Noen som har bestilt time hos jordmor selv?

Linsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei,

Har enda ikke vært hos fastlege eller jordmor og er 7+2 i dag. Var hos priv. gyn i uke 6 for tidlig UL. Fikk UL her, men hun tok ingen blodprøver, jeg fikk ikke noe informasjon etc.

Tenkte derfor bestille time hos fastlege neste uke. Da er jeg i uke 9. Når jeg skulle bestille time viste det seg at det er en vikar for fastegen min ut året...bu.. jeg byttet for noen mnd siden til denne fastlegen fordi jeg ikke var fornøyd med vikaren som var for min forrige. Og nå ser jeg at det er en ung mannlig lege på min alder som er vikar.. og det vil jeg ikke..

Søkte derfor litt rundt og fant helsestasjonen i området her (bor i Oslo). Tenkte ringe dit i morgen og prøve å bestille time direkte til jordmor. Noen her som har gjort dette?? Er det lett/vanskelig å få time kjapt? (Tenker at de ikke har all verdens jordmødre på disse helsestasjonene).

Kjenner jeg ble litt stressa nå ettersom jeg i neste uke går inn i uke 9, og enda ikke har bestilt time for oppfølging noe sted. Vil ha timen litt kjapt for ønsker å be om en ekstra TUL ettersom jeg ble konisert for litt siden og er litt bekymra :/ Har en søster og mor som har hatt mange SA og er redd det samme skal skje med meg og :/

Jeg har bestilt jordmor 12+0, og skal på første lege helsjekk 12+4.

Jeg ringte til jordmor på helsestasjonen i min bydel i Oslo og bestilte time til uke 8 nesten med en gang jeg fant ut at jeg var gravid.. Skal dit på fredag. Fastlegen har jeg aldri snakka med. Bare ring du, så ordner det seg nok :)

Jeg har bare vært til fastlegen. Skal ha time der når jeg er 12 uker. Har vært der noen ganger før pga oppfølging av svangerskapsrelatert sykdom og sykemelding, men vi har ikke tatt noen andre prøver før 12 ukerskontrollen. Tenkte å ringe til jordmor etter dette, for jeg får ingen papirer før kontrollen hos lege. Tror man kan få samme sjekk hos jordmor hvis man ønsker :-)

Jeg var hos fastlegen i uke 7, skal tilbake i uke 11 for å ta blodprøver. Har ringt helsestasjon for kontroll hos jordmor senere i svangerskapet. Fikk beskjed om at jeg ble satt på venteliste, det var kø hos jordmor :s

Man trenger vel ikke dra til fastlegen overhode om man ikke vil det?! Bestemmer selv om du bestiller hos jordmor eller fastlegen. Jeg tenker kun å dra til jordmor, men tar første kontroll og tidlig ultralyd Hos privat gyn fordi jeg har hatt hjelp der å bli gravid :)

Bare å ringe, er du heldig kan hun ta deg inn raskt. Men er du veldig bekymret og jordmor ikke har ledig tid må du nok ringe fastlegen

Man trenger vel ikke dra til fastlegen overhode om man ikke vil det?! Bestemmer selv om du bestiller hos jordmor eller fastlegen. Jeg tenker kun å dra til jordmor, men tar første kontroll og tidlig ultralyd Hos privat gyn fordi jeg har hatt hjelp der å bli gravid :)

Jeg fikk anbefalt av legen sist jeg gikk gravid at jeg burde dra til legen også. Jeg gikk nesten bare til jordmor også tok jeg siste kontroll hos legen men da fikk jeg litt "kjeft" av legen :)

Han sa det var litt viktig å dra til legen å fordi de ser litt andre ting enn jordmødrene. De kan jo litt mer legering enn jordmødre :)
Men vet ikke om det stemmer det han sa :)

Jeg fikk anbefalt av legen sist jeg gikk gravid at jeg burde dra til legen også. Jeg gikk nesten bare til jordmor også tok jeg siste kontroll hos legen men da fikk jeg litt "kjeft" av legen :)

Han sa det var litt viktig å dra til legen å fordi de ser litt andre ting enn jordmødrene. De kan jo litt mer legering enn jordmødre :)
Men vet ikke om det stemmer det han sa :)
Sikkert ikke så dumt å dra en tur til legen også. Min fastlege er bare så sur og travel, så om jeg slipper, dra jeg ikke til henne - kun om jeg er syk :) Og det ble sånn sett støttet av ei venninne jeg har som er fastlege.. :) Men har lest ett sted at en av faste svangerskapskontrollene er legen best, husker bare ikke hvilken av dem det er :)

Jeg har stort sett gått til lege når jeg har kunnet velge, i forhold til de jordmødrene jeg har kunnet gått til har det føltes mye tryggere og fått bedre oppfølging der.

