Noen som har peiling på bil??

Ulve~Mamma

Elsker forumet
Sitter her og prøver å finne ut av denne EU testen på Golfen min.. skjønner ikke så mye :P
Den har bare stått siden EU test i mars pga bytte av bil, men den "nye" bilen er bare dr*tt og koster meg en formue i bensin.[&:][:'(] Så jeg tenkte å fikse golfen i stedet! Den er fullt kjørbar, og betalt årsavgift på. men må jo ha den eu godkjent..

Den har tre 2'er feil, og 5 1'er feil.. og som jeg har forstått, er 2'er feilene viktigst å fikse?

så hvis noen har lyst å prøve seg å hjelpe meg med å forstå feilene og finne ut hvilke deler jeg trenger så blir jeg utrolig glad!! Fungerer så utrolig dårlig å bli billøs nå liksom [&:] Kanskje noen av dere snupper er flinke med bil, eller har menn som er det??

Kopi av EU: http://img194.imageshack.us/img194/7783/imgwcj.jpg

2`er feilene MÅ fikses for at bilen skal bli godkjent, 1`er feilene kan man ha og få bilen godkjent, men de BØR fikses snart[;)]

ORIGINAL: Diddij

2`er feilene MÅ fikses for at bilen skal bli godkjent, 1`er feilene kan man ha og få bilen godkjent, men de BØR fikses snart[;)]

Da vet jeg det i alle fall [:D]
går jo fortere å bare fikse 2'erne for å ta 1'erne etterhvert. Vil ha bil nå! :p

dytte på! :)

ORIGINAL: Sjakkruta

1.1.2.: Løs håndbrekk wire. Enten kan den festes, eller du må kjøpe ny wire
1.2.3.: Håndbrekken henger på høyre side bak. Usikker på hvordan man fikser det. Kanskje sammenheng med 1.1.2.
4.2: Høyre nærlys er feil innstilt. Må stilles på verksted.
4.3: Venstre parklys defekt. Kan være gåen pære, knust glass, ødelagte ledninger osv.
4.8: Høyre stopplys(bremselys?) er gåent. Kan være pære, knust glass, ødelagte ledninger osv.
4.9: Defekt skiltlys venstre. Kan være gåen pære, knust glass, ødelagte ledninger osv.
5.2: Slakk i alle stab.stagforingene foran. Alle må byttes.
5.8: Slakk i hjullager foran. Må nok byttes.
7.6: Lydsignal ute av funksjon. Det er nok fløyten. Kan være ledninger eller fløyten rett og slett er ødelagt og må byttes.
8.4: Oljelekkasje. Kan være gåen oljetrykksbryter, gåen topppakning, gåen bunnpakning, gåen girkassepakning, gåen toppdekselpakning osv. Kan være alt mulig egentlig.

Blir nok mange tusen dette desverre. Håper du har noen som kan skru for deg slik du slipper verksted.

Fikk litt hjelp på generelt jeg! :)
nå må jeg bare se om noen kan være så snille og hjelpe meg å handle inn deler/skru på bilen.. Og INGEN jeg spørr svarer!! fy folk er slemme :(

ORIGINAL: Blondiee

lys feilene er jo ganske enkle og ikke dyre ting å fikse på.

Hjullager er noe dritt, for da må som regel noe foringer av og det er en drittjobb! Jeg får alltid hjullager på mine biler.

Oljelekkasjen er heller ikke noe særlig kostbar affære og tar ikke lang tid å fikse.

Skal disse feilene utbedres privat eller på verksted?

Skal nok fikses privat, lommeboka tillater ikke annet.
Og golfer er jo ganske enkle å mekke på ettersom jeg har forstått :)

huhu, det hørtes ikke noe gøy ut med hjullageret..
men heldigvis har vi biltema her så jeg kan finne mange billige deler!

Oljelekkasjen er jeg så usikker på hvor kommer fra.. Men hvordan sjekker/fikser man det?

