noen som har peil ....?

*solstråle i august*

Elsker forumet
vi har kjøpt en leilighet som vi tenker å bo i i ca 5 -10 år.. når det er gått så lang tid, så tenker vi å kjøpe oss et lite hus...
det jeg lurer på, er at om vi kan leie ut denne leiligheten da? vil det være mulig å få et helt nytt lån,eller hva vil det kreves for at vi skal kunne få lån til nytt hus og samtidig beholde denne som vi leier ut?

Tror det skal gå veldig bra, hvis leieinntektene dekker opp lånet[:)]

Hvis leieinntektene på leiligheten dekker rest lånet på leiligheten, så får du nytt lån til hus avhengig av inntekten din.... Med pant i det nye huset selvsagt ;-)

Men tips som er greit å huske: utleie av en leilighet man selv ikke bor i er skattepliktig med 28% av inntekten (fratrukket diverse fradrag man kan ta)....OG når dere så selger leiligheten og ikke har bodd i den det siste året, selv, må dere skatte 28% av gevinsten (forskjellen mellom det dere selv kjøpte for og det dere ev. selger for)... 

Grattis med leilighet og lykke til!

ORIGINAL: Baby M

Hvis leieinntektene på leiligheten dekker rest lånet på leiligheten, så får du nytt lån til hus avhengig av inntekten din.... Med pant i det nye huset selvsagt ;-)

Men tips som er greit å huske: utleie av en leilighet man selv ikke bor i er skattepliktig med 28% av inntekten (fratrukket diverse fradrag man kan ta)....OG når dere så selger leiligheten og ikke har bodd i den det siste året, selv, må dere skatte 28% av gevinsten (forskjellen mellom det dere selv kjøpte for og det dere ev. selger for)... 

Grattis med leilighet og lykke til!

takk takk :)

hmm, man vil jo nesten tape en del på å gjøre det sånn da? :S:S

Om dette er mulig kommer helt ann på din økonomiske situasjon. Banken låner ut maks 3 ganger inntekten din. Dvs 3 ganger jobbinntekt+leieinntekt. Alt lån du har blir summert opp i denne summen. Dvs lån på leilighet, studielån og billån blir trukket fra på et evt huslån du vil få.

ORIGINAL: Inga_

Om dette er mulig kommer helt ann på din økonomiske situasjon. Banken låner ut maks 3 ganger inntekten din. Dvs 3 ganger jobbinntekt+leieinntekt. Alt lån du har blir summert opp i denne summen. Dvs lån på leilighet, studielån og billån blir trukket fra på et evt huslån du vil få.

jeg har kun huslån og håper det er det jeg har når vi evt bestemmer oss for å kjøpe hus! [8|]

Back
Topp