Noen som har opplevd vannavgang - nå eller tidligere?

E.L

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
I går kjennes det plutselig som om noe renner i trusen - men så stopper det ganske raskt igjen. Jeg tenker derfor det var en litt større mengde utflod (beklager detaljene), da det rant på en måte som jeg ikke hadde kontroll over. Noen sekunder senere begynner det plutselig og sildre, til det tilslutt stopper. Da er buksene gjennomvåte og det ligger en dam foran meg. Ringte sykehuset som ville ha meg på en sjekk siden baby per definisjon er prematur (36+2 i dag), men de finner ingen tegn til vannavgang. Jeg klarer samtidig ikke slå meg til ro med at jeg rett og slett tisset meg ut - gir ikke så mye mening for meg heller, for jeg var ikke tissetrengt og det var en betydelig mengde som kom..
Noen som har opplevd det samme? Hvordan oppleves eventuelt vannavgang for dere som har opplevd dette spontant?
 
Høres jo veldig ut som det kan ha vært vannavgang. Men har en venninne som opplevde noe lignende, og det konkluderte de med at var urin. Hun hadde dog rier, og ser for meg at man kan miste kontrollen på en annen måte da og ikke kjenne at man tisser. Hvilke undersøkelser gjorde de på sykehuset? Ville tatt på et bind i alle fall i tilfelle det kommer mer, så kan de eventuelt sjekke væsken i det hvis du må inn igjen :) lykke til!
 
De tok ultralyd både innvendig og utvendig. Jeg har nok fostervann, men det i seg selv sier jo ikke allverdens om det var det som kom eller ikke. Det har ikke kommet noe etterpå, og det er jo også et tegn på at det ikke var fostervann, skulle vel gjerne sildret litt mer.. Får vel bare slå meg til ro med at jeg tisset meg ut - men den følelsen var bare så veldig rar, var jo ingen muligheter til å holde igjen, det bare rant.. Det aller beste er jo om det ikke var fostervann, da lille gjerne må holde seg i magen en stund til!!

takk for svar og lykkeønskninger!:)
 
Kan det være en lomme med fostervann? At det ene hinnen har gått? Jeg hadde tidlig vannavgang (uke21). Da ble jeg fortalt at det var 2 fosterhinner og at den ene kan gå og ikke den andre? Nå viste det seg at alt vannet mitt hadde gått og det gikk gang på gang siden det ble produsert kontinuerlig. Gikk da ikke bra. Ville likevel vært obs på vannavgang og infeksjonsfare, men kan være nye tyntflytende utflod eller urin. Lykke til. Du er snart i mål
 
Kan det være en lomme med fostervann? At det ene hinnen har gått? Jeg hadde tidlig vannavgang (uke21). Da ble jeg fortalt at det var 2 fosterhinner og at den ene kan gå og ikke den andre? Nå viste det seg at alt vannet mitt hadde gått og det gikk gang på gang siden det ble produsert kontinuerlig. Gikk da ikke bra. Ville likevel vært obs på vannavgang og infeksjonsfare, men kan være nye tyntflytende utflod eller urin. Lykke til. Du er snart i mål

Ja, hun ene nevnte noe om at en hinne kan gå og den andre være inntakt. Etter hva jeg forstod er ikke det noe de vil klare å se på ultralyd.
Ja, fikk beskjed om å være spesielt obs på feber hvertfall.
Takk for det:happy:
 
Sniker fra juni. Ha på bind i tilfelle det skjer igjen. Da kan jordmor/ lege sjekke om det er fostervann. Fostervann har en veldig søt lukt.
 
I går kjennes det plutselig som om noe renner i trusen - men så stopper det ganske raskt igjen. Jeg tenker derfor det var en litt større mengde utflod (beklager detaljene), da det rant på en måte som jeg ikke hadde kontroll over. Noen sekunder senere begynner det plutselig og sildre, til det tilslutt stopper. Da er buksene gjennomvåte og det ligger en dam foran meg. Ringte sykehuset som ville ha meg på en sjekk siden baby per definisjon er prematur (36+2 i dag), men de finner ingen tegn til vannavgang. Jeg klarer samtidig ikke slå meg til ro med at jeg rett og slett tisset meg ut - gir ikke så mye mening for meg heller, for jeg var ikke tissetrengt og det var en betydelig mengde som kom..
Noen som har opplevd det samme? Hvordan oppleves eventuelt vannavgang for dere som har opplevd dette spontant?