Helst skulle jeg gått ut og satt i gang med lt selv!! Men.. eh, denne kulemagen er litt i veien

uansett hva du gjør så ikke kjøp oljepumpe\ olje etc. på biltema. Det er en grunn til at dette er billig!
Ellers så er det kun 5.2 og 5.8 som er vanskelig å ordne [:)]

ORIGINAL: ice

uansett hva du gjør så ikke kjøp oljepumpe\ olje etc. på biltema. Det er en grunn til at dette er billig!

hvor anbefaler du å kjøpe olje/pumpe da? :)

godt å høre! Sitter spent og venter på svar fra kompis om han kan hjelpe oss å mekke.
han er ikke no ekspert, men er litt flinkere enn oss :p

vet ikke hvilken butikker dere har., men sjekk ut andre bilrekvisita-butikker der du bor( pris kan variere, så det kan lønne seg å høre med flere). Olje kjøper du på bensinstasjon eller bilrekvisitabutikk [:)]

vet ikke hvilken butikker dere har., men sjekk ut andre bilrekvisita-butikker der du bor( pris kan variere, så det kan lønne seg å høre med flere). Olje kjøper du på bensinstasjon eller bilrekvisitabutikk [:)]

takk takk. Vi har vel mekonomen, og bilxtra. husker ikke noen flere i farta. [:)]

NEIIIIII DA..... Olje kjøper du på Europris. Kr. 99,- literen for MOBIL 1 oljen der. 0W-40 det er syntetisk longlifeolje, samme som du får på bensinstasjon, bare MYYYYE billigere!!!! Ikke finn på kjøpe olje noen annen plass!!!!!

Sånn, så får vi se på EU-kontrollseddelen:

Lys er enkelt og billig og fikse, da er det enten at du må bytte ut pærene (fort gjort) eller at du må sjekke sikringene (bytt pærer først, hvis ikke står sikringene og hvor de ligger hen forklart i brukermanualen (den tykke boka som skal følge med bilen).

Håndbrekkwiren skal du vite hvordan du bytter og hvor den sitter, men hvis du har noen som kan mekke for deg, går det jo greit. Den koster ikke allverdens.

Stabilisatorstagforing er en sånn gummiforing som sitter rundt disse stengene foran. De er litt knotete å bytte og du skal vite åssen du monterer de. Men kan en mekke er det litt jobb (veeeeeeldig grisete!!!!) men går greit.

Hjullager foran bytter du i samme slengen, kan være knotete å få byggd ut (er gjerne godt rustet fast) og du bør vite der og, hva du driver med. Men en grei jobb å mekke på de og (husk at du må ha smøring til hjullagret når du bytter det, men det får du vel beskjed om når du kjøper det). Også veeeldig grisete!!! [:D]

Nytt bilhorn aner meg ikke hva koster, men hvis du har en bilopphøggeri i nærheten kan du få det tilnærmet gratis der.... veeeeldig enkel å bytte, kan du gjøre selv (med magen :). Er bare 2 skruer og 2 kabler, hvis jeg ikke husker feil. (Byttet min på gamle dragebilen for et par år siden...)

Oljelekkasje kan være så mangt (og er en kjent feil ved Golf, har jeg lest) Må undersøke, hva det kan være. Ikke alltid like lett å finne ut av. Kan være alt fra toppakning som er gåen, til ventiler som lekker.... ikke godt å si... Er i grunn det værste å fikse. (Hvis det skulle være toppakning, husk at den som mekker må ha momentnøkkel for å feste toppen igjen!!! VEEEEELDIG VIKTIG!) .

Håper du skjønte noe av det jeg skrev. Er ikke så flink å forklare.... men uansett...

MASSE LYKKE TIL!!!

P.s. innstilling av nærlys gjør de på verksted, når du leverer den til kontroll... det koster ikke allverdens...

tuusen takk for for så gode forklaringer avelilith!! :D
Det høres absolutt som om det er håp, dette burde jo være "fort gjort" håper vi :) og takk for tipset ang. nærlysene! det hadde ikke jeg tenkt på :D gleder meg til å få fiksa golfen, godt å få den lille saken på veien igjen. Hmh, spent på denne oljelekkasjen da. det finner vi jo ikke utav før det mekkes og sjekkes antar jeg.

Og takk ang. tips med olje på europris, det visste jeg faktisk ikke :)
Er ikke bare bare dette med bil når man er så uvitende!

ORIGINAL: Goth.mummy

Det høres absolutt som om det er håp, dette burde jo være "fort gjort" håper vi :) og takk for tipset ang. nærlysene! det hadde ikke jeg tenkt på :D gleder meg til å få fiksa golfen, godt å få den lille saken på veien igjen. Hmh, spent på denne oljelekkasjen da. det finner vi jo ikke utav før det mekkes og sjekkes antar jeg.

