Noen som har råd mot sår baby rumpe?

Pingrid!

Betatt av forumet
Hun er helt rød, og flasser litt.
Helt fra rumpesprekken frem til oppå tissen.
Hun klager ikke, men det kan jo ikke være behagelig..
Har prøvd zink salve, potetmel, lufting. Er det noen fler tips?
 
Har du prøvt neutral sin zink salve? her har jeg smørt i en dag så har det vært vekke.. men hun må være helt tørr når du smører
 
Ser at du har prøvd det meste. Har ingen råd, men håper stumpen blir bedre etterhvert.
Lykke til[:)]
 
uten tvil inytiol.. er egentlig salve for eksem, men funker kjempe bra på røde romper[:)]. Den gjør undervek[:D]
 
Brulidine salve (betennelses dempene) og aloe vera bruker vi mye.

Ellers synes jeg Aderma Exomega også har god effekt på såre stumper (bruker den mest mot/forebygging av eksem)
 
etter at min hadde skikkelig diare og rompa var så rød og sår at den blødde litt og alle salver var prøvd inkludert inotyol,zink, kortison (anbefaling fra lege,og det ble bare værre) ,så begynte jeg med å vaske henne med grønnsåpe vann, smurte med alovera, 100%ren alovera,lot det tørke inn og dønka på med potetmel, dagen etterpå var det grodd og stumpen var allerede myyye bedre..
la henne ligge mye og lufte og luftørke stumpen
 
Hvis ingen av de "vanlige" kremene fungerer kan det vaere sopp. I safall er canesten bra aa bruke [:)]
 
Når største mann her var liten å hadde sikkelig sår rompe pga antibiotikakur, kjøpte jeg en sinksalve på apoteket med tran i, å den fungerte kjempe bra[:)] Lykke til, håper stumpen blir bra snart.
 
Har har Pauline nettopp har hatt diarè. Hun fikk blemmer, og det væsket fra sår... Hun hadde da fått sopp! Vi måtte smøre med canesten. Ellers fikk vi råd om flere av kremmene som folk har nevnt over her! Lykke til[:)]
 
potetmel funke kjempe bra :)
småen her var sår, å ein dag me potetmel så var han hailt fin i gjen :)
 
Mangen gode forslag ovenfor her [:)]

Men eg mente å ha hørt at talkum og potetmel skal ikke brukes på åpne sår, dette fordi pudderet/melet vil få fuktighet fra såret og da klumpe seg [8|] Vet ikke om det da vil miste effekt eller gjøre større skade eller noe annett. Og zink salve skal heller ikke smøres på åpne sår, den skal heller smøres rundt sårkanten. (ivertfall det eg har lært om zink på sykepleien) ...

Lykke til, håper lille stumpen snart blir bra igjen [:)]
 
ved skikkelig krisestump ka man bruke noe som heter krystallfiolett, det er en lilla væske man pensler på. Kan sette flekker på tøy o.l, men gjør underverker viss annet ikke virker. Fåes på apoteket. Lillebror er heldigvis aldri sår, men måtte bruke krystallfiolett på største storesøster
 
fra apotek 1 sine sider:
Det typiske for bleieutslett er at huden er rød og irritert, flekkvis eller sammenhengende. I noen tilfeller er det væskende, hudløse områder, en sjelden gang også med åpne sår og pussblemmer.
Hva skyldes bleieutslett?
Bleieutslett skyldes hovedsakelig at huden irriteres fordi den lukkes inne i et tett og fuktig miljø. Irritasjonen forsterkes av urin, avføring og mekanisk gnissing, men også overdreven bruk av vann og såpe. Ved større bleieutslett blir det som regel en infeksjon i tillegg, ofte en blandingsinfeksjon med bakterier og sopp.
 
Siden dagens bleier er meget tette gir dette god anledning til soppinfeksjoner. Hvis hudirritasjonen fortsetter til tross for tiltakene over og utslettet er sammenhengende rødt og hovent er huden antagelig blitt infisert. Du kan da pensle med Krystallfiolett 0,1% liniment, som virker mot både bakterier og sopp. Du kan pensle linimentet på de angrepne hudområdene med vattpinne. La det lufttørke på huden. (Vær oppmerksom på at huden farges fiolett av krystall-fiolett. Tøy vil også ta farge hvis man søler.) Ha på sinkholdig salve etter at fargen er tørket. Gjenta behandlingen 1 (maks. 2) ganger daglig i 2-3 dager.
 
Det jeg lærte meg når Ebba hadde diare og fikk sååååååår rumpestump var å ikke vaske med våtservietter! Det gjorde bare ting verre..
Jeg vasket rumpa med en myk engangsklut som jeg dyppet i rent vann. Tørka rumpa ordentlig og lot rumpa lufte. Så smørte jeg på inotyol salve[:D] Hjalp veldig..
 
ORIGINAL: Væren84

Hvis ingen av de "vanlige" kremene fungerer kan det vaere sopp. I safall er canesten bra aa bruke [:)]


Var akkurat det jeg tenkte[:)]
 
Calendula!!! Beste salva som finnes, bruker den på alt.
Calendula=nye Aloe Vera her i huset[:)]

Fåes kjøpt på helsekost!
 
Jeg synes at vaselin gjør underverker for en rød liten rompe :)
 
hei.

prøv canesten, kan være en soppinfeksjon.

guttungen min hadde det og han hadde samme problemene som du beskriver.

brukte canesten i to dager og da ble det borte.. :)

håper det går bra med henne.
 
Unuguentum- M[:)]
Den er en vidundersalve, og kan brukes på alt sa de på sykehuset.
Har heldigvis ikke hatt sår stump, men brukte den på brystvortene- den funka som fy!
Håper stumpen blir bra snart[:)]
 
Back
Topp