Noen som har hatt dehydrerte barn?

bcv

Elsker forumet
Jenta mi på snart 1 år ble sendt til sykehus igår av fastlege. Vi fikk komme til på akuttmottaket og hilste på overlegen, etterpå satt vi i 3 timer og ventet, eneste som var innom var to som kom for å ta blodprøver av henne. Hun har hatt vanndiare siden mandag og ingen matlyst de siste 3 dagene. De 3 timene vi satt og ventet skulle jeg liksom få i henne mest mulig væske, men fikk i henne veldig lite. Fikk beskjed om å gi henne væske med sprøyte hvert 5.minutt da vi dro hjem. Ringte opp igjen idag da vi fikk åpen retur og sa at vi ikke får i henne væske pga hun nekter å svelge det, så begynner hun å gråte og setter det i vranga og vil brekke seg. Vi fikk ikke komme opp likevel.
Vi har fått i henne to is idag, to sånne små pakker med smoothie + bittelitt middag. 
Sammen med isen og smoothien har hun vel fått i seg 4 dl med væske på et døgn, og hun skulle 1-1,2 liter.. Er dette godt nok? Vurderer å ringe opp igjen, men får vel ikke komme til likevel.. 
Hun sov over 4 timer i strekk på dagen idag, og sovnet i fanget mitt ikveld.. Er bekymret da.. 

Jeg ville ringt å forhørt meg med legen!

Snakket med henne tidligere idag og fortalte det jeg har skrevet ned, men fikk ikke komme til. Hun har noen gode perioder på dagen, som hun leker litt på gulvet, ellers bare sitter hun på fanget og stirrer tomt ut i rommet, gråter eller sover...

bcv skrev:
Snakket med henne tidligere idag og fortalte det jeg har skrevet ned, men fikk ikke komme til. Hun har noen gode perioder på dagen, som hun leker litt på gulvet, ellers bare sitter hun på fanget og stirrer tomt ut i rommet, gråter eller sover...

Får helt frysninga av denne setninga! STÅ PÅ KRAVA. Jenta di trenger mye mer enn 4 dl væske på en dag!
Jenta mi på 6 mnd ble innlagt med RS i april. Hadde da drukke ca 400 pr dag siste dagene, men hadde fortsatt noen våte bleier og leika seg litt på gulvet. Men var slapp, sov mye og gråt. De la inn sonde med en gang vi kom på sykehuset, det var alt for lite sa de. Og etter sonda var på plass- DA kom de tørre bleiene. Og det gjekk to-tre skift før de starta å bli våte igjen, på tross av sonda.
Ring til legen igjen eller tramp deg opp på akutten. Da kan de ikke sende deg hjem uten en vurdering. Og åpen retur er åpen retur.

De ser vel ut fra blodprøvene hvor ille det (evt. ikke) er. Derfor de tok blodprøver.
4dl er bra.
Kjøp GEM på apoteket. Fortsett å gi så mye væske dere klarer, med sprøyte eller annet.
Får dere videre IKKE i henne såpass som det dere gjør nå, hadde jeg kontaktet legevakten igjen. Kommer seg kjapt når de får litt mer væske.

De sa at utifra blodprøvene var hun litt dehydrert, men hun har hatt kraftig diare som har avtatt idag, nå er bleiene bare helt tørre. Men hun har ikke stående hudfolder elle noe, øyene er heller ikke innsukne. Jeg får ikke i henne mer væske da hun bare begynner å gråte og setter det i halsen (gir med sprøyte). Ringer en gang til i kveld og hører.. Prøvde inatt å gi henne et "drømmemåltid", men det var to sug så våknet hun og ville brekke seg. 

Da er bleiene tørre fordi hun tar til seg alt hun får. Kjempebra :)
Men får du jo ikke i henne noe, så er det jo ikke annet å gjøre enn å ta henne tilbake.

Gi henne med tvang, klarer hun å holde på det blir hun straks kvikkere - og da er det lettere å få i henne mer. Tro meg, du vil at dette skal løse seg av seg selv.

Gir henne med tvang, holder henne fast og sprøyter det i munnen. Noe som ender opp med hun setter det i halsen.. Hun sover nå da, og jeg ringte opp.. Han synes det var lite væske, men at vi kunne vurdere hva vi ville gjøre selv. 

Ja, du får se hva du kommer fram til. Virker som du er utrygg, og da er det bedre å ta en tur.

ene ungen her har vært inlagt x antall ganger pga dehydrering, så lenge vi fikk i barne 4-5dl med væske løpet av dagen var det bra.slik at nyrene og slikt var igang,men gikk vi under den mengden eller at det gikk mer en 6 timer uten urin så ble vi lagt inn
Da med enten sonde ned mellom nesa og ned i magesekken eller intravinøst

Vår eldste var lagt inn pga d når han var 3. Han hadde hatt oppkast og diare i 5 dager, siste døgnet før døm la han inn sov han 19 av 24 timer! Han måtte få veske via slange gjennom nesen, fysjamei for en opplevelse! Håper dere slipper d. satftis om d spises, husker jeg de ga han på sykehuset. var strålende fornøyd med flere lollipopp om dagen han! Fortsett å prøve og prøve, fordel at ho ikke kaster opp. Lite og ofte, alt er bedre enn ingenting!

Lykke til og go bedring til jenta di, håper hos snart kvikner til

Så lenge hun holder på det lille du får i h*n. Og barnet har tårer når det gråter og tiss så er det ett godt tegn.  Har barnet ikke dette hadde jeg kjapt kontaktet lege. 

her satt de intravenøs på jenta vår da hun var 1 år.. Diare i 5 dager og startet med å kaste opp det lille vi fikk i henne.  Da forsvant tårer å tiss. Det var det værste døgnet innestengt på ett lite sykehusrom i karanten som endte opp i verdens største tiss bleie og lykkelige foreldre:)  

Back
Topp