Jeg ringte helsestasjonen tidlig, men følte meg egentlig litt avvist der. Når de hørte jeg ikke hadde vært hos lege, fortalte de bare at det var vanlig å gå til lege først, og at jeg kunne heller kontakte de senere. Ble litt satt ut, så fikk liksom ikke sagt så mye. Nå har jeg en veldig ok fastlege, så blir sikkert å gå en del dit i alle fall...

Var til fastlege i dag for en helseattest jeg måtte ha og tok opp graviditeten samtidig. Hun ble veldig glad og ville gjerne følge meg hele veien. Ga masse info og ba meg gå til jordmor etterpå for mer informasjon. Hun var ledig og ga meg bok og hefter om ditten og datten, samt pratet mye om det som kommer og bekymringene mine for at jeg er redd alle forandringene som kommer. I tillegg sendte hun med info til arbeidsgiver om tilrettelegging på arbeid- hun ville ikke ha noe av meg alene på skift pga høydearbeid, ei heller mye laboratorium pga kjemikalier. Blir spennende å se om jeg får redusert stilling eller lediggang på jobb
. Måtte bare komme tilbake med eller uten gubbe når jeg ville så det var kjekt. Veldig greit å ha lege og helsestasjon i hjembygda hvor pågangen ikke er stor.

her er man ofte ikke til skjekk før uke 12 pga faren for sa
men man må selv bestille time til JM .. hvir jeg vil kan jeg få time det nå (uke 5) men jeg venter.. skaø dig til legen men det er også eget valg

du trenger nok ikke stresse så mye! tenk at di aller fleste finner ikke ut av graviditeten før 4uker+..

i f.eks oppdal har di egdn plan om hvem du skal få oppfølgning av i hvilken uke.. jm skal f.eks ikke kontaktes før uke 12 pga pågang.. så skal du på kontroll til lege i uke 20 igjen (ellers jm) men man kan velge å ikke dra til legen da.. å heller ta det på neste kontroll til jm
poenget er at det varierer fra kommune til kommune hvordan di gjør det ;)

Jeg har alltid dratt til helsestasjon, liker jordmødrene og det er ikke like lang ventetid som hos legen. Nå har jeg dratt til legen, er 6+3 og har hatt bekymringer så ble jeg bedt om å ta en tidlig ul hos noen andre siden de ikke har apparatene. Nå skal jeg bare ta hcg måling annenhver dag hos legen for å se om det er økning.

Men jeg har allerede bestilt time rundt uke 10-11 hos jordmor på helsestasjon.

Sist svangerskap gikk jeg annenhver gang hos lege og jordmor, begge deler bestilte jeg selv.
Denne gang ringte jeg til jordmor først, og fikk time allerede 6+0 for samtale og fylle ut helsekort, skal tilbake i uke 12 for blodprøver, ikke planlagt noe hos fastlegen foreløpig.
Ang konisering( jeg gjorde det høst 14) så hat man visst krav på en ekstra ultralyd i uke 25, dette satte jordmor opp for meg allerede :)
Velger å gå kun hos jordmor og heller dra til fastlegen dersom jeg trenger sykemelding ,for de sjekket akkurat de samme tingene.

Har troa på at både lege og jordmor kan bidra på sine felt. Skal derfor variere. Legen anbefalte også det, og gav meg forslag til når jeg kunne gå til hvem. Men det er selvfølgelig frivillig og kan endres etter mitt ønske. Fastlegen min gledet seg til å følge graviditeten, og var veldig behagelig og roet meg veldig ned.

Jeg fikk beskjed om at siden jeg har vært på tidlig ul å sett hjerte slå, så trenger man ikke til lege å ta blodprøver før uke 13.. De vil ikke ha de før det.. Men kan jo være ulik praksis rundt forbi:-) Tenker det er greit å dra til legen første gang og jordmor neste:-)

Jeg var hos jordmor i dag og er 8+0 :)

Har fått time til tidlig ul allerede neste uke. Ble gravid mellom IVF forsøk, så tilbudet er visst en del av det å være i systemet. :) pluss legetime dagen før. Sikkert ikke nødvendig, men har så mange bekymringer og spørsmål

Back
Topp