Noen som har blitt satt igang her?

Tine Therese

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Jeg blir muligens satt igang i slutten av neste uke og har mange spørsmål. Tar fødselen/åpningen lenger tid, vil det i bunn og grunn si drypp? Er det risiko? Sist gikk vannet, veldig lang fødsel hvor alt tok for lang tid, mislykket epidural, vakuum og 20 timer etter kom han til slutt ut.
Denne gangen ville JEG ha kontroll, alt skulle gå mye bedre, pratet mye med jordmor om å få en god fødeopplevelse. Så om jeg blir satt igang på en måte føler jeg allerede at jeg har mistet kontrollen. Noen med erfaringer her?

Jeg ble satt i gang sist! Fikk satt in en ballong først også tok de vannet ved 3 cm! Jeg hadde en flott fødsel! Men jeg tror det kommer veldig an på hvor moden du er i utgangspunktet ;)

Jeg ble satt i gang sist! Fikk satt in en ballong først også tok de vannet ved 3 cm! Jeg hadde en flott fødsel! Men jeg tror det kommer veldig an på hvor moden du er i utgangspunktet ;)
Ja... Er jo annengangs, men er jo bare 36 og en halv uke, så er vel ikke så moden da

Jeg ble satt igang med førstemann. Fikk først en ballong, så ble det drypp.. Tok meg tre dager å få henne ut.
MEN, jeg var absolutt ikke moden, lillemor hadde det godt i magen. Og jeg ble lagt inn pga svangerskapsforgiftning, så jeg var på risiko avdelingen, og det var mange som var der da, med større komplikasjoner enn meg.
Var nok derfor det tok tre dager også, de hadde rett og slett ikke tid til meg :p

De måtte ta vannet og alt. Følte ikke at det var noe ekstra risiko, men det tar gjerne litt lengre tid når man må bli satt igang.

Jeg ble satt igang sist. Fikk modningspille kl 11 som kun endte i maserier. Ny pille kl 16. Flere maserier. Fikk morfin kl 23 så jeg skulle få sove. Våknet ca halv 3 med litt vonde rier, men duppet av, og litt over 3 økte riene. De tok så vannet kl 03:30 for da hadde jeg 4 cm. Fikk pressrier rundt kl 8, men de dabbet av litt så da fikk jeg akupunktur for å stimulere, og det funket bra på meg. Hun var ute 09:30.

Alt i alt en fin opplevelse, men slitsomt. :P

Jeg ble satt igang med førstemann. Fikk først en ballong, så ble det drypp.. Tok meg tre dager å få henne ut.
MEN, jeg var absolutt ikke moden, lillemor hadde det godt i magen. Og jeg ble lagt inn pga svangerskapsforgiftning, så jeg var på risiko avdelingen, og det var mange som var der da, med større komplikasjoner enn meg.
Var nok derfor det tok tre dager også, de hadde rett og slett ikke tid til meg :p

De måtte ta vannet og alt. Følte ikke at det var noe ekstra risiko, men det tar gjerne litt lengre tid når man må bli satt igang.
Det jeg frykter, at det tar lang tid, og særlig da fordi jeg ikke burde ta epidural. Hvilken uke var dette?

Det jeg frykter, at det tar lang tid, og særlig da fordi jeg ikke burde ta epidural. Hvilken uke var dette?

Jeg ble satt igang en uke over termin.. Jeg fikk epidural, men måtte skru den av igjen for jeg mista følelsene i beina.

Selvom ting tok veldig lang tid, så følte jeg meg alltid trygg og ivaretatt. Følte ikke at jeg mistet kontroll, ble alltid informert om hva som skjedde,hva de gjorde og hvorfor de gjorde det.

Jeg ble satt igang en uke over termin.. Jeg fikk epidural, men måtte skru den av igjen for jeg mista følelsene i beina.

Selvom ting tok veldig lang tid, så følte jeg meg alltid trygg og ivaretatt. Følte ikke at jeg mistet kontroll, ble alltid informert om hva som skjedde,hva de gjorde og hvorfor de gjorde det.
Nettopp det som skjedde meg og. Ble lam i bena, men ingen som skrudde av min. Men risikoavdeling, ser for meg fler på samme rom? Fikk beskjed om at det blir på ett annet sykehus, da sikkert fordi det blir risikofødsel...

