Noen som har hund?

Caisamor

Forelsket i forumet
Jeg og min kjære er så hunde syke. Har sett på en dvergpinscher valp. men vi har jo ingen erfaring med hus dyr. og nå venter vi jo en liten jente i januar. noen som har noe erfaringer og vil gi noen nyttige råd [:)]?

Hvis du ber om mitt personlige råd, så er det temmelig brutalt: IKKE FÅ HUND NÅR DU SKAL HA LITEN BABY! Det krever enormt mye å ha en baby! Man aner ikke på forhånd hva det vil kreve. 33% av alle barn får kolikk og ca like mange får søvnvansker. Du aner ikke om du er en av dem (det var vi nemlig). Når man samtidig skal ha overskudd til å trene opp en valp, gå turer, trene mentaltrening osv, så er det et helvete. Vår hund var to år da jenten vår kom. Vi har angret bittert! Har snakket masse om omplassering hadde vært best for henne. Klart at det kan gå fint å gjøre begge deler! Mange har sikkert gjort det også! Men, jeg kjenner temmelig mange som har kvittet seg med hunden når barnet kom.

Ville aldri skaffet valp som førstegangs hundeeier om man har barn under 3 år. Barna skal også lære seg å forholde seg til hunden. En ting er å gjøre hunden "barnevennlig", men jammen må barna være "hundevennlige" også. Også er det MYE jobb med valp. Er jo som å ha en baby. Må mates hver 4 time, luftes OFTE og ikke minst ha mye oppmerksomhet og oppdragelse. Det jeg tenker mest på, er når hunden kommer i puberteten og blir litt uregjerlig igjen. Da vil jeg helst at ungene vet hvordan de skal forholde seg, og vil ikke ha småttiser krypende rundt på gulvet når bikkja får herje-anfall. [8D] 

ORIGINAL: KulaogFredrik

trur alle har forskjellig erfaring me hund.
Vi har som sakt 2 hunda, å har ALDRI syns at d har vært så mye arbeid som dåkker beskriv.

Syns d e mer kos en arbeid.
Har en kvalp nu som e 10 mnd, å har ikke vært store jobben[8|]
å di hundan vi har kreve MYE, i å me at d e jakt hunda å dem skal trænes opp t jakt å jaktes me. å dem treng mye mosjon.

Kommer vell helt ann på ka man gjør av d.

Ja, men her er det snakk om noen som aldri har hatt hund før. Dere har kanskje hatt hunder før disse to også?

Jah er vel enig med dere. jeg ser forbi alt det når jeg ser hvor søt den er[&:][8D] Tror jeg skal klare å vente noen år [:)]Takk for svar dere [:)]

ORIGINAL: KaisaSofie

Jah er vel enig med dere. jeg ser forbi alt det når jeg ser hvor søt den er[&:][8D] Tror jeg skal klare å vente noen år [:)]Takk for svar dere [:)]

Har også kjempelyst på hund igjen, men nå er jeg gravid, og barn går foran hund.. Selv om det er vanskelig å vente.. [;)]

Vi har som sakt 2 hunda, å har ALDRI syns at d har vært så mye arbeid som dåkker beskriv.

å di hundan vi har kreve MYE, i å me at d e jakt hunda å dem skal trænes opp t jakt å jaktes me. å dem treng mye mosjon.

Og hvilke interesser man har. Vi har aldri elsket å gå lange turer. Det var en del av plikten. Jeg er kjempeglad i hunden min!!!! Men, akkurat som at få får baby for å skifte bleier, så fikk jeg ikke hund for å gå tur. Å gå tur var en del av det jeg måtte gjøre (akkurat som bleieskift). Hvis man elsker turer og trives i det fri, så tror jeg man har det mye lettere.

å så skriv du at valpen må mates kvær 4 time?
d e vell litt feil?[;)]
å at man ikke bør få hund før barne e over 3 år.
Vi fikk 8 valpa på vårres hund i januar, å da va minien under 2 år.
Å vil si d e mye mer arbeid me 8 valpa enn me en.

