E
Takk for godt svar.
Kan ikke ha katt eller hund pga allergi
Akvarium har jeg tenkt på, men har ikke plassen. For da vil jeg ha et med str på.
Hatt kampfisk i et mindre akvarium.
Fugl kommer ikke inn i huset
Et marsvin krever omtrent like mye stell som en hamster, men er dagaktivt og trives bedre med håndtering og kos. Det kunne kanskje vært noe da? De har bedre helse også, da det finnes raser og litt bedre oppdrett på marsvin enn hamster. De er mer sosiale enn hamster, og er lettere å trene også.
Mange skriver at man burde skaffe seg to dersom man skaffer seg marsvin eller kanin. Der er jeg ikke enig, og så lenge man selv interagerer med dyret og blir "flokken" deres (at de ikke står i bur hele tiden) så trenger de ikke selskap av en artsfrende. Tvert imot kan det ofte bli krangling og farlige situasjoner eller innavl dersom man skaffer seg to stykker. To stykker vil også kreve større bur og mer plass og mer arbeid.
Så ett marsvin (entall) kan være kjæledyret for dere. Marsvin kommuniserer mye tydeligere med lyder, har både koselyder, lyder for når det er sultent osv. Lettere og morsommere for et barn å interagere med, med andre ord. Marsvin kan også gnage, men de er ikke like store utbryterkonger som hamstere, og klemmer seg ikke like iherdig gjennom trange sprekker. Så her trenger man ikke like strenge sikkerhetstiltak. Vi hadde to marsvin, og jeg opplevde de som et bedre egnet kjæledyr sånn sett. Men de krever et større bur enn hamster, og igjen, rengjøring av bur er en passe stor jobb. Man kan få det unnagjort på en 30 minutter når man får dreis på det, men det er jo noe dere som voksne vil måtte ta ansvar for, samt passe på mating og lufting.
Marsvin kan trenes til å gå på do i kasse. Dette fikk ikke vi til. Ellers er hamstere mer naturlig hygieniske, og tisser i et hjørne, mens marsvin tisser her og der. En egen innhegning til marsvinet på gulvet i stuen kan være en god løsning for å ha sosialt samvær med marsvinet, men unngå å tråkke i tissedammer (og unngå at barn løper på marsvinet). En hamster vil du ikke kunne ha i innhegning på stuegulvet, da det garantert vil stikke av om man snur ryggen til.
Marsvin er typiske matvrak, så lette å mate fra hånden og sånn sett morsommere dyr for barn å sosialisere med (og matvrak = lettere å trene). Både med kosing, lyder og dette med mating er de mer interaktive enn en hamster. Gå på youtube og søk opp marsvinlyder, om du ikke allerede er kjent med det. De er veldig morsomme. Vi opplevde at de sov om natta eller ihvertfall var rolige, ikke mye lyder eller bråk da. Lydene kom ved foringstid og ved kosing eller når de kranglet (vi hadde to). Så selv om de kan være høylytte, var de ikke forstyrrende.
Marsvin er lettere å ta med ut enn hamster. Du putter de i en sele eller har de i bur. De må passes godt på ute, da fugler, katter og hunder er trusler mot de. Men de stikker ikke like iherdig av, så er derfor lettere å ta med ut.
Går dere for marsvin vil jeg anbefale en stråhåret eller rosett. Ikke langhåret. De langhårede må børstes jevnlig, klippes og trimmes. Mye pelsstell, og ofte henger det seg ting fast i pelsen deres + kan bli floker osv. Rosettmarsvin ser kjempesøte ut <3
Min personlige erfaring er dog at burdyr krever mye mer som kjæledyr enn dyr du kan ha løse i huset. Så det er en forpliktelse du må tenke over om du har tid til å ta på deg. Både burstell tar tid + det å sosialisere med dyret og ha det løst under de rette forholdene. Mange har marsvinene sine løpende løse i huset, uten videre problemer, men da ikke med små barn (små barn kan tråkke på og snuble i). Har du derimot sikret et rom i huset slik at det er marsvintrygt, kan marsviner være løst sammen med dere der inne. Dvs at det ikke finnes ledninger det kan tygge over, og ikke er hulrom eller sprekker det kan komme seg gjennom. Ikke gjenstander på gulvet som dere er redde for at marsvinet skal tygge i stykker osv. Marsvin vil også trives bedre på et gulvteppe enn rett på gulvet, så det kan være en måte å begrense hvor marsvinet går (skjønt det ikke er en 100% sikker metode). Får du trent marsvinet til å være stuerent, vil du nok oppleve det som lettere å ta ut av buret og ha vandrende løst innendørs.