Bare koselig med tips [:D] Den Europrisolja er bare helt fantastisk.... hver gang jeg bytter olje (holder med en gang i året, bytter da med filter) så hamstrer jeg inn en del olje på Europris.... greit så lenge de har den!!!

Lykke til søte du! Håper dere får fikset lille Golfen snart og få den på veien igjen! Er jo ikke noe gøy uten bil, spes nå m. babysen på vei...

For å finne årsak til oljelekkasje må det nok mekkes og sjekkes litt, ja. Men er jo ikke sikker at det er så helt gærnt...

Ordner seg nok!!! [;)]

Goth.mummy har kjøpt seg Jeep.... og liker den visst ikke noe særlig [&:]

Hmm, Honda jazz er ganske så ny bil, det... litt stor. Tror den Jeepen til Goth.mummy er en del eldre. Men husker ikke. Er vel hovedsaken at hun ikke liker den. Uff vet åssen det er å kjøre bil en ikke liker.... kjipt det!!! Mannen min har bil som jeg ikke liker å kjøre. Og når jeg skulle selge min bil, for å få mer familievennlig bil (fikk ikke barnesete i den gammle min, sånn sportsbil) så sa alle at jeg kunne jo bare bytte m. mannen, for å beholde bilen min, men DET var uaktuellt for min del!!!

Hva var det du SKULLE snakke om da???

Sorry at jeg blander meg forresten [8|]

ORIGINAL: avelilith

ORIGINAL: Goth.mummy

Bare koselig med tips [:D] Den Europrisolja er bare helt fantastisk.... hver gang jeg bytter olje (holder med en gang i året, bytter da med filter) så hamstrer jeg inn en del olje på Europris.... greit så lenge de har den!!!

Lykke til søte du! Håper dere får fikset lille Golfen snart og få den på veien igjen! Er jo ikke noe gøy uten bil, spes nå m. babysen på vei...

For å finne årsak til oljelekkasje må det nok mekkes og sjekkes litt, ja. Men er jo ikke sikker at det er så helt gærnt...

Ordner seg nok!!! [;)]

herlig med tips!! gjør at jeg kom langt på vei allerede!! (i teorien i alle fall)
Skal hamstre litt sånn olje på europris jeg også! Kjekt å ha :D

Fikk endelig tak i mekke kompisen min, så vi begynner enten i morgen eller på mandag! HURRA!! [:D]  Golfen på veien igjen snaart!! Da er det nok fort gjort å få den i stand håper jeg, som du sier er det jo kjipt å være bil løs nå som baby er rett rundt hjørnet [&:]

"ny" bilen er en jeep cherokee limited (95 mod) .. FIRE liters bensin motor!!! så den pimper bokstavelig talt bensin.. bruker mange mange kr i mnd, tror det ligger på et par tusen.. og vi råner ikke akkurat rundt. Det er til/fra jobb for sambo i helgene, og til/fra butikken 1/2 ganger i uka. også er det stadig nye småfeil som dukker opp, og den er generelt bare et GNAGsår.  Den kostet meg slikk og ingenting å kjøpe, men ingenting er gratis her i livet.. [8|] Som avelilith sier, så er det rett og slett kjipt å kjøre en bil en ikke liker!

Hæææ`??? 4 (FIRE) liters motor???? Grøss å gru, tørr ikke tenke på utgiftene deres da..... ja det var drøyt!!! Skulle dere ikke bare selge den igjen??? Jeepen altså?

Så gøy at du fikk tak i mekkekompisen og at han kunne begynne så fort! [:D] Du får fortelle åssen det går med lille Golfen deres da [:D]

Spennt!!! Håper at alt går bra og at det er fort unnagjort. Hvis mekkekompisen er flink så er det jo kanskje bare en 2-3 dagers jobb?!?!?!? [:D]

den oljen vi selger på biltema er statoil olje, og er BRA olje[:)] grunnen til att det er billig er fordi vi ikke har noen mellom ledd men handler direkte[:)]

ORIGINAL: maric

den oljen vi selger på biltema er statoil olje, og er BRA olje[:)] grunnen til att det er billig er fordi vi ikke har noen mellom ledd men handler direkte[:)]

Har kjøpt der før, men hørte at dere har byttet igjen???

Back
Topp