I begynnelsen har vi matet våre hver 4 time, ja.. Det varer jo bare en liten periode, men likevel. Man velger selv, men med erfaringene JEG har (og mange andre hundemennesker med meg), så ville jeg ikke anbefale førstegangs hundeeiere å få valp og baby samtidig..Da dere fikk 8 valper hadde dere ikke baby, og dere hadde erfaring med hund fra før.

En hund skal vel bare ha mat 2 ganger for dagen. Hunden til min mor og far får det iallefall.frokost og middag

Jeg har to voksne hunder. 2 1/2 år og 5 år og vil ikke anbefale å få hund/valp nært opptil ny baby inn i hus. En hund krever MYE. Jeg har nesten ikke tid til mine nå... vanskelig å få de ut på do fast... osv. Og en valp må ut HELE tiden..... det hadde jeg aldri klart... selv om jeg har masse erfaring med valper og oppdragelse av valp. Jeg har ikke tid nå som snuppa er så liten. 

ORIGINAL: sjokomuffin

vi har en dalmis på 1 1/2 år. babyen kommer innen en mnd's tid. så jeg må si jeg er meget spent på hvordan ståa blir her i huset! hihii

men ville nok ikke rådet noen til å skaffe hund samtidig med at babyen kommer i hus...
jeg syns det var en del jobb å ha valp, selv om andre ikke syns det.
da var det jo opp kanskje 4-5 ganger om natta fordi han måtte tisse, og plutselig hadde han både tissa og bæsja på gulvet.
meeen, vi kosa oss fælt når han var valp [:D] herregud, de er jo så nusselige da! hihi

men jeg tenker at det blir kanskje nok med å måtte opp 4-5 ganger om natta for å amme? [:)]

Hehe, ja og dette blir min første unge. kanskje jeg burde ha full konsetrasjon på akkuratt det! hehe. men hund skal jeg ha en gang. gleder meg [:D] hehe

Hadde det vært meg hadde jeg ihvertfall ikke valgt den rasen. Jeg hadde nok også valgt å vente til jenta deres var kommet til verden. Jenta mi er nå 5 1/2 mnd og vi fikk i oss valp for ca 5-6 uker siden og det er veldig mye arbeid med både valp og baby. Men selvfølgelig mye kos også [:D] Jeg hadde aldri valgt å få hund hvis ikke jeg hadde bodd så landlig til som jeg gjør. Lykke til, både med baby og eventuelt en hund [;)]

ORIGINAL: *Leah Amalie mi*

Hadde det vært meg hadde jeg ihvertfall ikke valgt den rasen. Jeg hadde nok også valgt å vente til jenta deres var kommet til verden. Jenta mi er nå 5 1/2 mnd og vi fikk i oss valp for ca 5-6 uker siden og det er veldig mye arbeid med både valp og baby. Men selvfølgelig mye kos også [:D] Jeg hadde aldri valgt å få hund hvis ikke jeg hadde bodd så landlig til som jeg gjør. Lykke til, både med baby og eventuelt en hund [;)]

Hehe, ja, er ingen god idé å velge rase på utseendet alene. Man bør bruke litt tid til å sette seg inn i egenskapene til rasen og se an hvilken hund som passer til livet man lever.

Kan virkelig anbefale å få en omplassert hund. Føler omplasserte hunder har fått ufortjent dårlig rykte. Det er jo bare helt vanlige hunder, som familien rett og slett ikke har tid til lengre.. Men så kan man være så uheldig at man får en hund som har fått helt feil oppdragelse da.

Vi fikk en omplassert 5 år gammel spaniel i vår. Angrer ikke et sekund. Han var temmelig godt oppdratt, lydig, fint lynne og skikkelig familie/kosehund.

Slipper jo alt det styret med valper da - DET er styr det.