Her gikk vannet i slutten av uke 35. Første jeg kjente var at det sildret litt da jeg reiste meg etter å ha vært på toalettet. Lurte først på hva det kunne være, følte jo ikke at det var logisk at jeg måtte tisse rett etter å ha vært på do :hilarious: Men var innom tanken på utflod/urin.
Ble usikker og ringte føden, de sa jeg skulle ta på bind og følge med. En liten time senere kjente jeg noe, og reiste meg opp. Da var det ingen tvil! Det fosset ut, måtte tørke gulvet med håndkle...:bored: Etter dette kom det litt i bølger, men hver gang det kom, ble det veldig vått i bindet.
Fikk beskjed om å komme inn, og jordmor som sjekket bindet var ikke i tvil, men måtte sjekkes av lege uansett. Ble satt på antibiotika pga infeksjonsfare.
Mye styr, men gikk bra! Babyen kom to dager senere :Heartred
 
Her gikk vannet i slutten av uke 35. Første jeg kjente var at det sildret litt da jeg reiste meg etter å ha vært på toalettet. Lurte først på hva det kunne være, følte jo ikke at det var logisk at jeg måtte tisse rett etter å ha vært på do :hilarious: Men var innom tanken på utflod/urin.
Ble usikker og ringte føden, de sa jeg skulle ta på bind og følge med. En liten time senere kjente jeg noe, og reiste meg opp. Da var det ingen tvil! Det fosset ut, måtte tørke gulvet med håndkle...:bored: Etter dette kom det litt i bølger, men hver gang det kom, ble det veldig vått i bindet.
Fikk beskjed om å komme inn, og jordmor som sjekket bindet var ikke i tvil, men måtte sjekkes av lege uansett. Ble satt på antibiotika pga infeksjonsfare.
Mye styr, men gikk bra! Babyen kom to dager senere :Heartred

Her også kom det nok til at buksa ble våt og det lå en dam på gulvet foran meg. Men ettersom det ikke har kommet mer siden, vil jeg enten tro det ikke var fostervann, eventuelt at det fortsatt er en hinne som er inntakt og at det var vannet mellom hinnene som kom. Utflod kan det ikke være - greit man kan få mye utflod som gravid, men ikke sååå mye:joyful:
 
Sniker fra mai. Da vannet mitt gikk med storesøster hørte jeg liksom et «popp» eller et lite knepp, og så var det helt vått i stolen jeg satt i. Vannet fortsatte å renne, jeg måtte sitte på et stort badehåndkle. Så stoppa det litt igjen, før det plutselig kom mer. Det var så mye vann!

Men dette var ei uke etter termin, og jeg hadde nok ikke mer enn én hinne. Tror det kan oppleves på mange forskjellige måter. Jeg var sånn sett heldig, fordi det var sånn som man ser på film og ingen tvil :)
 
*sniker* vannet gikk to ganger med 2.mann. Første gangen det gikk var jeg i tvil, kom så lite og ikke noe mer. Fra jeg merket det så rakk jeg å gå til doen for å ikke bli våt i trusa. De sjekket på sykehuset ved å teste det, de sa at forstervann krystallisere seg når de sjekket det. Jeg hadde ikke bind, husker ikke hvordan de testet, men sikkert med en ‘qtips’ oppi der :) Det var fostervann som hadde kommet da, men skulle bare dra hjem og slappe av.
2.gangen det gikk noen timer etterpå var jeg ikke i tvil, kom mye og var grønt. Da måtte jeg bli på sykehuset.
 
Med første gikk vanne med et plask.
Med andre så skjønte eg ikke at jeg lak, trodde det var slim ettersom slimproppen nettopp hadde gått, men da kjente jeg det rant litt i bindet hver gang jeg satt meg opp fra liggende stilling. Jordmor luktet på bindet på sjekk og fant ut at jeg lak.
 
Med nr2 så gikk det hull på den ene fostervannshinna, den ytterste. Og det føltes akkurat slik du beskriver, jeg fikk da rier og hun ble født 6timer senere. Den innerste hinna gikk da jeg hadde 9cm åpning først av.

nå med barn nr4 så våknet jeg søndag kl 6 med at jeg trodde jeg hadde tissa meg ut, var en flekk med vann i senga og trusa var våt. Skjønte liksom ikke hvordan det kunne skje for jeg har ingen problemer med å holde meg. Men stod opp fra senga og i det jeg har reist meg opp så sier det bare splæsj, prøver å knipe igjen av ren refleks men det fungerer jo ikke, og det fortsetter å fosse ut fra soverommet og til badet. Setter meg på do og da kommer det ennå mer som i ett splæsj, det er litt rosafarge på så skjønner da først at det er vanne som er gått. Klokka 7 begynner jeg å få rier, og klokka 13.30 var hun ute. Gikk litt treigt i starten siden jeg er konisert, og arrvevet på livmorhalsen er vanskelig å tøye. Men riene kom med 30sek - 1 min mellomrom fra jeg hadde 5cm åpning, og fra 5cm til hun er født så gikk det 20min. Da jm tok å tøyde mens jeg hadde rier, fordi jeg hadde trykketrang og så kort pause mellom riene.
 
Back
Topp