Nettopp det som skjedde meg og. Ble lam i bena, men ingen som skrudde av min. Men risikoavdeling, ser for meg fler på samme rom? Fikk beskjed om at det blir på ett annet sykehus, da sikkert fordi det blir risikofødsel...

Min jordmor fortalte meg at de har fått noe nytt. Er vel epidural aktig, men blir satt som en sprøyte, varer i 4-5 timer og er ikke like sterk. Hun mente at jeg burde prøve det, da jeg heller ikke er så ivrig på en fødsel lik den første.
Men jeg må innrømme at jeg ikke hørte så nøye etter da hun snakket om den, for da var fødselen så langt unna.

Jeg hadde eget rom i de tre døgnene med igangsettelse. Det var på Fredrikstad sykehus.

Ble satt igang med storesøter. Fikk den første pillen 10 på mandag og en til senere på mandag. Fikk mye maserier,men gikk helt fint og komme seg igjennom :) tirsdag på morgen tok de vannet og riene ble kraftigere og jeg ble flyttet til fødestue. Fikk akupunktur og mannen kom ned. Det gikk veldig tregt opp til 5-6cm og riene var masete,gikk i gangene,dusjet,så på tv. Fikk drypp den kvelden og babyen fikk elektrode på hodet. 06:30 på onsdagen satt de epidural uten samtykke(8-9 cm åpning men veldig sliten og surrete mamma) :p og 08:00 ble en stooor jente født :) Hun var veldig grisete av talg og var nok noen uker for tidlig. Men jeg husker fødselen som positivt og ikke noe ekstremt smertefull eller vanskelig :)

Ja... Er jo annengangs, men er jo bare 36 og en halv uke, så er vel ikke så moden da
Jeg tenker jo siden du er andregangs at det går bedre for deg! Da har du jo allerede banet veien for nr 2! Men det er jo nettopp det med at hode kanskje ikke er festet og du kanskje ikke er helt moden som kan gjøre at fødselen vil ta lengre tid! Men jeg tror at hvis du sier tydelig ifra til JM, så vil de nok prøve å gjøre det beste for deg! Jeg ville prøvd å ikke bekymre meg så mye, heller tenk at de vet hva de driver med og gjør det som er rett i ditt tilfelle!

Jeg tenker jo siden du er andregangs at det går bedre for deg! Da har du jo allerede banet veien for nr 2! Men det er jo nettopp det med at hode kanskje ikke er festet og du kanskje ikke er helt moden som kan gjøre at fødselen vil ta lengre tid! Men jeg tror at hvis du sier tydelig ifra til JM, så vil de nok prøve å gjøre det beste for deg! Jeg ville prøvd å ikke bekymre meg så mye, heller tenk at de vet hva de driver med og gjør det som er rett i ditt tilfelle!
Ja, jeg prøver å tenke på det positive, mindre baby som skal ut, at jeg får møte jenta mi snart, og at kløen blir borte. Ble bare litt brått for meg! Hehe

Jeg ble satt i gang med førstemann i uke 36, med ballong og modningspillet.. Stoppet opp på 3 cm etter ett døgn.. Og ikke no skjedde.. Kroppen min var ikke klar.. Og etter noen timer til var baby'n stresset og ble tatt med hastesnitt..

Jeg skal bli satt igang om en mnds tid.
Har nok litt skrekkhistorie om å bli igangsatt.
Ved forrige svangerskap måtte jeg dessverre gjennom en dødfødsel og fikk modningspiller. Holdt på å besvime når pillen begynte å virke, oppkast for hver gang jeg fikk en ny tablett. Kroppen var så absolutt ikke klar for å gi fra seg babyen, magen sto i helspenn i timesvis, kanskje 20 sekunder pauser innimellom (fikk litt morfin også, så husker ikke alt).

Denne gangen skal jeg bli startet med ballong, litt mildere enn pillene heldigvis. Håper bare jeg kan få litt pause mellom intervallene - også er jo enderesultatet mye mer positivt denne gangen :)

Jeg ble satt igang, men på overtid. (Pga forstervannslekasje) Fikk modningspille i skjeden. Først en ca kl 13. Den ga meg raskt mensmurringer som kom og gikk. Fikk neste modningspille kl 18, og hadde akkurat fått noen sikkelig rier da. Det bare økte på med heftige rier. Kl 22 var han ute. Så med meg gikk det veldig fort, rakk ikke få epidural heller.

Back
Topp