ORIGINAL: Sicily

ORIGINAL: *Leah Amalie mi*

Hehe, ja, er ingen god idé å velge rase på utseendet alene. Man bør bruke litt tid til å sette seg inn i egenskapene til rasen og se an hvilken hund som passer til livet man lever.

Skulle jeg valgt etter utseendet hadde jeg ikke valgt den.[:)] ville hatt en litt større og litt mer hårete, hehe. grunnen til at vi har sett på akkuratt den rasen er fordi noen i familien har to slike og sier de er veldig familievennlige og barnevennlige osv. og så fikk vi et bra tilbud [:)] Men blir ikke noe hund på oss før om noen år. [;)]  får glede meg til lille jenta vår kommer. blir nok nokk arbeid og kos der [:)]

så enig, så enig!!!
Vi har fått hund nylig, alaska husky, den krever også mye mosjon. vi e' en turglad familie på 7,hunden kommer ikke til å mangle trim.
og som "kula" sir..det blir som du gjør det tel!!!
mere kos enn arbeid!

ORIGINAL: KaisaSofie

vi har en dalmis på 1 1/2 år. babyen kommer innen en mnd's tid. så jeg må si jeg er meget spent på hvordan ståa blir her i huset! hihii

men ville nok ikke rådet noen til å skaffe hund samtidig med at babyen kommer i hus...
jeg syns det var en del jobb å ha valp, selv om andre ikke syns det.
da var det jo opp kanskje 4-5 ganger om natta fordi han måtte tisse, og plutselig hadde han både tissa og bæsja på gulvet.
meeen, vi kosa oss fælt når han var valp [:D] herregud, de er jo så nusselige da! hihi

men jeg tenker at det blir kanskje nok med å måtte opp 4-5 ganger om natta for å amme? [:)]

Hehe, ja og dette blir min første unge. kanskje jeg burde ha full konsetrasjon på akkuratt det! hehe. men hund skal jeg ha en gang. gleder meg [:D] hehe

jah første baby her også [:D]
super koslig med hund, så bare å skaffe seg det når du tenker at tiden er inne [:D][:D][:D]
også syns jeg det er sååå bra for unger å vokse opp med dyr [:)] de har nok bare godt av å lære seg å ta vare på dyr, og vite hvordan de skal håndtere dem [:D]

lykke til!

Jah. jeg syntes også det er bra for unger å vokse opp med dyr.

Takk takk forresten [;)]

ORIGINAL: tindra

så enig, så enig!!!
Vi har fått hund nylig, alaska husky, den krever også mye mosjon. vi e' en turglad familie på 7,hunden kommer ikke til å mangle trim.
mere kos enn arbeid!

der ser dåkker, å ho har 5 unga [;)]

Ingen av dem e babya..

å så skriv du at valpen må mates kvær 4 time?
d e vell litt feil?[;)]
å at man ikke bør få hund før barne e over 3 år.
Vi fikk 8 valpa på vårres hund i januar, å da va minien under 2 år.
Å vil si d e mye mer arbeid me 8 valpa enn me en.

I begynnelsen har vi matet våre hver 4 time, ja.. Det varer jo bare en liten periode, men likevel. Man velger selv, men med erfaringene JEG har (og mange andre hundemennesker med meg), så ville jeg ikke anbefale førstegangs hundeeiere å få valp og baby samtidig..Da dere fikk 8 valper hadde dere ikke baby, og dere hadde erfaring med hund fra før.

hmmm..ikke enig. kjenner kula æ.
ho har aldri hadd hund før dæm fikk den eldste, som skulle avlives. kort tid ætter kom det 8 valpa..en mann som jobber mye borte fra hjemmet..

ORIGINAL: tindra

så enig, så enig!!!
mere kos enn arbeid!

der ser dåkker, å ho har 5 unga [;)]

Ingen av dem e babya..

næi, men vi har en del kronisk syke barn som krever mere stell enn babya ;)

Back
Topp