikke dette stedet å få anbefalinger i den retningen tror jeg... Som sagt bør du ta en real prat med mannen og stille hverandre alle de spørsmålene som kan komme og føle litt på det.
Masse lykke til og velkommen til oss:D

❤Jente Juli 2013
Termin 2. januar 2015❤

Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid med nr 4......absolutt ikke planlagt. Og jeg er så forferdelig usikker på hva jeg skal gjøre. Orker jeg en baby til? Minste jenta begyynner på skolen nå til høsten, de to andre er 9 og snart 12 år. Hva med sykepleierutdanningen jeg venter svar på? Vil jeg klare å leve med å evnt ha tatt abort? Får vi råd til større bil?

Vil nok aldri klare å anbefale deg å ta abort, men syns du og din mann bør sette dere ned og se om dette er noe for dere.

De 3 første er jo relativt store så det er jo på en måte "rykk tilbake til start" men om det er rett for deg, og din familie, er det kun dere som har fasiten til.

Vet endel får store problemer psykisk etter en abort, men det er og mange som takler det helt fint og klarer å se rasjonelt på det. Hvilken etterreaksjon du vil få ved en evt. abort vil kun evt. tiden vise.

Personlig kunne jeg pga. overbevisning aldri tatt abort, men jeg har likevel full sympati for de som tar deg vanskelige valget.

Her venter jeg også nummer fire samt at det er to bonusbarn i hus. Minste blir skolebarn nå og eldste er 12.
Selv er jeg og under utdanning men tar nå permisjon ett år (lærling).
Vi kjøpte 7seter i januar, men må nå selge den og kjøpe 8seter. Vi må bygge på huset også. Så dette vil bli dyrt. Men her var det planlagt da. Og er veldig innstilt på at dette får vi til.
Jeg har slitt litt med om jeg er klar for babytiden igjen og begynne på "nytt", men begynner mer og mer og glede meg :) ungene gleder seg også veldig heldigvis og jeg ser for meg at siden de er så store vil de bli til stor hjelp.

Jeg er en veldig "alt ordner seg" person og har veldig lyst til å si til deg at det gjør det for deg og. Kommer du inn på sykepleien er plassen din og du kan søke permisjon slik at du kan begynne neste år i stedet.

Jeg tror ikke du hadde spurt om råd her om du ønsket en abort, men dette er jo selvfølgelig noe du og mannen din må prate om. Har han sagt noe til nå?
Uansett så ønsker jeg deg lykke til :)

<3Gutt&Jente 2005. Gutt 2008<3
Bonusbarna jente 2002&gutt 2006
<3 termin 06.01.15<3

Det er en stor omveltning. Venter selv nr 4 her. Riktignok planlagt.

Vi bor i en 4 romsleilighet, har en liten stasjonsvogn. Vi må flytte, vi har det allerede det trangt. To av barna (de minste) deler rom men ønsket om eget er stort. Selvsagt må vi ha ny bil :P ;)

Jeg er også den typen, det ordner seg. Kjenner jeg gruer med veldig til babytiden og håper denne gangen at det går som en drøm, erfaringer sier at det kommer til å bli veldig tøft :P

Skal selv begynne å studere nå på høsten. Er kun et semester, om jeg har forstått det riktig, men dette skal jeg klare :) Dessuten er jeg nødt, ellers så står jeg uten noen form for inntekt, hvis jeg ikke søker uføre.

Du må nesten kjenne på deg selv og hva familien din vil klare. Man får det til om man virkelig legger godviljen til, og om man vet at dette klarer vi virkelig ikke, så har du jo svaret der. du kan også snakke med lege, helsesøster, JM eventuelt, rett og slett for å høre og få veiledning. :)

Hei mamma til 4, først gratulerer:) jeg vet at flere steder i landet har dem sykepleier på deltid, at du bruker 4 år isteden for 3år, da er somregel ca 98% av kullet ditt foreldre til både 1,2,3,4 og gjerne 5:) noen ade har også oppstart i januar...

Men 3år er jeg sikker på at vil gå bra:) alle store universitet har også bhg knyttet til studentene:)
Ellers så er du gravid og student så finnes det både muligheter og råd å få.
For det første kan barnefaren få veldig veldig mye av permisjonen, dere vil få alt fra 9-11 000 av Lånekassen, også i sommermnd, som foreldrestipend.
Sjekk ut moderne studieteknikk som har noen gulltriks i ermet om hvordan studere smart og ikke i uendelige timer og mnd, men kjapt og presist.

Jeg er sikker på at du klarer unge nr 4 og studere sykepleien:)
Jeg er sykepleierstudent selv og gravid med min første, så du vil nok ha litt mer på hjemmebane enn hva jeg har, men sykepleiestudiet er fantastisk moro, og jeg har troa på at om du vil dette nok, klarer du det lett

Jeg er en tilhenger av teorien om at alt har en mening. Og alt ordner seg, uansett hvilket valg du/dere tar. Lykke til!

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp