Agnete
Forumet er livet
Det gjorde vår i allefall! Økte til nyttår og etter sommeren, nå skal den øke igjen. Det er mye på ett år, jeg går ikke opp i lønn tre ganger i åretØker den flere ganger i året da? Trodde den økte tidligere i år.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det gjorde vår i allefall! Økte til nyttår og etter sommeren, nå skal den øke igjen. Det er mye på ett år, jeg går ikke opp i lønn tre ganger i åretØker den flere ganger i året da? Trodde den økte tidligere i år.
Nei vi begge jobber, og har flere barn i barnehage/SFO!
Hadde vi hatt bare en hadde også saken vært andeledes. Jeg tar ikke på vei, synes vi har en politikk i Norge der barnefamilier skal betale mer og de rike betale mindre nå.
Barnehageprisen har økt mye siden de blå tok over. At den øker litt som den gjorde før er jo greit, men hundre der og hundre her så begynner det å bli litt. Våre utgifter består av mer en kun barnehage/SFO![]()
Det er 1100 i året og det er faktisk mye penger!
Nei vi begge jobber, og har flere barn i barnehage/SFO!
Hadde vi hatt bare en hadde også saken vært andeledes. Jeg tar ikke på vei, synes vi har en politikk i Norge der barnefamilier skal betale mer og de rike betale mindre nå.
Barnehageprisen har økt mye siden de blå tok over. At den øker litt som den gjorde før er jo greit, men hundre der og hundre her så begynner det å bli litt. Våre utgifter består av mer en kun barnehage/SFO![]()
I 2013 var gjennomsnittelig lønnsøkning 700kr pr mnd (og dette er lite sammenlignet med andre år), så at bhgregnigen øker med 100kr er sånn sett ikke mye. Ikke alle ligger på gjennomsnittet men allikevel øker de. Når inntekter øker så gjør utgifter det også, helt naturlig. Man trenger ikke ende opp med mer utgifter ift inntekt, derfor tror jeg ikke du nødvendigvis vil merke en hundrelapp i mnd. Det har vært lønnsoppgjør med økning i år også og kommer til å være det neste år også.Nei vi begge jobber, og har flere barn i barnehage/SFO!
I 2013 var gjennomsnittelig lønnsøkning 700kr pr mnd (og dette er lite sammenlignet med andre år), så at bhgregnigen øker med 100kr er sånn sett ikke mye. Ikke alle ligger på gjennomsnittet men allikevel øker de. Når inntekter øker så gjør utgifter det også, helt naturlig. Man trenger ikke ende opp med mer utgifter ift inntekt, derfor tror jeg ikke du nødvendigvis vil merke en hundrelapp i mnd. Det har vært lønnsoppgjør med økning i år også og kommer til å være det neste år også.
Sent from my iPhone using BV Forum
Det blir noe annet. Da handler det ikke lenger bare om en hundrelappHadde økningen gått til mitt barn, til alle barna i barnehagen så hadde jeg ikke klaget![]()
Jeg er fullstendig i mot at vi skal finansiere at andre ikke har råd til barnehage. 100 lapp i måneden er mye penger. At du kan kaste penger ut av vinduet uten å merke det så merker vi det. Dette blir tredje gang vi har økning siden 1 januar 2014, på den tiden har min lønn økt en gang!
Jeg betaler det, men kommer til å søke mine barn ned i 60% mens jeg går hjemme med vår tredje.
Jeg er fullstendig i mot at Olav Thon skal betale mindre i skatt og jeg må betale mer. Som sagt 100 der og 100 her er ikke bare en 100 lapp! Det blir fort mye mer![]()
Men det er da flott at du synes det er fint å betale mer og mer. Jeg gjør ikke det og er i mot at barnefamilier er de som skal finansiere andre enn det vi allerede gjør med skatter og avgifter.
Å si at man ikke skal få barn er noe av det styggeste jeg leser! Og typisk norsk at man ikke skal protestere på noe, jeg protesterer på det jeg synes er feil og nå synes jeg Norge går mot ett land jeg ikke liker. Mindre likestilling, dyrere barnehager og mer kontantstøtte. Dette betyr mor hjem på kjøkkenet fordi husholdningene finner ut at det lønner seg mer det enn å sende barn i barnehagen! Mange grunner til at man er i mot, mine er at det blir dyrt, og enda en grunn til å holde mor hjemme![]()
Det blir noe annet. Da handler det ikke lenger bare om en hundrelapp
Sent from my iPhone using BV Forum
Men er det ikke anbefalt i Norge å ha barn i barnehagen? hvis det skal måtte bli engelsk tilstander er jo det veldig synd hvor mor føler hun taper på å være i arbeidslivet.
og hva med de som i praksis er alene og som ikke kan få hjelp fordi de står som gift på et papir?
tenker over dette da jeg var i en lik situasjon! hadde 15.000 før skatt i lønning og ganske mye mindre etter skatt! dermed var det ikke økonomi til barnehage! har heldigvis ei veldig snill stemor som passet på jenta mi så jeg kunne jobbe!
kunne heller ikke få en krone av staten som hjelp pga at jeg er gift med en egypter og tjente ikke bra nok for å få han til Norge!
flyttet derfor til sverige her har vi ikke problemer men å ha snuppa i barnehagen med en maks pris på 1260 i mnd og vi betaler uansett ikke mer enn 3% av inntekten vår!
så hvorfor skal det være så store forskjell på nabo land? for selvom det er billigere her og lavere lønninger så er det ikke SÅ stor forskjell!
en renholder som jobber 100% her hos ISS får 20500 i mnd lønn(startslønn)! så lønningene er ikke så forskjellige
ja og der jeg jobbet måtte man tjene under 100.000 så hjalp jo ikke mye det for tjente jo mer enn det i året men allikevel har man da ikke råd til å ha barnet i barnehage.Man betaler ikke makspris for bhg.dersom man har lav inntekt...det skal være inntektsregulert(er hvertfall sånn i den kommunen jeg jobber).
Men 800 nye bhgplasser ikke all verden. Jeg vil nå se først at de klarer å kutte i ventetiden på plass.Men noe bra kommer jo ut av det også? Flere bhg plasser. Og tenker en over det, så er jo ikke 100 kr mye! Overkommelig mener jeg, og det må jo være mye bedre for dei fleste at det blir lettere og få barna inn i bhg, enn og måtte gå hjemme lenger pga. For lite bhg plasser!
Og nei, jeg har ikke mye penger. .er alenemor med 1 inntekt, og ingen bidrag fra hverandre den ene eller den andremen 100 kr til eller fra skal ikke ha så mye og si. Da får en heller kutte ut 1 brus eller 2 i uka
![]()
ja og der jeg jobbet måtte man tjene under 100.000 så hjalp jo ikke mye det for tjente jo mer enn det i året men allikevel har man da ikke råd til å ha barnet i barnehage.
ja er opp til hver enkelt kommune, husker nabo kommunen hadde 150.000Her er det tre ulike trinn, og de med lavest inntekt betalte noe sånt som 600 i mnd. Trodde det skulle være likt rundt omkring, men da er det nok opp til hver enkelt kommune.
ja er opp til hver enkelt kommune, husker nabo kommunen hadde 150.000
ja burde hvert det. derfor jeg liker det svenske systemet hvor man betaler prosenter av inntekt, likt over hele sverigeSå synd...det burde vært likt for alle![]()
Nei, det gjør vel de færreste!Det gjorde vår i allefall! Økte til nyttår og etter sommeren, nå skal den øke igjen. Det er mye på ett år, jeg går ikke opp i lønn tre ganger i året![]()